Facylitacja PY-5S-FAC
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Rola facylitatora w rozwiązywaniu konfliktów.
2. Rola facylitatora w procesie konsultacji społecznych i partycypacji społecznej.
3. Rola facylitatora w procesie twórczego generowania pomysłów w grupie.
4. Projektowanie oddziaływań społecznych mających na celu udział facyliatora w rozwiązywaniu konfliktów, w konsultacjach partycypacyjnych oraz w twórczym generowaniu pomysłów.
5. Prowadzenie spotkania grupowego w roli facylitatora.
W cyklu 2022L:
Tematyka zajęć |
W cyklu 2022Ln:
Tematyka zajęć |
W cyklu 2023L:
Numer zajęć - tematyka: 1. Prowadzenie spotkania grupowego w roli facylitatora 2. Rola facylitatora w procesie konsultacji społecznych i partycypacji społecznej. 3. Rola facylitatora w procesie twórczego generowania pomysłów w grupie. Praca z Personami i lego serious play 4. Rola facylitatora w procesie twórczego generowania pomysłów w grupie - przykłady ćwiczeń rozwijających twórczość 5. Rola facylitatora w rozwiązywaniu konfliktów 6. Przygotowanie do prowadzenia procesu mediacji - etapy i zasady prowadzenia mediacji 7. Przygotowanie do prowadzenia procesu mediacji - komunikacja na różnych etapach mediacji, ćwiczenia symulacyjne 8. Projektowanie oddziaływań społecznych mających na celu udział facylitatora w rozwiązywaniu konfliktów, w konsultacjach partycypacyjnych oraz w twórczym generowaniu pomysłów (konsultacje). Zajęcia 9-15 Poprowadzenie w roli facylitatorów/ek ćwiczenia wspierającego wybrany proces grupowy. Zebranie informacji zwrotnej od grupy |
W cyklu 2023Ln:
Tematyka zajęć |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna podstawowe metody pracy facylitatora.
Zna i stosuje terminologię używaną w pracy facylitatora.
Zna uwarunkowania procesu facylitacji i jego wpływ na tworzenie się grupy, efektywność pracy grupy, spójność grupy i generowanie twórczych rozwiązań.
Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych w grupie i rządzących nimi prawidłowościach.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wspierać i facylitować podstawowe procesy grupowe.
Potrafi wskazać praktyczne zastosowanie wybranych prawidłowości psychologii grupowej.
Potrafi sprawnie porozumiewać się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców z wykorzystaniem naukowej terminologii oraz różnych kanałów i technik komunikacyjnych, jak również prowadzić debatę na tematy specjalistyczne.
Posiada umiejętności potrzebne do psychologicznej pracy z grupą.
Posiada rozwinięte umiejętności badawcze w przeprowadzaniu konsultacji społecznych: formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań w obrębie zrozumienia potrzeb danej społeczności.
Kompetencje społeczne
Student/-ka zna poziom swojej wiedzy w dziedzinie psychologii grupowej.
Jest gotowy/-a do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego.
Literatura
W cyklu 2022L:
Dębska, E. (2010). Mentor, coach, facylitator–trzy role doradcy zawodowego. Edukacja dorosłych, (1 (62)), 78-89. Miodyńska, A., & Wacięga, S. (2018). Facylitacja zespołowego diagnozowania i planowania strategicznego w lokalnych organizacjach kultury. Culture Management/Zarządzanie w Kulturze, 19(4). Świątek, W. (2007). Menedżer jako facylitator. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, (5), 47-57. |
W cyklu 2022Ln:
Dębska, E. (2010). Mentor, coach, facylitator–trzy role doradcy zawodowego. Edukacja dorosłych, (1 (62)), 78-89. Miodyńska, A., & Wacięga, S. (2018). Facylitacja zespołowego diagnozowania i planowania strategicznego w lokalnych organizacjach kultury. Culture Management/Zarządzanie w Kulturze, 19(4). Świątek, W. (2007). Menedżer jako facylitator. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, (5), 47-57. |
W cyklu 2023L:
Dębska, E. (2010). Mentor, coach, facylitator–trzy role doradcy zawodowego. Edukacja dorosłych, (1 (62)), 78-89. Miodyńska, A., & Wacięga, S. (2018). Facylitacja zespołowego diagnozowania i planowania strategicznego w lokalnych organizacjach kultury. Culture Management/Zarządzanie w Kulturze, 19(4). Świątek, W. (2007). Menedżer jako facylitator. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, (5), 47-57. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. |
W cyklu 2023Ln:
Dębska, E. (2010). Mentor, coach, facylitator–trzy role doradcy zawodowego. Edukacja dorosłych, (1 (62)), 78-89. Miodyńska, A., & Wacięga, S. (2018). Facylitacja zespołowego diagnozowania i planowania strategicznego w lokalnych organizacjach kultury. Culture Management/Zarządzanie w Kulturze, 19(4). Świątek, W. (2007). Menedżer jako facylitator. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, (5), 47-57. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: Liczba godzin kontaktowych (zajęcia): 30 h Prace domowe i literatura: 15 h Liczba godzin potrzebnych do stworzenia projektu w przestrzeni miejskiej: 30 godzin Przygotowanie ćwiczenia wspierającego wybrany proces grupowy: 15 godzin |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: