Mentoring i tutoring w edukacji PZ-2F-MTE
TREŚCI PROGRAMOWE
Teorie uczenia się a idee mentoringu i tutoringu. Podstawowe zagadnienia terminologiczne. Nauczyciel w całożyciowym procesie uczenia się. Rola nauczyciela i cel pracy w procesie mentoringu. Rola nauczyciela i cel pracy w procesie tutoringu. Relacja między uczniem/studentem a nauczycielem jako centralne pojęcie mentoringu i tutoringu. Partycypacja uczniów w procesach nauczania/uczenia się. Efektywność procesów nauczania i uczenia się w tutoringu i mentoringu – stawianie wymagań, motywowanie i informacja zwrotna. Źródła wiedzy i środowiska wspierające edukację nieformalną. Mentoring i tutoring we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej – aspekty etyczne, prawne, finansowe, programowe. Mentoring i tutoring jako narzędzie wyrównywania szans młodzieży. Zagadnienia praktyczne – prowadzenie tutorialu, narzędzia pracy, współpraca z otoczeniem społecznym. Specyfika polskiego mentoringu i tutoringu szkolnego/akademickiego. Etyka w mentoringu i tutoringu. Praca z uczniami zdolnymi.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent(ka) zna i rozumie:
w pogłębionym stopniu zagadnienia związane z mentoringiem i tutoringiem w edukacji;
potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej;
dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów na rzecz własnego rozwoju;
zasady interakcji i współpracy ucznia i nauczyciela;
rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy;
wagę relacji między uczniem a nauczycielem i jej wpływ na efekty nauczania/uczenia się;
w pogłębionym stopniu potrzebę i sposób kształtowania u ucznia: pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się informatyki i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent(ka) potrafi:
wspierać ucznia w działaniach na rzecz samorozwoju, samodoskonalenia, samoświadomości, uczyć technik skutecznego zarządzania sobą i własnym czasem oraz technik uczenia się; doradzić uczniowi ścieżkę rozwoju edukacyjną i zawodową.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent(ka) jest gotów/gotowa do:
budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej, przestrzegania zasad etycznych, dostrzegania i rozwiązywania problemów komunikacyjnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: