Seminarium dyplomowe licencjackie - 2 PZ-3F-LI2
TREŚCI PROGRAMOWE
Warsztat i technika pracy naukowej. Cechy, styl i redagowanie tekstów naukowych. Cel i struktura pracy licencjackiej. Wybór pola badawczego. Technika pracy naukowej, dobór i selekcja literatury, prezentacja wyników badań. Prezentacja doniesień i badań naukowych z literatury przedmiotu. Problemy etyczne badań naukowych. Prowadzenie badań naukowych. Zastosowanie wiedzy i umiejętności metodologicznych we własnym projekcie badawczym. Prowadzenie badań empirycznych. Opracowanie wyników. Proces wnioskowania.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.
podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
zasady projektowania i prowadzenia badań w pedagogice, a w szczególności ma wiedze o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody.
podstawowe przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej i prawa autorskiego.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej.
analizować przykłady badań oraz konstruować i prowadzić proste badania pedagogiczne; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań.
reprezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów.
samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych i technologii.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
- stosowania wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych ze względu na odpowiedzialne przygotowywanie się do swojego zawodu; - kierowania się zasadami etyki w badaniach naukowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: