Tożsamość osobista i społeczna PY-5S-TOS
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Problematyka tożsamości w psychologii. Tożsamość osobista a społeczna. Różnicowanie pojęć: Ja (self) i tożsamość. Tożsamość a poczucie tożsamości. Aspekt podmiotowy i przedmiotowy tożsamości.
2. Społeczno-poznawcze koncepcje Ja (np. Markus, Higginsa, Vignoles).
3. Proces formowania się tożsamości i statusy tożsamości.
4. Przegląd kluczowych teorii tożsamości (Teoria Tożsamości Społecznej H. Tajfela, Teoria Kategoryzacji JA J.C. Turnera, Teoria Optymalnej Dystynktywności M. Brewer, Teoria Tożsamości osobistej i społecznej M. Jarymowicz).
5. Teorie wyjaśniające i badania nad faworyzacją grupy własnej.
6. Tożsamościowe uwarunkowania kategoryzacji społecznych. Konsekwencje aktywizacji tożsamości osobistej i społecznej.
7. Zagrożenie tożsamości. Stygmatyzacja społeczna i jej konsekwencje. Procesy ochronne przed skutkami stygmatyzacji.
W cyklu 2022Zn:
1. Wprowadzenie w problematykę tożsamości - definicje |
W cyklu 2024Z:
1. Problematyka tożsamości w psychologii. Tożsamość osobista a społeczna. Różnicowanie pojęć: Ja (self) i tożsamość. Tożsamość a poczucie tożsamości. Aspekt podmiotowy i przedmiotowy tożsamości - 4h |
W cyklu 2024Zn:
Zajęcia będą poświęcone szeroko pojętej problematyce tożsamości jednostki we współczesnym społeczeństwie. W szybko zmieniającym się świecie, coraz więcej ludzi ma problem w określeniu siebie i odpowiedzi na pytanie: KIM JESTEM? Na zajęciach przyjrzymy się klasycznym i współczesnym teoriom poświęconym problematyce tożsamości, określimy czynniki budujące tożsamość. Spróbujemy znaleźć przyczyny kryzysu tożsamości jednostki, przyglądając się tym samym kondycji społecznej i psychicznej współczesnego człowieka zachodniej cywilizacji. Analizie poddamy różne przykłady tożsamości: min. związanej z ciałem i płciowością (tożsamość osób homoseksualnych, transseksualnych, chorych na anoreksję, uzależnionych od różnych używek, niepełnosprawnych), przynależnością do określonych grup społecznych (mniejszości etnicznych - np. Romowie). Postaramy się odpowiedzieć na pytanie: ile człowiek ma tożsamości i dlaczego je zmienia. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2022Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie pojęcia używane w badaniach z obszaru psychologii tożsamości.
Zna i rozumie kluczowe psychologiczne koncepcje i teorie tożsamości osobistej i społecznej.
Wie, jaką psychologiczną funkcję pełni stygmatyzowanie wybranych grup społecznych, jakie są psychologiczne efekty internalizowania stygmy oraz jakie psychologiczne procesy ochronne uruchamiane są w sytuacji zagrożenia tożsamości człowieka.
Umiejętności
Student/-ka potrafi analizować wybrane zjawiska społeczne i funkcjonowanie wybranych grup społecznych w oparciu o teorie tożsamości i wyniki badań.
Kompetencje społeczne
Student/-ka docenia znaczenie nauk psychologicznych dla kształtowania prawidłowych więzi w środowiskach społecznych.
Literatura
W cyklu 2022Zn:
Bauman Z. (2007). Płynne czasy. Życie w epoce niepewności. Tłum. M. Żakowski. Warszawa: Sic! |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Zn:
Bauman Z. (2007). Płynne czasy. Życie w epoce niepewności. Tłum. M. Żakowski. Warszawa: Sic! |
Uwagi
W cyklu 2022Zn:
Nakład pracy studenta: 3 pkt ECTS |
W cyklu 2024Z:
Omawianie wspomagane prezentacja multimedialną zagadnień związanych z problematyką tożsamości osobistej i społecznej Elementy interaktywne: praca w małych grupach, analiza doświadczeń własnych, dyskusja Materiały pomocnicze zostaną udostępnione w zespole na platformie MS Teams, link do zespołu: Nakład pracy studenta: 3 pkt ECTS |
W cyklu 2024Zn:
wykład z użyciem prezentacji multimedialnych |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: