Metodyka zajęć pozalekcyjnych PZ-3F-MZL
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe pojęcia i akty prawne związane z czasem wolnym uczniów oraz organizacją zajęć pozalekcyjnych. Zdolności i zainteresowania uczestników zajęć pozalekcyjnych (Identyfikacja zdolności i zainteresowań uczniów jako punkt wyjścia pracy na zajęciach pozalekcyjnych. Rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów na zajęciach pozalekcyjnych). Zagadnienie twórczej pracy uczniów podczas zajęć pozalekcyjnych. Poznanie wybranych form i metod prowadzenia zajęć pozalekcyjnych.
W cyklu 2023L:
ZAKRES TEMATÓW |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
- konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela;
- potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do własnego rozwoju osobistego: rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się i nawyków systematycznego uczenia się i dbałości o rozwój zainteresowań, budowania samoświadomości, samooceny, odpowiedzialności i siły psychicznej.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku.
planować praktyczne działania wspierające rozwój zdolności, w szczególności zdolności twórczych; określać warunki sprzyjające rozwojowi zdolności i kreatywności oraz warunki utrudniające ten proces;
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów;
rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia w procesie uczenia się.
Literatura
Literatura zalecana:
1. Panek, A., (2002). Zajęcia pozalekcyjne w reformowanej szkole: oczekiwania a rzeczywistość. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.
Do pobrania: https://rep.up.krakow.pl/xmlui/handle/11716/1729
2. Żelazkiewicz, M., (1980). Skuteczność wychowawcza innowacji w zajęciach pozalekcyjnych, Wrocław: Ossolineum.
3. Czaja - Chudyba, I., (2006). Pedagogika zabawy w osobowym i profesjonalnym przygotowaniu do zawodu nauczyciela. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Uwagi
W cyklu 2023L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 METODY KSZTAŁCENIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: