Opiniowanie sądowo-psychologiczne PY-5S-OPS1
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Zagadnienia ogólne (definicje dziedzin, zakresy krzyżowania się psychologii i sądownictwa, istota orzecznictwa psychologicznego).
2. Opiniowanie w sprawach rodzinnych.
3. Opiniowanie w sprawach karnych.
4. Opiniowanie w sprawach cywilnych.
5. Różnice pomiędzy opiniowaniem psychologicznym a psychiatrycznym.
6. Specyfika metod diagnostycznych stosowanych w opiniowaniu psychologicznym.
7. Odpowiedzialność etyczna biegłego psychologa. Dylematy etyczne i profesjonalne.
8. Rola społeczna psychologa w sądownictwie.
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada wiedzę o relacjach psychologii i prawa.
Posiada wiedzę z zakresu orzecznictwa psychologicznego i sądowego.
Umiejętności
Student/-ka umie wykorzystywać narzędzia diagnozy psychologicznej w procesie orzecznictwa.
Posiada umiejętność opracowania diagnozy psychologicznej w zakresie wskazanym przez sąd.
Kompetencje społeczne
Student/-ka odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, działania oraz ich skutki.
Kryteria oceniania
Stosowane metody kształcenia: opisy przypadków, praca z tekstem, analiza dokumentacji sądowej, dyskusja, prezentacje multimedialne, materiały filmowe. Hospitacje w placówce związanej z pracą wymiaru sprawiedliwości i opiniowaniem, wyjście do przyjaznego pokoju przesłuchań dzieci.
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia - wykład:
- Egzamin końcowy (test jednokrotnego wyboru), Test wiadomości z literatury obowiązkowej– zalicza 60% poprawnych odpowiedzi.
Nakład pracy osoby studiującej: 15 godzin zajęć w formie wykładów, 7 godzin przygotowania do zajęć, 10 przygotowanie do egzaminu
Literatura
Literatura obowiązkowa
Więcek-Durańska. A, Opiniowanie sądowo-psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2023, Wydawnictwo Naukowe PWN
Literatura dodatkowa
Rode, D., Dukała, K., Kabzińska, J., & Zalewska-Łunkiewicz, K. (2020). Kliniczna psychologia sądowa. PWN.
Ackerman, M. (2005). Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: GWP.
Czerederecka A. Jaskiewicz-Obydzińska, T., Gierowski, J.K. (2003). Ekspertyza psychologiczna. W: J. Wójcikiewicz (red.): Ekspertyza Sądowa. Kraków: Wyd. Zakamycze
Lipczyński, A. (2007). Psychologia sądowa. Warszawa: Difin
Ciosek M. (2001) Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa: Wydawnictwo prawnicze LexisNexis
Gierowski J.K., Jaśkiewicz-Obydzińska T., Najda M.(2008) Psychologia w postepowaniu karnym. Warszawa LexisNexis.
Gruza E. (2003) Ocena wiarygodności świadków w procesie karnym. Kraków Zakamycze
Memon A, Vrij A., Bull R. (2003) Prawo i psychologia .GWP
Spendel, Z. (2011). Wybrane etyczne i metodologiczne aspekty opiniodawstwa sądowego jako praktyki ekspertalnej psychologa. W: J. Stanik (red.) Psychologiczne i interdyscyplinarne problemy w opiniodawstwie sądowym w sprawach cywilnych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa Więcek-Durańska. A, Opiniowanie sądowo-psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2023, Wydawnictwo Naukowe PWN Literatura dodatkowa |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa Więcek-Durańska. A, Opiniowanie sądowo-psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2023, Wydawnictwo Naukowe PWN Literatura dodatkowa |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Stosowane metody kształcenia: opisy przypadków, praca z tekstem, analiza dokumentacji sądowej, dyskusja, prezentacje multimedialne, materiały filmowe. Hospitacje w placówce związanej z pracą wymiaru sprawiedliwości i opiniowaniem, wyjście do przyjaznego pokoju przesłuchań dzieci. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia - wykład: Nakład pracy osoby studiującej: 15 godzin zajęć w formie wykładów, 7 godzin przygotowania do zajęć, 10 przygotowanie do egzaminu |
W cyklu 2024Zn:
Stosowane metody kształcenia: opisy przypadków, praca z tekstem, analiza dokumentacji sądowej, dyskusja, prezentacje multimedialne, materiały filmowe. Hospitacje w placówce związanej z pracą wymiaru sprawiedliwości i opiniowaniem, wyjście do przyjaznego pokoju przesłuchań dzieci. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia - wykład: Nakład pracy osoby studiującej: 15 godzin zajęć w formie wykładów, 7 godzin przygotowania do zajęć, 10 przygotowanie do egzaminu |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: