Praktyka zawodowa - dyplomowa w szkole PZ-2P-PRA1
TREŚCI PROGRAMOWE
Praktyka psychologiczno-pedagogiczna służy doskonaleniu kompetencji zawodowych przyszłego nauczyciela informatyki i pedagoga szkolnego poprzez samodzielne prowadzenie zajęć, praktycznego wykorzystywania wiedzy zdobytej podczas studiów do rozwiązywania/projektowania problemów/ działań zarówno w charakterze wychowawczo-opiekuńczym, jak i dydaktycznym (prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, reedukacyjnych, współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną). W ramach tych działań zadaniem studentów jest: zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji; dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów; poznanie form działań wpierających ucznia organizowanych w ramach zajęć lekcyjno-wychowawczych oraz pozalekcyjnych; zapoznanie z dokumentacją prowadzoną przez pedagoga szkolnego i/lub nauczyciela informatyki; analiza opinii i orzeczeń z poradni psychologiczno-pedagogicznej; hospitacje zajęć informatycznych; obserwacja rozwoju intelektualnego i emocjonalnego uczniów; metody pracy z uczniami zdolnymi i dyslektycznymi; system oceniania oraz formy przygotowywania uczniów do zewnętrznego oceniania, konkursy i olimpiady; prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent(ka) zna i rozumie:
psychologiczno-pedagogiczne aspekty nauczania informatyki i pracy pedagoga szkolnego poznawane podczas praktyk zawodowych;
w pogłębionym stopniu miejsce zajęć profilaktyczno-wychowawczych i edukacyjnych w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych;
sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego;
rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty, w której realizowana była praktyka pedagoga szkolnego.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent(ka) potrafi:
stosować terminologię z obszaru informatyki w zakresie opisu urządzeń i oprogramowania w porozumiewaniu się z profesjonalistami i osobami niebędącymi specjalistami z różnych dziedzin;
korzystać z nowoczesnych technologii podczas opracowania koncepcji i materiałów dydaktycznych do edukacji, w tym edukacji zdalnej, komplementarnej i tradycyjnej;
zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej animować i monitorować zespołowe działania uczniów.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent(ka) jest gotów/gotowa do:
skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych – pedagogiem szkolnym i innymi nauczycielami w placówce w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: