Warsztaty umiejętności wychowawczych PY-5S-WUW
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Autorytet rodzica – co to oznacza i jak go budować?
2. Bariery komunikacyjne utrudniające porozumiewanie się.
3. Style wychowania oraz ich konsekwencje. Wartości i przekonania rodzicielskie.
4. Jak określać dziecku granice?
5. Jak pomóc dziecku radzić sobie z uczuciami?
6. Konsekwencje i nagrody. Co uruchamia dziecko do działań?
7. Jak zachęcić dziecko do samodzielności?
8. Jak uwolnić dziecko od narzuconych mu ról?
9. Rodzeństwo i ja – czyli jak rozumieć potrzeby i oczekiwania swoich dzieci?
10. Metoda „bez przegranych”, czyli inteligencja emocjonalna rodzica – podsumowanie.
W cyklu 2023Z:
Celem realizowanych zajęć jest przybliżenie studentom wybranych aktualnych metod metod wykorzystywanych prze realizacji warsztatów umiejętności wychowawczych dla rodziców. Celem zajęć jest także rozwinięcie umiejętności tworzenia konspektów zajęć oraz doskonalenie umiejętności praktycznych i kompetencji miękkich, w trakcie realizacji przygotowanego warsztatu. Tematyka warsztatów obejmuję, metodę "bez porażek" T. Gordona, metody wzmacniania motywacji wewnętrznej oraz jej znaczenie w procesie wychowania, podstawową wiedzę n.t. stylów komunikacji, koncepcję "pozytywnej dyscypliny" w wychowaniu oraz behawioralne techniki pracy z zachowaniami trudnymi. |
W cyklu 2023Zn:
Celem realizowanych zajęć jest przybliżenie studentom wybranych aktualnych metod metod wykorzystywanych prze realizacji warsztatów umiejętności wychowawczych dla rodziców. Celem zajęć jest także rozwinięcie umiejętności tworzenia konspektów zajęć oraz doskonalenie umiejętności praktycznych i kompetencji miękkich, w trakcie realizacji przygotowanego warsztatu. Tematyka warsztatów obejmuję, metodę "bez porażek" T. Gordona, metody wzmacniania motywacji wewnętrznej oraz jej znaczenie w procesie wychowania, podstawową wiedzę n.t. stylów komunikacji, koncepcję "pozytywnej dyscypliny" w wychowaniu oraz behawioralne techniki pracy z zachowaniami trudnymi. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada wiedzę, jakie czynniki wpływają na budowanie autorytetu rodzica.
Zna bariery komunikacyjne utrudniające porozumiewanie się.
Identyfikuje różne style wychowania i postawy rodzicielskie oraz ich konsekwencje.
Umiejętności
Student/-ka potrafi formułować komunikaty pomagające dziecku radzić sobie z jego uczuciami.
Potrafi zaprojektować system motywacyjny konsekwencji i nagród.
Potrafi wskazać praktyczne rozwiązania dla rozwiązania poszczególnych trudności wychowawczych.
Potrafi prowadzić dyskusje.
Potrafi wykonywać zadania w grupach roboczych.
Potrafi zaplanować i poprowadzić rozmowę psychoedukacyjną z rodzicem oraz udzielać porad wychowawczych.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie specyfikę kontaktu z rodziną.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Talko, L. K., (2015). Dziecko dla odważnych. Kraków: Znak. |
W cyklu 2023Zn:
Talko, L. K., (2015). Dziecko dla odważnych. Kraków: Znak. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
metody pracy: wykład, praca w grupie, burza mózgów, metoda projektu 1 pkt ECTS |
W cyklu 2023Zn:
metody pracy: wykład, praca w grupie, burza mózgów, metoda projektu 1 pkt ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: