Zapobieganie zachowaniom problemowym okresu dzieciństwa i dorastania PY-5S-ZZP
Wykład:
1. Zachowania problemowe okresu dzieciństwa i dorastania – podstawowe pojęcia, definicje i uwarunkowania.
2. Rodzaje i charakterystyka głównych form zachowań problemowych w okresie dzieciństwa i adolescencji, z uwzględnieniem okresów rozwojowych oraz kontekstu społecznego.
3. Zachowania antyspołeczne w okresie dorastania (przemoc rówieśnicza, agresja, podejmowanie ryzyka, ryzykowne zachowania seksualne, przestępczość nieletnich).
4. Zachowania autoagresywne, samookaleczenia, tendencje suicydalne.
5. Zaburzenia odżywiania i ich etiologia.
6. Używanie środków psychoaktywnych, uzależnienia: rodzaje, przyczyny i mechanizmy podtrzymujące.
7. Czynniki kontekstualne zachowań problemowych: rodzina, grupa rówieśnicza, czynniki osobowościowe.
8. Zachowania problemowe jako efekt zaburzeń rozwojowych.
9. Zachowania problemowe wynikające z zaburzeń więzi.
10. Zachowania problemowe dzieci i młodzieży jako efekt doświadczeń kryzysowych i traumatycznych (w tym przemocy w rodzinie).
11. Zmiana zachowania i czynniki ochronne. Psychopatologia zachowania jako efekt utrwalonych zachowań problemowych.
Ćwiczenia:
1. Rodzaje i charakterystyka głównych form zachowań problemowych w okresie dzieciństwa i adolescencji, z uwzględnieniem okresów rozwojowych oraz kontekstu społecznego.
2. Zapobieganie i radzenie sobie z zachowaniami problemowym (metody, formy, scenariusze zajęć dla dzieci, młodzieży, rodziców, wychowawców etc).
3. Elementy diagnostyki zachowań problemowych.
W cyklu 2023L:
Wykład: |
W cyklu 2023Ln:
Ćwiczenia: |
W cyklu 2024L:
Wykład: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna przebieg podstawowych procesów wpływających na podejmowanie ryzyka i zachowań problemowych.
Posiada wiedzę na temat terminologii związanej z zachowaniami problemowymi okresu dzieciństwa i dorastania oraz potrafi wyjaśnić pojęcia używane w przypadku zaburzeń dzieci i młodzieży.
Ma pogłębioną wiedzę na temat przebiegu rozwoju dzieci i młodzieży oraz ewentualnych zaburzeń tych okresów.
Posiada wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach, istotnych z punktu widzenia procesów psychicznych i ich wpływu na rozwój zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania.
Rozumie procesy psychologiczne ważne dla zdrowia dzieci i młodzieży i jego ochrony oraz zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w tym zakresie.
Ma wiedzę na temat patologii i dysfunkcji związanych z zachowaniami problemowymi oraz ich biologicznych, społecznych i indywidualnych uwarunkowaniach.
Umiejętności
Student/-ka potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia dotyczące zachowań problemowych oraz scharakteryzować ich przyczyny i skutki.
Potrafi wskazać praktyczne zastosowanie wybranych prawidłowości psychologii poznawczej.
Potrafi wykonywać zadania w małych grupach.
Potrafi prowadzić dyskusje, zachowując zasady kultury osobistej.
Kompetencje społeczne
Student/-ka potrafi wykorzystać swoją wiedzę w społecznych realiach.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA:
wykład monograficzny, dyskusja, prezentacja, praca w grupach.
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
Godziny kontaktowe, wykład 15h, ćwiczenia 15h
Przygotowanie się do zajęć, analiza lektur, artykułów naukowych 20h
Przygotowanie się do egzaminu 30h
Praca grupowa 15h
Inne formy – przygotowanie się do dyskusji, ewentualnych wejściówek 15h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 4
Literatura
PODSTAWOWA
1. Bakiera, L. (2009). Czy dorastanie musi być trudne?. Warszawa: Scholar,
2. Wolińska, J.M. (2010). Agresywność młodzieży. Problem indywidualny i społeczny. Lublin: Wydawnictwo UMCS
3. Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN (cz. I rozdz. 6, cz. II rozdz. 4, 5, 6)
4. Jędrzejko, M.Z., Rosik, B.P., Kowalski, M. (red) (2015). Uzależnienia behawioralne. Pułtusk-Warszawa: Wyd. Akademii Humanistycznej i Centrum Profilaktyki Społecznej
5. Urban B. (2005). Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: Wyd. UJ
6. Strelau, J., Zawadzki, B, Kaczmarek, M. (red)(2009). Konsekwencje psychiczne traumy. Warszawa: Scholar (rozdz. 2, 7 i 11)
UZUPEŁNIAJĄCA
1. Skwarek,B., Wulbach, E., Lewicka, I. (2014). Patologie i uzależnienia. Warszawa, Łódź: Wyd. AGH
2. Goszczyńska M, Studenski R. (red.) (2006). Psychologia zachowań ryzykownych. Warszawa, Żak.
3. Schaffer, H.R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN,
4. Brzezińska A., Hornowska E. (red.) (2004) Dzieci i młodzież wobec agresji przemocy. Warszawa
5. Minahan, J., Rappaport, N. (2014). Kod zachowania. Jak rozszyfrować i zmienić najtrudniejsze zachowania. Warszawa: Wyd. Fraszka Edukacyjna,
6. Woronowicz B. (2009). Uzależnienia. Warszawa: Parpamedia
7. Aouil B.,Czerwiński, K., Wosik-Kawala, D. (2014). Internet w psychologii. Psychologia w internecie. Toruń: Wyd. Adam Marszałek
8. Flannery D.J., Huff C.R (1999). Youth violence: prevention, intervention and social policy, Washington: American Psychiatric Press
W cyklu 2023L:
PODSTAWOWA |
W cyklu 2024L:
PODSTAWOWA UZUPEŁNIAJĄCA |
Uwagi
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2023Ln:
Stosowane metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: