Zapobieganie zachowaniom problemowym okresu dzieciństwa i dorastania PY-5S-ZZP1
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Zachowania problemowe okresu dzieciństwa i dorastania – podstawowe pojęcia, definicje i uwarunkowania.
2. Rodzaje i charakterystyka głównych form zachowań problemowych w okresie dzieciństwa i adolescencji, z uwzględnieniem okresów rozwojowych oraz kontekstu społecznego.
3. Zachowania antyspołeczne w okresie dorastania (przemoc rówieśnicza, agresja, podejmowanie ryzyka, ryzykowne zachowania seksualne, przestępczość nieletnich).
4. Zachowania autoagresywne, samookaleczenia, tendencje suicydalne.
5. Zaburzenia odżywiania i ich etiologia.
6. Używanie środków psychoaktywnych, uzależnienia: rodzaje, przyczyny i mechanizmy podtrzymujące.
7. Czynniki kontekstualne zachowań problemowych: rodzina, grupa rówieśnicza, czynniki osobowościowe.
8. Zachowania problemowe jako efekt zaburzeń rozwojowych.
9. Zachowania problemowe wynikające z zaburzeń więzi.
10. Zachowania problemowe dzieci i młodzieży jako efekt doświadczeń kryzysowych i traumatycznych (w tym przemocy w rodzinie).
11. Zmiana zachowania i czynniki ochronne. Psychopatologia zachowania jako efekt utrwalonych zachowań problemowych.
12. Zapobieganie i radzenie sobie z zachowaniami problemowym (metody, formy, scenariusze zajęć dla dzieci, młodzieży, rodziców, wychowawców etc).
13. Elementy diagnostyki zachowań problemowych.
W cyklu 2023L:
1. Zachowania problemowe okresu dzieciństwa i dorastania – podstawowe pojęcia, definicje i uwarunkowania. |
W cyklu 2023Ln:
1. Zachowania problemowe okresu dzieciństwa i dorastania – podstawowe pojęcia, definicje i uwarunkowania. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna przebieg podstawowych procesów wpływających na podejmowanie ryzyka i zachowań problemowych, zna ich przyczyny i skutki.
Posiada wiedzę na temat terminologii związanej z zachowaniami problemowymi okresu dzieciństwa i dorastania oraz potrafi wyjaśnić pojęcia używane w przypadku zaburzeń dzieci i młodzieży.
Ma pogłębioną wiedzę na temat przebiegu rozwoju dzieci i młodzieży oraz ewentualnych zaburzeń tych okresów.
Posiada wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach, istotnych z punktu widzenia procesów psychicznych i ich wpływu na rozwój zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania.
Rozumie procesy psychologiczne ważne dla zdrowia dzieci i młodzieży i jego ochrony oraz zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w tym zakresie.
Ma wiedzę na temat patologii i dysfunkcji związanych z zachowaniami problemowymi oraz ich biologicznych, społecznych i indywidualnych uwarunkowaniach.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wskazać praktyczne zastosowanie wybranych prawidłowości psychologii poznawczej.
Potrafi wykonywać zadania w małych grupach.
Potrafi prowadzić dyskusje.
Kompetencje społeczne
Student/-ka potrafi wykorzystać swoją wiedzę w społecznych realiach.
Literatura
W cyklu 2023L:
Literatura: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura: Literatura dodatkowa: |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Praca indywidualna, praca w mini-grupach, dyskusja moderowana, case studies, prezentacja, analiza scenariuszy (pod kątem ich przydatności i efektywności), projektowanie scenariuszy zajęć dla uczniów, debata z zaproszonymi gośćmi-ekspertami (pracującymi z dziećmi oraz młodzieżą, przejawiającą różne trudności w zachowaniu). 4 ECTS: |
W cyklu 2023Ln:
Praca indywidualna, praca w mini-grupach, dyskusja moderowana, case studies, prezentacja, analiza scenariuszy (pod kątem ich przydatności i efektywności), projektowanie scenariuszy zajęć dla uczniów, debata z zaproszonymi gośćmi-ekspertami (pracującymi z dziećmi oraz młodzieżą, przejawiającą różne trudności w zachowaniu). 4 ECTS: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: