Psychopatologia rozwoju PZ-2F-PRU
TREŚCI PROGRAMOWE
Zaburzenia genetyczne, skutki działania teratogenów i zagadnienia związane z Płodowym Zespołem Alkoholowym (FAS). Zaburzenia rozwoju w okresie niemowlęcym i wczesnym dzieciństwie: rola więzi i zaburzeń przywiązania, całościowe zaburzenia rozwoju, upośledzenie umysłowe i zespół Downa. Zaburzenia najczęściej diagnozowane w młodszym wieku szkolnym: nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi (ADHD), specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja rozwojowa) i zaburzenia zachowania. Zaburzenia występujące najczęściej w okresie adolescencji: zaburzenia emocjonalne, zaburzenia rozwoju seksualnego, depresja, skłonności samobójcze, zachowania ryzykowne (ze szczególnym uwzględnieniem używania substancji psychoaktywnych) oraz zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia, otyłość).
W cyklu 2022L:
Treści wykładów: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent(ka) zna i rozumie:
funkcjonowanie narządu wzroku, słuchu, mowy, równowagi, dysfunkcje rozwojowe i ich skutki edukacyjne; zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych i sposoby ich przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice;
w pogłębionym stopniu proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent(ka) potrafi:
rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent(ka) jest gotów/gotowa do:
wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy w procesie uczenia się.
Uwagi
W cyklu 2022L:
metody pracy: prezentacja i analiza studium przypadków, film, praca zespołowa nad przygotowaniem i prezentacją wybranych zagadnień. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: