Zastosowanie statystyki w badaniach społecznych PY-5F-ZSB
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Powtórzenie wiadomości z zakresu statystyki opisowej i indukcyjnej. Role statystyki opisowej i indukcyjnej w badaniach psychologicznych. Pomiar statystyczny właściwości obiektów w psychologii. Skale pomiarowe (zmienne wyrażonych na skalach różnego typu w jednym badaniu – standaryzacja).
2. Wprowadzenie do obsługi profesjonalnych pakietów statystycznych (SPSS i/ lub STATISTICA). Wpisywanie danych z kwestionariusza, kodowanie, transformacje, warunki. Obliczanie statystyk opisowych.
3. Ilościowy opis jednocechowy. Charakterystyka grupy w oparciu o właściwe miary tendencji centralnych, rozproszenia, asymetrii i kurtozy. Wykorzystanie miary asymetrii i kurtozy do oszacowania kształtu rozkładu zmiennej. Wykresy (histogramy, słupkowe, łodyga i liść).
4. Elementy rachunku prawdopodobieństwa – zmienna losowa gęstość prawdopodobieństwa, dystrybuanta, jej własności i zastosowanie. Wybrane rozkłady zmiennych losowych wykorzystywane w psychologii: rozkład zero-jedynkowy, dwumianowy, rozkład Studenta, rozkład normalny, rozkład Fishera-Snedecora, rozkład chi-kwadrat.
5. Różnice pomiędzy badaniem zależności a testowaniem zależności. Testy istotności różnic i warunki ich zastosowania (chi2, t, F), miara wielkości efektu i jej zastosowanie. Zagadnienie grup zależnych i niezależnych.
6. Omówienie testów t i nieparametrycznych odpowiedników.
7. Jednoczynnikowa analiza wariancji. Homogeniczność wariancji. Porównania parami (post hoc).
8. Badania i testowanie zależności liniowych – korelacje, regresja jednozmiennowa.
W cyklu 2020Z:
Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowanie wzorów), po analizy na danych empirycznych, i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. Zakres tematów: 1. Statystyki opisowe i skale pomiarowe (powtórzenie). Wstęp do obsługi SPSS 2. Podstawowe operacje w SPSS - wpisywanie danych, tworzenie wskaźników, obliczanie statysty opisowych i raportowanie 3. Rozkład zmiennych: analiza w SPSS, interpretacja (rozkład normalny i jego własności) 4. Analiza chi kwadrat 5. Testy t-Studenta. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem testu t dla jednej próby, testu t dla prób zależnych oraz testu t dla prób niezależnych. Badanie homogeniczności wariancji oraz poprawka na stopnie swobody. 6. Analiza związków między zmiennymi - korelacja i analiza regresji prostej 7. jednoczynnikowa analiza wariancji |
W cyklu 2020Zn:
Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowanie wzorów), po analizy na danych empirycznych, i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. Zakres tematów: |
W cyklu 2021Z:
Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowanie wzorów), po analizy na danych empirycznych, i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. Zakres tematów: 1. Statystyki opisowe i skale pomiarowe (powtórzenie). Wstęp do obsługi SPSS 2. Podstawowe operacje w SPSS - wpisywanie danych, tworzenie wskaźników, obliczanie statysty opisowych i raportowanie 3. Rozkład zmiennych: analiza w SPSS, interpretacja (rozkład normalny i jego własności) 4. Analiza chi kwadrat 5. Testy t-Studenta. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem testu t dla jednej próby, testu t dla prób zależnych oraz testu t dla prób niezależnych. Badanie homogeniczności wariancji oraz poprawka na stopnie swobody. 6. Analiza związków między zmiennymi - korelacja i analiza regresji prostej 7. jednoczynnikowa analiza wariancji |
W cyklu 2021Zn:
Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowanie wzorów), po analizy na danych empirycznych i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. Zakres tematów: |
W cyklu 2022Z:
Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowania wzorów), po analizy na danych empirycznych i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. Zakres tematów: |
W cyklu 2022Zn:
Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowania wzorów), po analizy na danych empirycznych i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. Zakres tematów: |
W cyklu 2023Z:
Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowania wzorów), po analizy na danych empirycznych i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. Zakres tematów: |
W cyklu 2023Zn:
Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowania wzorów), po analizy na danych empirycznych i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. Zakres tematów: |
W cyklu 2024Z:
Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowania wzorów), po analizy na danych empirycznych i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. Zakres tematów: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna podstawowe zagadnienia z zakresu zastosowania statystyki w badaniach społecznych, zwłaszcza psychologicznych.
Zna statystyki opisowe pojedynczej zmiennej i miary opisowe zależności pomiędzy zmiennymi w stopniu pozwalającym na samodzielne przeprowadzenie obliczeń.
Wie na czym polegają różnice pomiędzy opisem zależności i testowaniem zależności w stopniu pozwalającym na krótką ustną i pisemną wypowiedź.
Rozumie pojęcie standaryzacji – celowości i mechanizmów przeprowadzenia.
Zna podstawy rachunku prawdopodobieństwa i wybrane rozkłady zmiennych losowych w stopniu pozwalającym je zdefiniować i rozróżnić.
Zna testy istotności różnic i warunki ich zastosowania (chi2, t, F versus parametryczne i nieparametryczne). Zna założenia do poszczególnych testów.
Wie na czym polega badania zależności liniowych. Zna dwie analizy (korelacje i regresję liniową).
Umiejętności
Student/-ka umie dobrać odpowiednie analizy do postawionego pytania badawczego, zweryfikować założenia, wybrać metody parametryczne lub nieparametryczne, przeprowadzić, zinterpretować i zapisać zgodnie ze standardami APA.
Umie obliczyć (w programie statystycznym ale także ze wzoru) i zinterpretować miary chi2, t i F, miary wielkości efektu, poziom istotności.
Kompetencje społeczne
Student/-ka ma krytyczny stosunek do doniesień badawczych i sposobu wykorzystania statystyki w naukach społecznych.
Ma świadomość konsekwencji niewłaściwego zastosowania analiz statystycznych.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Fergusson, G Takane, G. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN Literatura uzupełniająca: Bedyńska, S. & Brzezicka, A. (2007). Drogowskaz statystyczny. Warszawa: Wydawnictwo Academica. Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas. Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar |
W cyklu 2020Zn:
Fergusson, G Takane, G. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas. |
W cyklu 2021Z:
Fergusson, G Takane, G. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN Literatura uzupełniająca: Bedyńska, S. & Brzezicka, A. (2007). Drogowskaz statystyczny. Warszawa: Wydawnictwo Academica. Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas. Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Zajęcia prowadzone warsztatowo. Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów. Dostęp do zajęć poprzez kod przekazany za pośrednictwem maila APS. W przypadku braku maila na 1 tydzień przed rozpoczęciem zajęć - prosimy kontakt w prowadzącym zajęcia |
W cyklu 2020Zn:
Zajęcia prowadzone warsztatowo. |
W cyklu 2021Z:
Zajęcia prowadzone warsztatowo. Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów. |
W cyklu 2021Zn:
Zajęcia prowadzone warsztatowo. |
W cyklu 2022Z:
Zajęcia prowadzone warsztatowo. |
W cyklu 2022Zn:
Zajęcia prowadzone warsztatowo. |
W cyklu 2023Z:
Zajęcia prowadzone warsztatowo. |
W cyklu 2023Zn:
Zajęcia prowadzone warsztatowo. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia prowadzone warsztatowo. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: