Metodyka nauczania informatyki w edukacji wczesnoszkolnej PZ-2F-MNI
TREŚCI PROGRAMOWE
Cele, metody i środki dydaktyczne stosowane w edukacji informatycznej w klasach 1-3 szkoły podstawowej. Analiza podstawy programowej pod kątem realizacji treści informatycznych i rozwijania myślenia programistycznego w edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd i omówienie wybranych programów nauczania, podręczników, pomocy dydaktycznych i portali internetowych. Przegląd programów, platform i aplikacji edukacyjnych. Projekt cyklu zajęć informatycznych i interdyscyplinarnych projektów edukacyjnych. Tworzenie scenariuszy lekcji, tradycyjnych i interaktywnych kart pracy. Wykorzystanie tablicy multimedialnej na zajęciach komputerowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent(ka) zna i rozumie:
w pogłębionym stopniu sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych ucznióww zakresie przedmiotów informatycznych: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela;
w pogłębionym stopniu podstawę programową nauczania informatyki w edukacji wczesnoszkolnej, cele kształcenia i treści nauczania, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć;
w pogłębionym stopniu integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania informatyki – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;
w pogłębionym stopniu organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla zajęć informatycznych lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent(ka) potrafi:
przeanalizować rozkład materiału; przygotować własny rozkład materiału;
identyfikować powiązania treści przedmiotów informatycznych z innymi treściami nauczania.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent(ka) jest gotów/gotowa do:
autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym w kontekście zmieniających się warunków technologicznych i społecznych, współpracy z nauczycielami i specjalistami oraz osobami ze środowiska lokalnego w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: