Praktyka pedagogiczna w zakresie pracy wychowawczej pedagoga szkolnego (60 godz.) PZ-3P-PRA3
TREŚCI PROGRAMOWE
Praktyka pedagogiczna służy nabywaniu i doskonaleniu kompetencji zawodowych przyszłego pedagoga szkolnego poprzez obserwację połączoną z samodzielnym prowadzeniem zajęć, praktycznego wykorzystywania wiedzy zdobytej podczas studiów do rozwiązywania/projektowania problemów/ działań zarówno w charakterze wychowawczo-opiekuńczym, jaki dydaktycznym (prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, reedukacyjnych, współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną).W ramach tych działań zadaniem studentów jest: zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji; dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów; poznanie form działań wpierających ucznia organizowanych w ramach zajęć lekcyjno-wychowawczych oraz pozalekcyjnych; poznanie organizacji nauczania oraz przebiegu uczenia się dzieci zdolnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; poznanie metod i narzędzi dokonywania wieloprofilowej oceny funkcjonalnej dziecka oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych planów rozwoju ucznia; prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk; sporządzenie anonimowej charakterystyki wybranego dziecka na podstawie obserwacji własnej, dokumentacji i rozmów z nauczycielem.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki systemu oświaty, które zaobserwował podczas praktyk zawodowych oraz środowisko, w jakim działają wymienione wyżej placówki;
organizację, statut i plan pracy, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego placówki, zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią, w której realizowana jest praktyka;
diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście zajęć informatycznych oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego.
ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań
dobierać metody pracy indywidualnej i z grupą środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej z zakresu informatyki oraz rozwijania umiejętności wychowawczych.
Uwagi
W cyklu 2023L:
FORMA AKTYWNOŚCI |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: