Techniki terapii i pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży PY-5S-TTP
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Specyfika udzielania pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży - podstawowe zjawiska, kontekst rozwojowy i rodzinny.
2. Diagnoza a terapia – opracowanie planu terapeutycznego.
3. Psychoterapia dzieci i młodzieży – rys historyczny.
4. Terapia dzieci w ujęciu różnych szkół terapeutycznych - podejście psychodynamiczne, humanistyczne, behawioralno-poznawcze.
5. Specyfika terapii i pomocy psychologicznej skierowanej do dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym.
6. Formy pomocy psychologicznej skierowane do rodziców.
7. Problemy etyczne w pracy psychoterapeuty dzieci i młodzieży.
Warsztaty:
1. Specyfika poszczególnych faz rozwojowych z perspektywy psychologii klinicznej dziecka.
2. Podejście rozwojowe, kategorialne i dymensjonalne do zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania.
3. Znaczenie terapeutyczne różnych form zabawy i aktywności dziecka.
4. Techniki diagnostyczno-terapeutyczne na przykładzie wybranych metody projekcyjnych.
5. Specyfika nawiązywania kontaktu z dzieckiem i jego rodziną.
6. Przegląd szkół terapeutycznych – najważniejsze zjawiska.
7. Rysunek w psychoterapii dzieci i młodzieży.
8. Terapeutyczne zastosowanie baśni i bajek.
9. Wybrane techniki terapii zabawą w ujęciu Gestalt.
10. Programy poznawczo-behawioralne skierowane do dzieci z zaburzeniami eksternalizacyjnymi.
11. Indywidualne programy poznawczo-behawioralne skierowane do dzieci z zaburzeniami lękowymi (program Coping Cat).
12. Konstruowanie indywidualnego planu terapeutycznego uwzględniającego dziecko i rodziców.
W cyklu 2022L:
Zakres tematyczny zagadnień: |
W cyklu 2023L:
Zakres tematyczny zagadnień: |
W cyklu 2023Ln:
Zakres tematyczny zagadnień: |
W cyklu 2024L:
Zakres tematyczny zagadnień: |
W cyklu 2024Ln:
Zakres tematyczny zagadnień: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat oddziaływań psychoterapeutycznych kierowanych do dzieci i młodzieży.
Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju i przebiegu procesów psychicznych w cyklu życia zarówno w aspekcie psychologicznym, jak i społecznym.
Rozumie procesy psychologiczne ważne dla zdrowia i jego ochrony oraz zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych skierowanych do dzieci i młodzieży.
Ma uporządkowaną wiedzę o patologiach i dysfunkcjach związanych ze sferą emocjonalną i behawioralną, o zaburzeniach neurorozwojowych i zdrowia psychicznego oraz ich biologicznych, społecznych i indywidualnych uwarunkowaniach.
Umiejętności
Student/-ka posiada umiejętność opracowania diagnozy psychologicznej zaburzeń psychicznych i neurorozwojowych.
Potrafi zaplanować i dobrać formę pomocy psychologicznej w zależności od problemu dziecka.
Posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy i nawiązania kontaktu terapeutycznego zarówno z dzieckiem, jak i jego rodzicem.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest przekonany/-a o konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą w kontakcie z dziećmi.
Rozumie specyfikę kontaktu z drugim człowiekiem (dzieckiem, nastolatkiem, rodzicem) w sytuacji pomagania i jest wrażliwy/-a na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym.
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy - test jednokrotnego wyboru (zalicza 60% pozytywnych odpowiedzi)
Literatura
Literatura podstawowa:
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Weisz, J. R., Kazdin, A. E. (2020). Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach. Kraków: WUJ.
Kendall, P. (2010). Terapia dzieci i młodzieży. Procedury behawioralno-poznawcze. Kraków: WUJ.
Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Kraków: WUJ.
Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk: GWP.
Kołakowski, A., Pisula, A. (2014). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP.
Landreth, G. L. (2016). Terapia zabawą. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Oster G., Gould P. (1999). Rysunek w psychoterapii, Gdańsk: GWP.
Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. tom III, Warszawa: Wydawnictwo PTP/PTP.
Uzupełniająca:
Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: WUJ.
Manassis, K. (2014). Opracowanie przypadku w terapii dzieci i młodzieży. . Kraków: WUJ.
Kendall, P., Hedtke, K. A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik terapeuty, Gdańsk: GWP.
Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Praktyka.
Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Problemy pacjentów
Gmitrowicz, A., Janas-Kozik, M. (2018). Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. Warszawa: Medical Tribune Polska.
Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, K. (2018). Depresja nastolatków. Gdańsk: GWP.
Kaduson, H., Schaefer, Ch. (2001). Zabawa w psychoterapii, Gdańsk: GWP.
Molicka, M. (2002). Bajkoterapia
W cyklu 2022L:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Egzamin obejmuje znajomość wykładów uzupełnioną o literaturę przedmiotu Nakład pracy osoby studiującej: 10 godz. analiza literatury + 15 godzin uczestnictwo w wykładach |
W cyklu 2023L:
Egzamin obejmuje znajomość wykładów uzupełnioną o literaturę przedmiotu Nakład pracy osoby studiującej: 10 godz. analiza literatury + 15 godzin uczestnictwo w wykładach Prowadząca jest osobą Głuchą - proszę o dostosowanie form komunikacji. |
W cyklu 2023Ln:
Egzamin obejmuje znajomość wykładów uzupełnioną o literaturę przedmiotu Prowadząca jest osobą Głuchą - proszę o dostosowanie form komunikacji. |
W cyklu 2024L:
Egzamin obejmuje znajomość wykładów uzupełnioną o literaturę przedmiotu Nakład pracy osoby studiującej: Prowadząca jest osobą Głuchą - proszę o dostosowanie form komunikacji. |
W cyklu 2024Ln:
Egzamin obejmuje znajomość wykładów uzupełnioną o literaturę przedmiotu Nakład pracy osoby studiującej: 10 godz. analiza literatury + 15 godzin uczestnictwo w wykładach Prowadząca jest osobą Głuchą - proszę o dostosowanie form komunikacji. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: