Praktyka asystencko-pedagogiczna w zakresie pracy wychowawczej pedagoga szkolnego (30 godz.) PZ-3P-PRA1
TREŚCI PROGRAMOWE
Praktyka asystencko-pedagogiczna jest wprowadzeniem do pracy pedagoga szkolnego i służy adaptacji do zawodu -obejmuje obserwację i uczestnictwo w różnych formach działalności dydaktyczno-wychowawczych realizowanych przez pedagoga szkolnego, a także samodzielne prowadzenie zajęć przez studenta w zakresie określonym przez opiekuna praktyk w placówce. W ramach tych działań zadaniem studentów jest: zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji; dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów; poznanie form działań wpierających ucznia organizowanych w ramach zajęć lekcyjno-wychowawczych oraz pozalekcyjnych; poznanie organizacji nauczania oraz przebiegu uczenia się dzieci zdolnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; poznanie metod i narzędzi dokonywania wieloprofilowej oceny funkcjonalnej dziecka oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych planów rozwoju ucznia; prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk; sporządzenie anonimowej charakterystyki wybranego dziecka na podstawie obserwacji własnej, dokumentacji i rozmów z nauczycielem.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
metodykę realizacji wybranych treści kształcenia w obrębie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, terapeutycznych, rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
- zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty, w której realizowana była praktyka pedagoga szkolnego;
- sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki systemu oświaty, w której realizowana była praktyka pedagoga szkolnego;
- rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty, w której realizowana była praktyka pedagoga szkolnego.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
kreować sytuacje wychowawcze służące aktywności i rozwojowi zainteresowań i uzdolnień uczniów, motywowania ich do zdobywania wiedzy i prezentacji własnych dokonań, oraz skutecznej pracy nad sobą.
ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań
dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów, ich zainteresowań, sposobów argumentacji i postrzegania świata w celu rozwiązywania konfliktów lub skutecznego przekazu treści wychowawczych;
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej z zakresu informatyki oraz rozwijania umiejętności wychowawczych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: