Metody heurystyczne PZ-3F-MHE
TREŚCI PROGRAMOWE
Pojęcie heurystyki: definicja i założenia. Heurystyka a pojęcie twórczości. Heurystyka a pojęcie odkrycia. Ogólne zagadnienia heurystyki, jej przedmiot i cele. Metody rozwiązywania problemów: heurystyczna, konatywna, algorytmiczna. Heurystyka refleksyjna. Metoda Sokratesa. Metoda Kartezjusza. Geneza, dyrektywy, przykłady zastosowania. Metoda Polya, Podejście systemowe. Geneza, zasadnicze pojęcia, główne dyrektywy, przykłady zastosowania. Heurystyka pragmatyczna.: Analiza morfologiczna; Brainstorming.; Macierze eksploracji.; Synektyka. Geneza, główne dyrektywy, procedura, warunki efektywności, przykłady zastosowania.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
zna kluczowe pojęcia, modele teoretyczne, historyczne i współczesne uwarunkowania kształcenia w obszarze heurystyki;
znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów oraz postawy twórczej: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania twórczych problemów, a także kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
planować praktyczne działania wspierające rozwój zdolności, w szczególności zdolności twórczych; określać warunki sprzyjające rozwojowi zdolności i kreatywności oraz warunki utrudniające ten proces;
kreować sytuacje wychowawcze służące aktywności i rozwojowi zainteresowań i uzdolnień uczniów, motywowania ich do zdobywania wiedzy i prezentacji własnych dokonań, oraz skutecznej pracy nad sobą;
na podstawie modeli teoretycznych konstruować narzędzia do badania potencjału twórczego i postawy twórczej; narzędzia ewaluacji realizowanych treningów.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności z zakresu heurystyki i pedagogiki;
rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia w procesie uczenia się;
kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów twórczych w różnych obszarach życia szkolnego i pozaszkolnego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: