Praktyka asystencka (dwutygodniowa, 80 godzin) PY-5P-WIK1
TREŚCI PROGRAMOWE
Praktyka polega na obserwacji uczestniczącej procesu diagnostycznego oraz przebiegu psychoterapii, interwencji kryzysowej, poradnictwa psychologicznego, działań profilaktycznych i/ lub promocji zdrowia w ośrodkach terapeutycznych, poradniach, placówkach medycznych, które oferują różne formy wsparcia i pomocy psychologicznej.
W cyklu 2022Ln:
1. OGÓLNE CELE PRAKTYKI: Głównym celem praktyki jest praktyczna weryfikacja wiedzy zdobytej podczas studiów, pozyskanie nowych wiadomości, zdobycie umiejętności psychologicznych i ukształtowanie kompetencji, które pozwolą na wdrożenie studentów do przyszłej pracy zawodowej jako psychologa oraz pełnienia obowiązków z nią związanych. Praktyka polegająca na obserwacji uczestniczącej i aktywnym udziale w procesie diagnostycznym oraz w projektowaniu i realizacji zajęć dydaktyczno-wychowawczych, psychoedukacyjnych, działań doradczych, szkoleniowych i badawczych, powinna umożliwić osiągnięcie następujących celów szczegółowych: - pogłębienie znajomości zasad funkcjonowania ośrodków, poradni i placówek oferujących pomoc psychologiczną; - zdobycie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania kontaktów z klientem/osobą objętą opieką psychologiczną; - uzyskanie umiejętności praktycznych w zakresie diagnozy psychologicznej i metod wspierania rozwoju (różne formy działania powinny być wykonywane pod nadzorem zakładowego opiekuna praktyk). 2. OBOWIĄZKI: Do obowiązków studenta /studentki w miejscu praktyki należy: - godne reprezentowanie uczelni i postępowanie zgodnie z regulaminami placówki, w której realizowana jest praktyka - wykonywanie zadań praktyki - prowadzenie dokumentacji, tj. samodzielne wpisanie w Karcie praktykanta APS miejsca praktyk, wypełnienie rubryk harmonogramu (przeniesienie zadań wyszczególnionych w powyższej tabeli - Zadania praktyki), dbałość o kompletność dokumentacji przewidzianej programem oraz uzyskanie potwierdzeń wykonywanych czynności (stosowne podpisy i pieczęcie w miejscu odbywanej praktyki wskazane w dokumentacji). Opiekun/ka praktyk w placówce (zakładzie pracy) sprawując swoją rolę: - zapoznaje się z celami i zadaniami praktyki oraz zakładanymi efektami - sprawuje opiekę i nadzór merytoryczno-metodyczny praktyki - potwierdza w Karcie praktykanta APS realizację zadań praktyki oraz ocenia poziom nabycia przez studenta/studentkę zakładanych efektów praktyki (w skali 1-5 pkt.) - potwierdza podpisami na przedłożonych przez studenta/studentkę dokumentach odbycie praktyki. 3. OCENA I ZALICZENIE PRAKTYKI - Podstawą zaliczenia praktyki jest wypełnienie obowiązków wynikających z programu oraz udokumentowanie przebiegu praktyki. Opiekun praktyk w placówce (zakładzie pracy), potwierdza odbycie przez studenta praktyki i ocenia ją. W opinii o przebiegu praktyki powinny być wskazane osiągnięcia studenta oraz jego braki i trudności ujawniane w trakcie zajęć. - Zaliczenia dokonuje opiekun praktyk z ramienia uczelni po uprzednim ustaleniu terminu, nie później niż do 30 września danego roku akademickiego*. Opiekun praktyk z ramienia uczelni jest zobowiązany do weryfikacji osiągniętych efektów praktyki na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze studentem. - Student zobowiązany jest przedłożyć opiekunowi praktyk z ramienia uczelni dokumentację potwierdzającą realizację praktyki. Dokumentacja praktyk obejmuje: a) Program praktyki (Sylabus) b) Kartę praktykanta APS c) Pozostałą dokumentację przebiegu praktyk: - Sprawozdanie z praktyki/wolontariatu/pracy -Zaliczenie praktyki dokonywane jest po indywidualnej rozmowie, w której student powinien potwierdzić odpowiednie nabycie efektów zakładanych dla praktyki zawodowej. Opiekun praktyk z ramienia uczelni jest zobowiązany do weryfikacji osiągniętych efektów praktyki na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze studentem. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna zadania realizowane w miejscu praktyki.
Umiejętności
Student/-ka umie współpracować z pracownikami i klientami/ pacjentami/ osobami spotkanymi w miejscu praktyki.
Umie prowadzić dokumentację – dziennik praktyk.
Kompetencje społeczne
Student/-ka przejawia obowiązkowość w realizowaniu powierzonych mu/ jej zadań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: