Seminarium pedagogiki twórczości PZ-2F-SPT
TREŚCI PROGRAMOWE
Natura twórczości. Człowiek – twórca. Poznawanie twórczości. Intuicjonizm syntetyczny. Ujęcia fenomenu twórczości. Metoda konstruowania metod heurystycznych. Wzorce twórczości. Mistrzostwo. Pedagogika twórczości jako środek formowania człowieka. Celowo dobrane zestawy zadań. Samouctwo. Podejmowanie wyzwań życia. Urzeczywistnienia wspólnotowości w działaniach twórczych. Odpowiedzialność twórcy. Twórczość osnową rozwoju cywilizacyjnego. Sposoby budowy i realizacji treningów twórczości. Podstawowe reguły kompozycji grafiki abstrakcyjnej. Wzorce dokonań poetyckich i ich struktura.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent(ka) zna i rozumie:
ma wiedzę o miejscu pedagogiki twórczości w systemie nauk pedagogicznych oraz o jej powiązaniach z pedagogika ogólną, filozofią, pedagogiką zdolności;
w pogłębionym stopniu zna kluczowe pojęcia, modele teoretyczne, historyczne i współczesne uwarunkowania kształcenia w obszarze zdolności i twórczości;
w pogłębionym stopniu znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności twórczych, współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów;
w pogłębionym stopniu normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu do twórczości.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent(ka) potrafi:
stosować terminologię z obszaru pedagogiki zdolności i pedagogiki twórczości, a także nauk pokrewnych w bezpośrednim kontakcie z szeroko rozumianym środowiskiem edukacyjnym, profesjonalistami oraz podczas przygotowania opracowań naukowych, realizować badania w obszarze nauk społecznych, poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu, przygotować dokumentację związaną z udzielaniem uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
planować praktyczne działania wspierające rozwój zdolności, w szczególności zdolności twórczych; określać warunki sprzyjające rozwojowi zdolności i kreatywności oraz warunki utrudniające ten proces.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent(ka) jest gotów/gotowa do:
dostrzegania i formułowania problemów etycznych związanych z własną i cudzą działalnością twórczą oraz poszukuje ich rozwiązań, postępując zgodnie z zasadami etyki i dążąc do zachowania wartości międzyludzkich;
pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej w działaniach na rzecz rozwijania potencjału twórczego uczniów oraz propagowania idei dążenia do mistrzostwa;
twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: