Metodyka nauczania informatyki PZ-3F-MNI
TREŚCI PROGRAMOWE
Omówienie podstawy programowej zajęć komputerowych, kryteria doboru programów nauczania, analiza wybranych programów nauczania oraz podręczników i poradników metodycznych a także zbiorów zadań i portali internetowych. Analiza zasad dydaktycznych odnoszących się do edukacji informatycznej. Formułowanie celów, określanie form, metod i środków dydaktycznych; dokonywanie wyboru treści na zajęcia informatyczne, adekwatnie do wieku i potrzeb edukacyjnych uczniów; integracja treści pozainformatycznych. Omówienie systemu kontroli i oceny osiągnięć uczniów w czasie zajęć komputerowych. Opracowywanie niezbędnej dokumentacji: własny program nauczania, rozkład materiału, przedmiotowy system oceniania, scenariusze zajęć informatycznych. Wypracowanie zbioru wskazówek metodycznych dotyczących pracy z uczniem zdolnym i uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w czasie zajęć informatycznych. Projektowanie, ocena i weryfikacja ćwiczeń i zadań wspomagających problemowe nauczanie informatyki. Wyszukiwanie pomocnych w edukacji informatycznej stron i oprogramowania open source oraz informacji na temat konkursów i olimpiad informatycznych.
W cyklu 2023Z:
Opis treści programowych: |
W cyklu 2024Z:
Opis treści programowych: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, metody kształcenia stosowane podczas zajęć informatycznych, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów; zasady doboru środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, uwzględniających zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów;
warsztat pracy nauczyciela informatyki; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej; kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela informatyki, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym
organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla zajęć informatycznych lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową;
rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny; sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczania informatyki;
metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie zajęć informatycznych – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym;
znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu; skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów; wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem; projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów. zaplanować pracę z uczniem zdolnym, przygotowującą go do udziału w konkursie przedmiotowym lub współzawodnictwie sportowym
przeanalizować rozkład materiału; przygotować własny rozkład materiału;
wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę ; dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów; dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne; identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia informatycznego, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi; układać własne zadania dla uczniów;
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
rozwijania u uczniów ciekawości poznawczej, adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów adekwatnie do stawianych celów;
kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów w różnych obszarach życia szkolnego i poza szkolnego oraz wykonywania zadań zespołowych i projektów uczniowskich.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: