Wprowadzenie do pedeutologii PZ-3F-WDP
TREŚCI PROGRAMOWE
Wprowadzenie do problematyki pedeutologicznej. Geneza subdyscypliny, etymologia terminu, etapy rozwoju pedeutologii, ujęcia interpretacyjne nauczyciela i ich charakterystyka. Nauczyciel w kręgu kultury zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem taktu i nietaktu pedagogicznego i "wiedzy serdecznej" nauczyciela. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Wybrane koncepcje rozwoju zawodowego nauczyciela i ich charakterystyka. Rozwój zawodowy a awans zawodowy nauczyciela. Przydatność zawodowa nauczyciela. Podejścia interpretacyjne, omówienie głównych czynników przydatności zawodowej nauczyciela. Nauczyciel we współpracy z rodzicami jako odniesienie do wizerunku nowoczesnej szkoły. Możliwości i bariery współpracy. Typologia rodziców w aspekcie komunikacji z nauczycielem. Współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego. Nauczyciel XXI wieku kreowany przez pedeutologię. Odniesienie do wyników badań naukowych dotyczących nauczyciela.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
- źródła pedeutologii, jako subdyscypliny pedagogiki, charakteryzuje jej główne nurty,
- podstawową terminologię wykorzystywaną w pedeutologii
- główne koncepcje kształcenia nauczycieli,
- główne aspekty rozwoju zawodowego nauczyciela,
- szanse i zagrożenia związane z pełnieniem roli zawodowej przez nauczyciela.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk dotyczących działalności pedagogicznej nauczyciela, w tym – dotyczących relacji nauczyciel-uczeń, nauczyciel-rodzic.
wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedeutologii w celu analizowania i interpretowania problemów zawodowych początkujących nauczycieli.
potrafi ocenić przydatność typowych metod i procedur stosowanych przez nauczycieli w ich działalności pedagogicznej.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
podwyższania poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności, rozwijania osobistej teorii nauczycielskiej oraz kształtowania i wzbogacania umiejętności praktycznych.
odpowiedzialnego przygotowywania się do swojej pracy pedagogicznej, dostrze-gając jej możliwe konsekwencje w wymiarze jednostkowym i społecznym.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, Sprawdzian pisemny.
Literatura
Kwiatkowska H. ( 2008 ), Pedeutologia, Warszawa
Okoń W. ( red. ), Osobowość nauczyciela. Warszawa 1958
Sałata E., Ośko S. ( red ), Współczesne problemy pedeutologii. Radom 2007
Szempruch J. ( 2013 },Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne.
Kraków
Szlosek F. (red. ), Ewolucja kwalifikacji nauczycielskich w kontekście przemian edukacyjnych. Warszawa, Radom, Siedlce 2007
W cyklu 2024Z:
Kwiatkowska H. ( 2008 ), Pedeutologia, Warszawa. |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: