Wspieranie rozwoju człowieka w cyklu życia PY-5S-WRC
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Wspieranie rozwoju człowieka – definicja obszaru i metapsychologiczne założenia.
2. Uzasadnienie potrzeby wyodrębnienia wspierania rozwoju jako obszaru odrębnego od kształcenia i wychowania, psychoterapii, poradnictwa, wspomagania rozwoju, coachingu.
3. Od neuronów po miejsce zamieszkania – co nauka ma do powiedzenia na temat rozwoju małego dziecka.
4. Wybrane psychologiczne teorie rozwoju w całym cyklu życia i wynikające z nich wskazówki dla wspierania rozwoju.
5-6 Krótka prezentacja wybranych teorii ze szczególnym uwzględnieniem zadań rozwojowych w poszczególnych fazach rozwoju oraz konsekwencji ich prawidłowego lub nieprawidłowego rozwiązania.
7-8 Wybrane psychoanalityczne teorie rozwoju w całym cyklu życia i wynikające z nich wskazówki dla wspierania rozwoju.
9. Krótka prezentacja wybranych teorii ze szczególnym uwzględnieniem zadań rozwojowych w poszczególnych fazach rozwoju oraz konsekwencji ich prawidłowego lub nieprawidłowego rozwiązania.
10. Modele człowieka optymalnie funkcjonującego.
Katalog sił i cnót charakteru Petersona i Seligmana, twórców psychologii pozytywnej.
Model optymalnego funkcjonowania człowieka Kennona Sheldona.
11. Rola osób kluczowych we wspieraniu rozwoju.
12. Osoby kluczowe w różnych fazach życia i na różnych etapach rozwoju.
13. Oddziaływania bezpośrednie i pośrednie.
14. Społeczne - instytucjonalne i pozainstytucjonalne - ramy wspierania rozwoju. Postulat koncentrycznych ram wsparcia.
15. Powtórzenie treści omówionych w trakcie kursu
W cyklu 2024Z:
Wykład 1. Rozróżnienie zakresu psychologii wspierania rozwoju osobowości w kontekście innych obszarów oddziaływań (np. kształcenia, wychowania, psychoterapii). |
W cyklu 2024Zn:
Wykład 1. Rozróżnienie zakresu psychologii wspierania rozwoju osobowości w kontekście innych obszarów oddziaływań (np. kształcenia, wychowania, psychoterapii). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada wiedzę na temat przebiegu procesów psychicznych oraz rozwoju w całym cyklu życia
Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych.
Umiejętności
Student/-ka posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i interpretowania informacji o rozwoju psychicznym i społecznym.
Posiada umiejętność opracowania diagnozy psychologicznej w zakresie osobowości, emocji i zachowania.
Kompetencje społeczne
Student/-ka odznacza się odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, decyzje oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny/-a wobec ludzi dla których dobra stara się działać.
Literatura
W cyklu 2024Z:
LITERATURA do egzaminu ze Wspierania rozwoju osobowości w ciągu całego życia LITERATURA ze Wspierania rozwoju osobowości w ciągu całego życia |
W cyklu 2024Zn:
LITERATURA do egzaminu ze Wspierania rozwoju osobowości w ciągu całego życia LITERATURA ze Wspierania rozwoju osobowości w ciągu całego życia |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Stosowane metody kształcenia: |
W cyklu 2024Zn:
Stosowane metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: