Wprowadzenie w kształcenie akademickie PZ-3F-WAK
TREŚCI PROGRAMOWE
Specyfika procesu kształcenia na uczelni wyższej. Kultura akademicka w perspektywie aksjologicznej i społecznej. Kultura osobista studenta. Organizacja uczelni. Twórcze kierowanie własnym rozwojem. Kształtowanie własnej ścieżki edukacyjnej w kontekście wyboru specjalności. Prezentacja specjalności prowadzonych w APS na kierunku pedagogika). Prawa i obowiązki studenta. Samorządność i autonomia na studiach. Zmiany w szkolnictwie wyższym w Europie i Polsce. Tworzenie własnych zasad efektywnego uczenia się oraz planu aktywnej nauki. Czas - metody pracy nad organizacją własnego czasu, dyscyplina, wykorzystywanie wolnego czasu. Samodzielna praca z tekstem – studiowanie tekstów. Korzystanie z Internetu a plagiat. Notacja bibliografii, przypisów. Sposoby sporządzania notatek (mapy myśli). Stres egzaminacyjny – jak go pokonywać.
W cyklu 2021Z:
Specyfika procesu kształcenia na uczelni wyższej. Kultura akademicka w perspektywie aksjologicznej i społecznej. Kultura osobista studenta. Organizacja uczelni. Twórcze kierowanie własnym rozwojem. Kształtowanie własnej ścieżki edukacyjnej w kontekście dokonywanych wyborów. Prezentacja specjalności prowadzonych w APS na kierunku pedagogika). Prawa i obowiązki studenta. Samorządność i autonomia na studiach. Zmiany w szkolnictwie wyższym w Europie i Polsce. Tworzenie własnych zasad efektywnego uczenia się oraz planu aktywnej nauki. Czas - metody pracy nad organizacją własnego czasu, dyscyplina, wykorzystywanie wolnego czasu. Samodzielna praca z tekstem – studiowanie tekstów. Korzystanie z Internetu a plagiat. Notacja bibliografii, przypisów. Sposoby sporządzania notatek (mapy myśli). Stres egzaminacyjny – jak go pokonywać. |
W cyklu 2022Z:
Specyfika procesu kształcenia na uczelni wyższej. Kultura akademicka w perspektywie aksjologicznej i społecznej. Kultura osobista studenta. Historia APS i informacje o Patronce. Organizacja uczelni. Twórcze kierowanie własnym rozwojem. Kształtowanie własnej ścieżki edukacyjnej w kontekście dokonywanych wyborów. Prezentacja specjalności prowadzonych w APS na kierunku pedagogika. Prawa i obowiązki studenta. Samorządność i autonomia na studiach. Zmiany w szkolnictwie wyższym w Europie i Polsce. Tworzenie własnych zasad efektywnego uczenia się oraz planu aktywnej nauki. Czas - metody pracy nad organizacją własnego czasu, dyscyplina, wykorzystywanie wolnego czasu. Samodzielna praca z tekstem – studiowanie tekstów. Korzystanie z Internetu a plagiat. Notacja bibliografii, przypisów. Sposoby sporządzania notatek (mapy myśli). Stres egzaminacyjny – jak go pokonywać. |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE Szkoła wyższa, tradycja i wyzwania współczesności. Specyfika procesu kształcenia na uczelni. Kultura akademicka w perspektywie aksjologicznej i społecznej, dawniej i dziś. Zmiany w szkolnictwie wyższym w Europie i w Polsce. Zagadnienia związane z uczeniem się w ramach studiowania: konstruowanie tekstów naukowych; sporządzanie bibliografii, przypisów. Ranga autorstwa konstruowanego tekstu w opozycji do niebezpieczeństwa popełnienia plagiatu. Dlaczego plagiat jest przestępstwem. Sposoby na podnoszenie efektywności własnego procesu uczenia się. Organizacja uczelni. Regulamin studiów o prawach i obowiązkach studenta. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
specyfikę i tradycje edukacji na poziomie wyższym; celach, organizacji i zasadach funkcjonowania uczelni oraz prawach i obowiązkach wynikających z roli studenta
zagadnienia związane z przygotowaniem się do zawodu nauczyciela, jego autorefleksją i samorozwojem.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
dbać o własny rozwój zawodowy, samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT)
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz ma poczucie poczucie odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego
Literatura
W cyklu 2021Z:
Obowiązkowa: Regulamin studiów Uzupełniająca: Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997. |
W cyklu 2022Z:
Obowiązkowa: Regulamin studiów Uzupełniająca: Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997. |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Ciechanowska Dorota, Kultura studiowania,. Pdf J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 1996, rozdziały: IV, V, VII, VIII. M. Malewski, O trzech tradycjach studiowania, DOI: 10.18276/psw.2018.2-01 J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 1996, rozdziały: IV, V, VII, VIII. K. Misztal, S. Paluch, Metody efektywnej nauki, Problemy Współczesnej pedagogiki 2017, 3(1) J. Podgórska, Wszystko o studentach dzisiaj, POLITYKA, 6 maja 2014 Słowniczek akademicki - MazoviaMazovia A. Śledzik, Jak się uczyć żeby się nauczyć? Mnemotechniki (pdf) Sposoby radzenia sobie ze stresem. Edukacja dla bezpieczeństwa kl-8b-edb-25-05-prezentacja-sposoby-radzenia-sobie-ze-stresem.pdf (kielce.eu) M. Zaśko-Zielkińska (oprac.), Plagiaty. Jak ich unikać przy pisaniu prac? Uniwersytet Wrocławski (pdf) Literatura uzupełniająca: Sz. Biliński (red.) Szkolnictwo Wyższe w obliczu zmian, Kraków 2015. |
W cyklu 2024Z:
LITERATURA: Literatura obowiązkowa: Pozostałe źródła: |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi. Elementy metody "debaty Oksfordzkiej" Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe wykład - 15 godz. |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi. Elementy metody "debaty Oksfordzkiej" Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe wykład - 15 godz. |
W cyklu 2023Z:
Wykład kursowy konwersatoryjny, rekonstrukcyjno-problemowy, połączony z dyskusjami i wystąpieniami Uczestników. Nakład pracy Studenta: Godziny kontaktowe wykład - 15 godz. |
W cyklu 2024Z:
UWAGI: Godziny kontaktowe wykład - 15 godz. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: