Zaburzenia seksualne PY-5S-ZSE
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Pojęcie normy w seksuologii.
2. Kryteria zasadności interwencji seksuologicznej.
3. Deklaracja Praw Seksualnych i jej konsekwencje w dyskusji klinicznej.
4. Seksualność w ontogenezie człowieka.
4.1. Zagrożenia rozwoju psychoseksualnego człowieka.
4.2. Nadużycia seksualne wobec nieletnich.
4.3. Prostytucja nieletnich.
5. Seksuologia kliniczna.
5.1. Klinika zaburzeń seksualnych według ICD-10.
5.1.1. Nowe metody leczenia zaburzeń seksualnych.
5.2. Klinika zaburzeń preferencji według ICD-10.
5.2.1. Nowe metody leczenia zaburzeń preferencji seksualnych.
6. Seksuologia sądowa.
6.1. Wprowadzenie do seksuologii sądowej.
6.2. Przestępstwa seksualne w polskim kk.
6.3. Osobowość sprawcy i ofiary.
6.4. Seryjni mordercy seksualni.
6.5. Nadużycia seksualne wobec nieletnich.
6.6. Leczenie sprawców przestępstw seksualnych.
6.7. Oblicza płatnego seksu.
6.8. Przestępstwa seksualne a nowe technologie (Internet).
6.9. Elementy przesłuchania poznawczego.
W cyklu 2023L:
Celem kursu jest zapoznanie studentów z pogłębioną problematyką dotyczącą interdyscyplinarnie rozumianych problemów seksualnych i dysfunkcji w obszarze życia seksualnego człowieka. Przekazywana wiedza i umiejętności stanowią kompleksowe ujęcie ludzkiej seksualności - obejmuje zagadnienia biologiczne, psychologiczne i społeczne. |
W cyklu 2023Ln:
Celem kursu jest zapoznanie studentów z pogłębioną problematyką dotyczącą interdyscyplinarnie rozumianych problemów seksualnych i dysfunkcji w obszarze życia seksualnego człowieka. Przekazywana wiedza i umiejętności stanowią kompleksowe ujęcie ludzkiej seksualności - obejmuje zagadnienia biologiczne, psychologiczne i społeczne. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka na terminologię używaną w opisie normatywnego rozwoju psychoseksualnego wypracowaną przez wspierające psychologię dyscypliny naukowe.
Ma uporządkowaną wiedzę o patologiach seksualnych i dysfunkcjach związanych ze sferą emocjonalną, osobowościową i zachowaniem człowieka, o zaburzeniach zdrowia psychicznego oraz ich biologicznych, społecznych i indywidualnych uwarunkowaniach mających wpływ na ekspresję seksualną.
Umiejętności
Student/-ka posiada umiejętność opracowania diagnozy psychologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów seksualnych: w zakresie zachowania, osobowości, różnic indywidualnych, emocji, motywacji i funkcji poznawczych oraz zaburzeń zdrowia psychicznego.
Ma umiejętność poruszania problematyki psychoseksualnej, formułowania i prezentowania własnych opinii na ten temat, dzielenia się swoimi wątpliwościami na forum grupy, argumentowania swojego stanowiska z wykorzystaniem nowoczesnej w tym obszarze wiedzy.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie potrzebę poszerzania wiedzy dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i jego uwarunkowań.
Kryteria oceniania
Egzamin - test wyboru (próg zaliczenia 60%+1pkt.)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiazkowa:
Jakima S. (2002). Dysfunkcje seksualne. Warszawa: PZWL
Lew-Starowicz Z, Przyłuska-Fiszer A, Słusiński J. (2015)
Normy i kontrowersje etyczne w seksuologii, Sopot : Gdańskie Wydawnictwo
Psychologiczne
Literatura dodatkowa:
Lew-Starowicz Z., (2000) Seksuologia sądowa, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa
Lew-Starowicz Z, Lew-Starowicz M, Skrzypulec-Plinta V. (2017) Seksuologia. Warszawa: PZWL
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: