Indywidualizacja pracy z uczniem - diagnoza funkcjonalna i wsparcie personalne PZ-3F-IPU
TREŚCI PROGRAMOWE
Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym specyficznych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, czy szczególnie uzdolnionych (zakres diagnozy funkcjonalnej, narzędzia stosowane w diagnozie). Dostosowanie procesu kształcenia do potrzeb uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów). Techniki diagnostyczne w pedagogice Praca z uczniami z trudnościami w uczeniu się – przyczyny i przejawy. Specyficzne trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności. Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej.
W cyklu 2023L:
1. Pierwszy kontakt z pedagogiem szkolnym - sygnalista, źródła informacji wstępnych o sytuacji. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia;
przeanalizować rozkład materiału różnych przedmiotów szkolnych, w zakresie których będzie dokonywał wsparcia swoich podopiecznych.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy w procesie uczenia się.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Opis metod kształcenia: Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, pogadanka, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, praca w grupach, burza mózgów. Zaliczenie: prace cząstkowe - indywidualne i grupowe, składane w trakcie zajęć, aktywność podczas zajęć Nakład pracy: godziny kontaktowe: 30 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: