Przywództwo PY-5S-PRY
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Władza i przywództwo – rys historyczny, podstawowa terminologia.
2. Modele przywództwa.
3. Typy przywództwa.
4. Osobowościowe i społeczne wyznaczniki skutecznego przywództwa.
5. Procesy wpływu społecznego w grupie.
6. Fazy rozwoju grupy i rola przywódcy.
7. Komunikacja w grupie.
8. Rola przywództwa w rozwiązywaniu konfliktów w grupie.
9. Negocjacje pracownicze.
10. Produktywność grupy.
11. Rola przywództwa w podejmowaniu decyzji.
12. Rola przywództwa w kontekście zmian w organizacji.
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE: I. zajęcia (22 lutego 2023) II. zajęcia (01 marca 2023) III. zajęcia (08 marca 2023) IV. zajęcia (15 marca 2023) V. zajęcia (22 marca 2023) VI. zajęcia (29 marca 2023) VII. zajęcia (05 kwietnia 2023) VIII. zajęcia (12 kwietnia 2023) |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE: I. blok zajęć (15 kwietnia 2023) 1. Przedstawienie i omówienie programu zajęć oraz warunków zaliczenia. 1. Władza: definicja władzy, istota władzy, jak władza zmienia ludzi (afektywne, poznawcze i behawioralne konsekwencje władzy), czy władza deprawuje? Myślenie grupowe. II. blok zajęć (29 kwietnia 2023) 2. Przywództwo: definicje przywództwa [i ich omówienie], przywództwo a przywódca, przywództwo a zarządzanie, wyłanianie się przywódców, czy przywódcy są potrzebni? III. blok zajęć (7 maja 2023) 3. Teorie przywództwa: teoria cech psychicznych (teoria „wielkiego człowieka”), teorie sytuacyjne i teorie behawioralne (funkcje przywódcze, style przywództwa [Tannenbaum i Schmidt], badania uniwersytetu w Ohio i uniwersytetu w Michigan, siatka zarządzania). 4. Teorie przywództwa: teorie uwarunkowań (teoria Herseya i Blancharda, model Fiedlera, model Vrooma-Yettona-Jago, teoria drogi do celu). Przywództwo a płeć. IV. blok zajęć (3 czerwca 2023) 5. Teorie przywództwa: przywództwo transakcyjne i transformacyjne, przywództwo charyzmatyczne. Efektywność przywództwa. Styl przywództwa a dobrostan psychiczny pracowników 6. Przywództwo etyczne. Proces zdobywania przez przywódcę prawomocności w grupie. Zjawisko „wypadnięcia z torów”. V. blok zajęć (18 czerwca 2023) 7. Przywództwo w organizacji w otoczeniu burzliwym: otoczenie burzliwe organizacji, typy przywódców w otoczeniu burzliwym. Interakcje w grupie: konflikt i współpraca. Zakończenie zajęć. |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: I. zajęcia (16 kwietnia 2024) II. zajęcia (23 kwietnia 2024) III. zajęcia (7 maja 2024) IV. zajęcia (14 maja 2024) V. zajęcia (21 maja 2024) VI. zajęcia (28 maja 2024) VII. zajęcia (4 czerwca 2024) VIII. zajęcia (11 czerwca 2024) |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Przedstawienie i omówienie programu zajęć oraz warunków zaliczenia. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu grupy, roli przywódcy w utrzymaniu jej spójności i efektywności, wybranych typach przywództwa.
Posiada wiedzę dotyczącą wpływu społecznego, procesów zachodzących w grupie, dynamiki jej rozwoju, negocjacji, konfliktów grupowych i sposobów ich rozwiązywania.
Umiejętności
Student/-ka posiada pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania zachowań przywódczych.
Posiada podstawowe umiejętności negocjacyjne oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów grupowych.
Kompetencje społeczne
Student/-ka zna poziom swojej wiedzy i umiejętności w obszarze przywództwa.
Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.
Literatura
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Pozycje książkowe: Aronson, E., Wilson T. D., Akert R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (rozdział 15). Aronson E., Wilson T. D. i Akert R. M. (2012). Psychologia społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. (rozdziału 9). Brown, R. (2006). Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa. Gdańsk: Gdańskie wydawnictwo Psychologiczne. Chmiel, N. red. (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: Gdańskie wydawnictwo Psychologiczne (rozdział: 12). Griffin, R. W. (2000). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hartliński, M. (2012). Przywództwo polityczne: wprowadzenie. Olsztyn: Instytut Nauk Politycznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Manstead A. S. R. red. (2001). Psychologia społeczna: encyklopedia Blackwella. Warszawa : Jacek Santorski & CO (Hasło: przywództwo). Mrówka, R. (2009), Przywództwo w organizacjach. Analiza najlepszych praktyk. Warszawa. Oyster, C. K. (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Robbins, S. P. (2001). Zasady zachowania w organizacji. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Stoner, J. A. F., Freeman, R. E. i Gilbert Jr, D. R. (1999). Kierowanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne (rozdział 17 Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar (rozdziały: 17 i 20). Artykuły: Mihelic K. K., Lipicnik B. i Tekavcic M. (2010). Ethical leadership. International Journal of Management and Information Systems, 14(5), 31–41. Mockałło, Z. (2011). Styl przywództwa a dobrostan psychiczny pracowników. Bezpieczeństwo Pracy: nauka i praktyka. Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy, 1, 10-13. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Pozycje książkowe: Balasiewicz, A., Błaut, R. i Chojnacki, W. (2014). Słownik pedagogiki pracy i organizacji. Pułtusk i Warszawa: Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Geysztora i Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR. Heywood, A. (2011). Politologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Stewart, D. red. (1997). Praktyka kierowania. Jak kierować sobą, innymi i firmą. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Strelau, J. red. (2001): Psychologia: podręcznik akademicki. T. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (rozdział 51). Artykuły: Kahn, M. S. i in. (2010). The Styles of Leadership: A Critical Review. Public Policy and Administration Research, 5(3), 87-92. |
W cyklu 2022Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Pozycje książkowe: Aronson, E., Wilson T. D., Akert R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (rozdział 15). Aronson E., Wilson T. D. i Akert R. M. (2012). Psychologia społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. (rozdział 9). Brown, R. (2006). Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa. Gdańsk: Gdańskie wydawnictwo Psychologiczne. Chmiel, N. red. (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: Gdańskie wydawnictwo Psychologiczne (rozdział 12). Griffin, R. W. (2000). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hartliński, M. (2012). Przywództwo polityczne: wprowadzenie. Olsztyn: Instytut Nauk Politycznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Manstead A. S. R. red. (2001). Psychologia społeczna: encyklopedia Blackwella. Warszawa : Jacek Santorski & CO (Hasło: przywództwo). Mrówka, R. (2009), Przywództwo w organizacjach. Analiza najlepszych praktyk. Warszawa. Oyster, C. K. (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Robbins, S. P. (2001). Zasady zachowania w organizacji. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Stoner, J. A. F., Freeman, R. E. i Gilbert Jr, D. R. (1999). Kierowanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne (rozdział 17 Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar (rozdziały: 17 i 20). Artykuły: Mihelic K. K., Lipicnik B. i Tekavcic M. (2010). Ethical leadership. International Journal of Management and Information Systems, 14(5), 31–41. Mockałło, Z. (2011). Styl przywództwa a dobrostan psychiczny pracowników. Bezpieczeństwo Pracy: nauka i praktyka. Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy, 1, 10-13. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Pozycje książkowe: Balasiewicz, A., Błaut, R. i Chojnacki, W. (2014). Słownik pedagogiki pracy i organizacji. Pułtusk i Warszawa: Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Geysztora i Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR. Heywood, A. (2011). Politologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Stewart, D. red. (1997). Praktyka kierowania. Jak kierować sobą, innymi i firmą. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Strelau, J. red. (2001): Psychologia: podręcznik akademicki. T. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (rozdział 51). Artykuły: Kahn, M. S. i in. (2010). The Styles of Leadership: A Critical Review. Public Policy and Administration Research, 5(3), 87-92. |
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Pozycje książkowe: Aronson, E., Wilson T. D., Akert R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (rozdział 15). Aronson E., Wilson T. D. i Akert R. M. (2012). Psychologia społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. (rozdziału 9). Brown, R. (2006). Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa. Gdańsk: Gdańskie wydawnictwo Psychologiczne. Chmiel, N. red. (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: Gdańskie wydawnictwo Psychologiczne (rozdział: 12). Griffin, R. W. (2000). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hartliński, M. (2012). Przywództwo polityczne: wprowadzenie. Olsztyn: Instytut Nauk Politycznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Manstead A. S. R. red. (2001). Psychologia społeczna: encyklopedia Blackwella. Warszawa : Jacek Santorski & CO (Hasło: przywództwo). Mrówka, R. (2009), Przywództwo w organizacjach. Analiza najlepszych praktyk. Warszawa. Oyster, C. K. (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Robbins, S. P. (2001). Zasady zachowania w organizacji. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Stoner, J. A. F., Freeman, R. E. i Gilbert Jr, D. R. (1999). Kierowanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne (rozdział 17 Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar (rozdziały: 17 i 20). Artykuły: Mihelic K. K., Lipicnik B. i Tekavcic M. (2010). Ethical leadership. International Journal of Management and Information Systems, 14(5), 31–41. Mockałło, Z. (2011). Styl przywództwa a dobrostan psychiczny pracowników. Bezpieczeństwo Pracy: nauka i praktyka. Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy, 1, 10-13. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Pozycje książkowe: Balasiewicz, A., Błaut, R. i Chojnacki, W. (2014). Słownik pedagogiki pracy i organizacji. Pułtusk i Warszawa: Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Geysztora i Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR. Heywood, A. (2011). Politologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sinek, S. (2021). Zaczynaj od DLACZEGO. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania. Gliwice: Onepress Stewart, D. red. (1997). Praktyka kierowania. Jak kierować sobą, innymi i firmą. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Strelau, J. red. (2001): Psychologia: podręcznik akademicki. T. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (rozdział 51). Artykuły: Kahn, M. S. i in. (2010). The Styles of Leadership: A Critical Review. Public Policy and Administration Research, 5(3), 87-92. |
W cyklu 2023Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Pozycje książkowe: Aronson, E., Wilson T. D., Akert R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (rozdział 15). Artykuły: Mihelic K. K., Lipicnik B. i Tekavcic M. (2010). Ethical leadership. International Journal of Management and Information Systems, 14(5), 31–41. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Pozycje książkowe: Balasiewicz, A., Błaut, R. i Chojnacki, W. (2014). Słownik pedagogiki pracy i organizacji. Pułtusk i Warszawa: Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Geysztora i Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR. Heywood, A. (2011). Politologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Stewart, D. red. (1997). Praktyka kierowania. Jak kierować sobą, innymi i firmą. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Strelau, J. red. (2001): Psychologia: podręcznik akademicki. T. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (rozdział 51). Artykuły: Kahn, M. S. i in. (2010). The Styles of Leadership: A Critical Review. Public Policy and Administration Research, 5(3), 87-92. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
STOSOWANE METODY KSZTAŁCENIA: Praca grupowa studentów na zajęciach (czytanie tekstu i odpowiadanie na pytania prowadzącego), rozmowa, dyskusja, prezentacja multimedialna: a) w wykonaniu studentów, b) w wykonaniu prowadzącego [elementy wykładu], filmiki edukacyjne z serwisu "YouTube" prezentowane przez prowadzącego, *praca pisemna studentów (diagnoza + stworzenie planu kariery). NAKŁAD PRACY STUDENTA: PY-5S-PRY: liczba punktów ECTS - 2 Liczba godzin kontaktowych (zajęcia): 15 godzin Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury: 7 godzin Liczba godzin potrzebnych do stworzenia prezentacji: 10 godzin Liczba godzin potrzebnych do stworzenia pracy pisemnej: 18 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 50 godzin (2 punkty ECTS x 25 godzin) |
W cyklu 2022Ln:
STOSOWANE METODY KSZTAŁCENIA: Praca grupowa studentów na zajęciach (czytanie tekstu i odpowiadanie na pytania prowadzącego), rozmowa, dyskusja, prezentacja multimedialna: a) w wykonaniu studentów, b) w wykonaniu prowadzącego [elementy wykładu], filmiki edukacyjne z serwisu "YouTube" prezentowane przez prowadzącego, *praca pisemna studentów (diagnoza + stworzenie planu kariery). NAKŁAD PRACY STUDENTA: PY-5S-PRY: liczba punktów ECTS - 2 Liczba godzin kontaktowych (zajęcia): 15 godzin Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury: 7 godzin Liczba godzin potrzebnych do stworzenia prezentacji: 10 godzin Liczba godzin potrzebnych do stworzenia pracy pisemnej: 18 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 50 godzin (2 punkty ECTS x 25 godzin) |
W cyklu 2023L:
STOSOWANE METODY KSZTAŁCENIA: Praca grupowa studentów na zajęciach (czytanie tekstu i odpowiadanie na pytania prowadzącego), rozmowa, dyskusja, prezentacja multimedialna: a) w wykonaniu studentów, b) w wykonaniu prowadzącego [elementy wykładu], filmiki edukacyjne z serwisu "YouTube" prezentowane przez prowadzącego, *praca pisemna studentów (diagnoza + stworzenie planu kariery). NAKŁAD PRACY STUDENTA: PY-5S-PRY: liczba punktów ECTS - 2 Liczba godzin kontaktowych (zajęcia): 15 godzin Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury: 7 godzin Liczba godzin potrzebnych do stworzenia prezentacji: 10 godzin Liczba godzin potrzebnych do stworzenia pracy pisemnej: 18 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 50 godzin (2 punkty ECTS x 25 godzin) |
W cyklu 2023Ln:
STOSOWANE METODY KSZTAŁCENIA: Praca grupowa studentów na zajęciach (czytanie tekstu i odpowiadanie na pytania prowadzącego), rozmowa, dyskusja, prezentacja multimedialna: a) w wykonaniu studentów, b) w wykonaniu prowadzącego [elementy wykładu], filmiki edukacyjne z serwisu "YouTube" prezentowane przez prowadzącego, *praca pisemna studentów (diagnoza + stworzenie planu kariery). NAKŁAD PRACY STUDENTA: PY-5S-PRY: liczba punktów ECTS - 2 Liczba godzin kontaktowych (zajęcia): 15 godzin Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury: 7 godzin Liczba godzin potrzebnych do stworzenia prezentacji: 10 godzin Liczba godzin potrzebnych do przygotowania do testu: 18 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 50 godzin (2 punkty ECTS x 25 godzin) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: