Zaburzenia psychiczne człowieka dorosłego PY-5F-ZPC
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Diagnoza
2. Psychopatologia
3. Zaburzenia osobowości, według DSM V i ICD 11 -klaster I
4. Zaburzenia osobowości klaster II
5 . Zaburzenia osobowości klaster II cd
6. Zaburzenia osobowości klaster III
7. Zaburzenia lękowe, obsesyjno-kompulsyjne, fobie.
8. PTSD, zaburzenia somatyzacyjne, hipochondryczne.
9. Zaburzenia psychiczne i zachowania wywołane substancjami psychoaktywnymi - alkohol, marihuana, amfetamina, opiaty.
10. Zaburzenia nastroju (afektywne) - depresja, mania.
11. Utrwalone zaburzenie urojeniowe
12. Schizofrenia.
13. Zaburzenia snu, zaburzenia seksualne, zaburzenia odżywiania
Ćwiczenia:
1. Ćwiczenie umiejętności zbierania informacji potrzebnych do diagnozy.
2. Ćwiczenie umiejętności diagnozy poszczególnych rodzajów zaburzeń ze zwróceniem szczególnej uwagi na różnicowanie zaburzeń psychicznych.
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Z:
Wykład: |
W cyklu 2023Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Z:
Wykład: |
W cyklu 2024Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna podstawowe zaburzenia psychiczne osób dorosłych, zna systemy klasyfikacyjne chorób psychicznych.
Umie wymienić objawy zaburzeń psychicznych.
Zna etiologię i patogenezę zaburzeń psychicznych.
Różnicuje zaburzenia psychiczne.
Zna podstawowe metody leczenia.
Ma podstawowe informacje dotyczące systemu leczenia zaburzeń psychicznych w Polsce.
Umiejętności
Student/-ka umie sporządzić diagnozę psychospołecznych przyczyn zaburzeń.
Umie zaprezentować podstawowe umiejętności rozmowy z pacjentem.
Potrafi przeprowadzić podstawowe badanie psychiatryczne, rozważyć różne możliwości diagnostyczne.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest wrażliwy/-a na potrzeby osób chorujących psychicznie.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie pytań testowych
Przygotowanie "przypadku", udział w trakcie omawiania rożnych możliwości diagnostycznych - ocena na podstawie aktywności w czasie zajęć
Literatura
LITERATURA OBOWIAZKOWA:
P. Gałecki, A. Szulc, Psychiatria t.1 i 2 (wybrane rozdziały), Edra Urban &Partner, Wrocław 2023
Seligman Martin E.P., Walker Elaine F., Rosenhan David L. Psychopatologia, Zysk i S-ka, Poznań 2016
Morrison J. DSM V bez tajemnic. Wydawnictwo UJ. Kraków 2012.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Hales R., Yudofsky S., Gabbard G. Psychiatria, MediPage, Warszawa 2010
2. Lieb K., Heblinger B., Jacob G. Przypadki kliniczne z psychiatrii i psychoterapii. Elsevier. Urban & Partner. Wrocław 2007
W cyklu 2021Z:
LITERATURA OBOWIAZKOWA: |
W cyklu 2021Zn:
LITERATURA OBOWIAZKOWA: |
W cyklu 2022Z:
LITERATURA OBOWIAZKOWA: |
W cyklu 2022Zn:
LITERATURA OBOWIAZKOWA: |
W cyklu 2023Z:
LITERATURA OBOWIAZKOWA: |
W cyklu 2023Zn:
LITERATURA OBOWIAZKOWA: |
W cyklu 2024Z:
LITERATURA OBOWIAZKOWA: |
W cyklu 2024Zn:
LITERATURA OBOWIAZKOWA: |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Zn:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Zn:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Zn:
Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: