Metody badań pedagogicznych PZ-3F-MBP
TREŚCI PROGRAMOWE
Badania jakościowe i badania ilościowe – różnice w podejściu i planowaniu. Procedura badań ilościowych: formułowanie problemów i hipotez, wybór metod weryfikacji hipotez. Kryteria doboru metod w planie badań. Planowanie metod w badaniu pedagogicznym: obserwacja bezpośrednia i jej techniki; skale szacunkowe i problem pomiaru w naukach społecznych; Wywiad i jego rodzaje. Ankieta jako główna metoda badań ilościowych. Socjometria i problem pomiaru cech związanych ze strukturą grupy. Testy osiągnięć szkolnych jako narzędzie pomiaru wiedzy uczniów. Eksperyment w naukach społecznych i pedagogice: założenia, procedura, opracowanie wyników.
W cyklu 2022Z:
ZAGADNIENIA; |
W cyklu 2023Z:
ZAGADNIENIA; |
W cyklu 2024Z:
ZAGADNIENIA; |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
miejsce pedagogiki w systemie nauk, ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi, terminologię stosowaną w obrębie metodologii pedagogiki i jej obszarów;
zasady projektowania i prowadzania badań w pedagogice i naukach społecznych, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych;
potrzebę kształtowania pojęć, postaw badawczych i umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów badawczych i tworzenia wiedzy; metody i techniki skutecznego badania zjawisk edukacyjnych; metody strukturyzacji wiedzy pedagogicznej oraz utrwalania wiedzy i umiejętności;
normy, procedury i dobre praktyki stosowane w badawczej działalności pedagogicznej.
sposoby wyszukiwania, weryfikacji wiarygodności i oceny jakości uzyskiwanych danych, w tym wyników badań w obszarze nauk pedagogicznych oraz ich prezentowania z poszanowaniem praw autorskich;
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
stosować terminologię z obszaru metodologii pedagogiki w bezpośrednim kontakcie z szeroko rozumianym środowiskiem edukacyjnym, profesjonalistami, oraz podczas przygotowania opracowań naukowych, realizować badania w obszarze nauk społecznych, poprawnie posługując się językiem polskim.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
kształtowania nawyku systematycznego i samodzielnego uczenia się przez całe życie;
przestrzegania zasad etyki badań naukowych.
Literatura
W cyklu 2022Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Babbie E. - Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008 |
W cyklu 2023Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Babbie E. - Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008 |
W cyklu 2024Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Babbie E. - Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008 |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS : 3 ECTS |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS : 3 ECTS |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS : 3 ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: