Różnorodność kulturowa w szkole PZ-3F-RKS
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe ustalenia terminologiczne. Koncepcja społeczeństwa wielokulturowego. Zmiany kulturowe we współczesnym świecie. Zderzenia cywilizacji jako źródło konfliktów kulturowych. Postawy wobec Innego i inności w relacjach społecznych - podstawowe uwarunkowania. Rola kontaktu kulturowego w kształtowaniu postaw - perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Od edukacji cudzoziemców do edukacji między-i edukacji na rzecz różnorodności - rozwój edukacji międzykulturowej. Współczesne koncepcje edukacyjne. Polityka edukacyjna w kontekście zróżnicowania kulturowego społeczeństw – założenia i ich realizacja. Między marginalizacją a integracją - problem akulturacji w perspektywie pracy edukacyjnej. Przygotowanie środowiska szkolnego w Polsce do realizacji założeń edukacji międzykulturowej. Możliwe kierunki rozwoju edukacji międzykulturowej. Zaangażowanie edukacji międzykulturowej na rzecz zrównoważonego rozwoju.
W cyklu 2023Z:
I. RÓŻNORODNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH 1. Zmiany kulturowe - perspektywa dyskursów ideologicznych. II. INNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH 4. Inność jako fundamentalna kategoria społeczeństwa heterogenicznego; różne sposoby postrzegania innego/inności;. III. EDUKACJA WOBEC POTRZEB RÓŻNYCH GRUP KULTUROWYCH 7. Rola edukacji w budowaniu świata różnorodności kulturowej. IV. METODYKA PRACY W ŚWIECIE ZRÓŻNICOWANYM KULTUROWO 11. Żywa Biblioteka - idea i realizacja. |
W cyklu 2024Z:
I. RÓŻNORODNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH 1. Zmiany kulturowe - perspektywa dyskursów ideologicznych. II. INNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH 4. Inność jako fundamentalna kategoria społeczeństwa heterogenicznego; różne sposoby postrzegania innego/inności;. III. EDUKACJA WOBEC POTRZEB RÓŻNYCH GRUP KULTUROWYCH 7. Rola edukacji w budowaniu świata różnorodności kulturowej. IV. METODYKA PRACY W ŚWIECIE ZRÓŻNICOWANYM KULTUROWO 11. Żywa Biblioteka - idea i realizacja. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
podstawową terminologię związaną z działaniami edukacyjnymi w środowiskach zróżnicowanych etnicznie i kulturowo
rolę poszczególnych uczestników [szkoły, organy administracji publicznej, fundacje i stowarzyszenia] partycypujących w procesie edukacji międzykulturowej.
znaczenie kultury i tradycji w rozwoju osobowości i kształtowaniu tożsamości człowieka.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
przewidzieć możliwe następstwa zmian i ingerencji społecznych, potrafi wskazywać sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych w sytuacji przenikania się kultur
zidentyfikować potrzeby i zaplanować dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego, z dziećmi posiadającymi słabą znajomość języka polskiego.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski oraz jest gotów do budowania relacji opartych na zaufaniu w miejscu prowadzonej działalności pedagogicznej
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Białek K. (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 31-37, 39-47, 50-54. Literatura uzupełniająca: Jedlecka W. (2011). Wielokulturowość w procesie integracji europejskiej. “ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS”, No 3367, Wrocław. |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Białek K. (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 31-37, 39-47, 50-54. Literatura uzupełniająca: Jedlecka W. (2011). Wielokulturowość w procesie integracji europejskiej. “ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS”, No 3367, Wrocław. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: - metody asymilacji wiedzy: praca z tekstem; Nakład pracy studenta: (z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada jeden punkt ECTS) |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: - metody asymilacji wiedzy: praca z tekstem; Nakład pracy studenta: (z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada jeden punkt ECTS) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: