Technologie wspomagające ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PZ-3F-TWE
TREŚCI PROGRAMOWE
Główne bariery w korzystaniu z technologii przez uczniów z różnymi typami niepełnosprawności. Ułatwienia dostępu w systemach operacyjnych. Rozwiązania sprzętowe i programowe umożliwiające obsługę komputera osobom z różnymi typami niepełnosprawności. Programy i urządzenia wspomagające komunikację. Specjalistyczne zasoby sieci Internet. Współpraca z rodzicami i nauczycielami w doborze odpowiednich do potrzeb dziecka narzędzi specjalistycznych. Warunki dostępności do nowych technologii, dofinansowania, programy wsparcia.
W cyklu 2023L:
Opis treści programowych: 1. Główne problemy w pracy z komputerem osób o różnym typie niepełnosprawności. 2. Systemowe ułatwienia dostępu. 3. Rozwiązania sprzętowe i programowe umożliwiające obsługę komputera: • klawiatury ergonomiczne, • nakładki, • headpointery, • klawiatury alternatywne, • ekrany dotykowe, • Trackballe, • Przełączniki, • klawiatury wirtualne, 4. Interfejsy mózg-komputer -brain-computer interfaces, BCI. 5. Programy OCR. 6. Synteza mowy. 7. Programy czytające ekrany - screen readery. 8. Pogramy i urządzenia powiększające. 9. Monitory brajlowskie. 10. Drukarki brajlowskie. 11. Urządzenia lektorskie. 12. Programy i urządzenia wspomagające komunikację. 13. Warunki dostępności do nowych technologii – dofinansowania – programy wsparcia. 14. Specjalistyczne zasoby sieci Internet. 15. Jak tworzyć dostępne pomoce dydaktyczne. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
aspekt techniczny urządzeń komputerowych i sieci teleinformatycznych: budowę i zasady działania urządzeń elektronicznych wykorzystywanych w edukacji;
możliwości zastosowania oprogramowania komputerowego: programów biurowych, graficznych, narzędziowych, edukacyjnych, aplikacji internetowych;
specjalistyczny sprzęt informatyczny i oprogramowanie wspomagające osoby z niepełnosprawnościami
sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania, konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
- korzystać z urządzeń technicznych, komputerowych i sieci teleinformatycznych;
- stosować oprogramowanie komputerowe: korzystać z programów biurowych, graficznych, narzędziowych, edukacyjnych, aplikacji internetowych.
dobrać i stosować technologie informatyczne wspierające osoby z niepełnosprawnościami.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności z zakresu informatyki, dydaktyki informatyki i pedagogiki;
twórczego poszukiwania rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody ćwiczebne i zadaniowe, metody aktywizujące. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe,ćwiczenia, - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektur - 5 Przygotowanie prezentacji - 15 Liczba punktów ECTS: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: