Wybrane aspekty rozwijania zdolności PZ-3F-WAZ
TREŚCI PROGRAMOWE
Rozwijanie zdolności w świetle wybranych koncepcji i modeli teoretycznych. Rodzicielskie sposoby rozwijania zdolności dzieci. Rodzinne uwarunkowania rozwijania zdolności. Wsparcie dla rodziców dziecka zdolnego. Współczesna szkoła jako środowisko rozwoju zdolności uczniów (koncepcje kształcenia uczniów zdolnych, organizacja pracy szkoły, wspieranie zdolności w pracy dydaktyczno-wychowawczej, działania nowatorskie, pomoc psychologiczno-pedagogiczna). Nauczyciel ucznia zdolnego. Instytucje pozaszkolne, stowarzyszenia, organizacje pozarządowe wspierające rozwój zdolności dzieci i młodzieży. Współpraca rodziców, nauczycieli i specjalistów na rzecz rozwoju zdolności. Zindywidualizowany projekt wspierania wybranych aspektów zdolności dziecka.
W cyklu 2023Z:
Opis treści programowych: - szkolne definiowanie zdolności i ucznia zdolnego - współpraca ze środowiskiem lokalnym - ewaluacja i monitoring programu - WARS i SAWA jako praktyczny, systemowy przykład wsparcia uczniów zdolnych |
W cyklu 2024Z:
Opis treści programowych: - szkolne definiowanie zdolności i ucznia zdolnego - współpraca ze środowiskiem lokalnym - ewaluacja i monitoring programu - WARS i SAWA jako praktyczny, systemowy przykład wsparcia uczniów zdolnych |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
zna kluczowe pojęcia, modele teoretyczne, historyczne i współczesne uwarunkowania kształcenia w obszarze zdolności i twórczości.
specyfikę pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi, kluczowe pojęcia, klasyfikację i akty prawne;
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
planować praktyczne działania wspierające rozwój zdolności, w szczególności zdolności twórczych; określać warunki sprzyjające rozwojowi zdolności i kreatywności oraz warunki utrudniające ten proces.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Baum, A. i Łukasiewicz-Wieleba, J. (2018). Korelaty uzdolnień szachowych. Środowiskowe badania nad młodymi adeptami królewskiej gry. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
W cyklu 2024Z:
Obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne; Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 |
W cyklu 2024Z:
Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne; Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: