Psychoterapia PY-5S-PST
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Zdefiniowanie psychoterapii.
2. Różnicowanie psychoterapii od innych metod pomocy psychologicznej.
3. Najważniejsze szkoły psychoterapii i oczekiwane zmiany w osobie pacjenta.
4. Czynniki leczące w różnych szkołach psychoterapii.
5. Etapy procesu psychoterapii: pożądane zjawiska i sposoby ich osiągania.
6. Empirycznie potwierdzone metody i procesy skutecznej psychoterapii.
7. Znaczenie cech pacjenta i terapeuty dla związku terapeutycznego i procesu psychoterapii.
Warsztaty:
1. Studium przypadku jako podstawowa technika analizy w psychoterapii.
2. Czynniki leczące w podejściu behawioralno-poznawczym.
3. Czynniki leczące w podejściu psychodynamicznym.
4. Czynniki leczące w podejściu humanistyczno-egzystencjalnym.
5. Czynniki leczące w podejściu systemowym.
6. Formy psychoterapii.
7. Czynniki leczące wspólne dla podstawowych kierunków psychoterapii.
W cyklu 2023Zn:
1. Zdefiniowanie psychoterapii. |
W cyklu 2024Z:
W ramach przedmiotu prowadzone są: wykład i grupy warsztatowe. |
W cyklu 2024Zn:
W ramach przedmiotu prowadzone są: wykład i grupy warsztatowe. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i umie opisać najważniejsze czynniki leczące w psychoterapii oraz wskazać empirycznie potwierdzone metody i procesy skutecznej psychoterapii.
Ma pogłębioną wiedzę na temat procesów prowadzących do zmiany w podstawowych kierunkach psychoterapii.
Rozumie etapy procesu psychoterapii, pożądane zjawiska i sposoby ich osiągania.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat znaczenia cech pacjenta i terapeuty dla związku terapeutycznego i procesu psychoterapii.
Umiejętności
Student/-ka potrafi zaproponować wskaźniki do ewaluacji skuteczności psychoterapii oraz sprawdzić ich przydatność.
Potrafi przygotować diagnozę psychospołecznych zaburzeń zgodnie z wybranym podejściem psychoterapeutycznym.
Potrafi zaprezentować podstawowe umiejętności rozmowy z pacjentem.
Potrafi posłużyć się podstawowymi technikami psychoterapii.
Kompetencje społeczne
Student/-ka dba o jasną komunikację interpersonalną oraz staje się wrażliwy/-a na znaczenie relacji terapeutycznej.
Kryteria oceniania
egzamin i ocena prac zadanych
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Czabała J.C. (2006) Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa
Goldenberg H., Goldenberg I. (2006) Terapia rodzin, WUJ, Kraków
Prochaska J.O., Norcross J.C. (2006) Systemy psychoterapeutyczne, IPZ
Yalom I., Leszcz M. (2006) Psychoterapia grupowa, WUJ, Kraków
W cyklu 2024Z:
Goldenberg H., Goldenberg I. (2006) Terapia rodzin, WUJ, Kraków |
W cyklu 2024Zn:
Goldenberg H., Goldenberg I. (2006) Terapia rodzin, WUJ, Kraków |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Stosowane metody kształcenia (wykład, dyskusja, rozmowa kierowana, dialog, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów). |
W cyklu 2024Zn:
Stosowane metody kształcenia (wykład, dyskusja, rozmowa kierowana, dialog, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: