Umiejętności psychologiczne PY-5F-UPS
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Reguły efektywnej komunikacji interpersonalnej. Typowe błędy komunikacyjne. Różne sposoby reakcji na wypowiedź drugiej osoby (parafrazowanie, ocena, wsparcie, rozumienie, badanie, interpretacja).
2. Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z osobami o różnej charakterystyce psychologicznej (ćwiczenia).
3. Analiza zasad prowadzania obserwacji psychologicznej, rozmowy psychologicznej, wywiadu. Planowanie tematyki i struktury własnego wywiadu (określenie celu, tematyki, rodzaju pytań, ewentualnie wprowadzanych pomocy).
4. Ćwiczenie umiejętności prowadzenia rozmowy (faza początkowa: nawiązanie kontaktu, kontrakt; faza główna: proces zdobywania informacji, dynamika podejmowanych tematów; faza końcowa: obniżenie napięcia, ew. informacje zwrotne, podziękowanie, rozwiązanie kontraktu).
5. Samodzielne zaplanowanie i przeprowadzenie wywiadu psychologicznego (rozmowy psychologicznej). Autoanaliza i autoobserwacja w sytuacji indywidualnego kontaktu z rozmówcą i sytuacji ekspozycji społecznej.
6. Grupowa analiza wywiadów. Przekazywanie informacji zwrotnych.
W cyklu 2020Z:
Tematyka zajęć: 1. Podstawy efektywnej komunikacja interpersonalnej. |
W cyklu 2020Zn:
1. Reguły efektywnej komunikacji interpersonalnej. Typowe błędy komunikacyjne. Różne sposoby reakcji na wypowiedź drugiej osoby (parafrazowanie, ocena, wsparcie, rozumienie, badanie, interpretacja). |
W cyklu 2022Z:
Celem zajęć jest ćwiczenie i utrwalenie umiejętności interpersonalnych potrzebnych w pracy psychologa i nie tylko. Zaliczenie polega na: |
W cyklu 2022Zn:
Celem zajęć jest ćwiczenie i utrwalenie umiejętności interpersonalnych potrzebnych w pracy psychologa i nie tylko. Zaliczenie polega na: |
W cyklu 2023Z:
Treści programowe: |
W cyklu 2023Zn:
Treści programowe: |
W cyklu 2024Zn:
Treści programowe: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna pojęcia obserwacji psychologicznej, rozmowy psychologicznej, wywiadu psychologicznego.
Zna zasady przeprowadzenia rozmowy, wywiadu oraz obserwacji psychologicznej.
Zna możliwości i ograniczenia swobodnych metod diagnostycznych.
Umiejętności
Student/-ka posiada pogłębione umiejętności obserwowania, pozyskiwania i przetwarzania informacji werbalnych i niewerbalnych w bezpośrednim kontakcie z drugim człowiekiem lub grupą ludzi.
Ma pogłębione umiejętności racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkiego zachowania.
Potrafi przeprowadzić rozmowę lub wywiad psychologiczny dopasowany do charakterystyki psychologicznej respondenta.
Kompetencje społeczne
Student/-ka posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności.
Jest świadomy/-a własnej mowy werbalnej i niewerbalnej, własnej ekspresji oraz predyspozycji osobowościowych koniecznych w kontakcie z drugim człowiekiem.
Podczas kontaktu psychologicznego z drugim człowiekiem postępuje zgodnie z zasadami etycznymi, jest wrażliwy/-a na reakcję drugiej osoby, dba o jej komfort psychiczny.
Kryteria oceniania
przeprowadzenie rozmowy psychologicznej (nagranie rozmowy, wykonanie transkrypcji, przeanalizowanie treści, autoobserwacja)
sprawdzian z literatury i wiedzy przekazywanej na zajęciach (test lub praca pisemna)
aktywność na zajęciach
obecność na zajęciach
Literatura
W cyklu 2020Z:
Obowiązkowa: |
W cyklu 2020Zn:
Szustrowa, T. (red.) (1991). Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego (tekst dostępny jest też, jako aneks, w książce K. Stemplewskiej-Żakowicz „Wywiad psychologiczny”, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2005) |
W cyklu 2022Z:
Do wywiadu warto przeczytać: Kobylińska, D. (2009) Wywiad psychologiczny na potrzeby wspierania rozwoju osobowości. W: K. Stemplewska- Żakowicz, K. Krejtz (red.) Wywiad Psychologiczny 3. Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa, str. 271-290 |
W cyklu 2022Zn:
Do wywiadu warto przeczytać: |
W cyklu 2023Z:
Do wywiadu warto przeczytać: Kobylińska, D. (2009) Wywiad psychologiczny na potrzeby wspierania rozwoju osobowości. W: K. Stemplewska- Żakowicz, K. Krejtz (red.) Wywiad Psychologiczny 3. Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa, str. 271-290 |
W cyklu 2023Zn:
Do wywiadu warto przeczytać: Kobylińska, D. (2009) Wywiad psychologiczny na potrzeby wspierania rozwoju osobowości. W: K. Stemplewska- Żakowicz, K. Krejtz (red.) Wywiad Psychologiczny 3. Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa, str. 271-290 |
W cyklu 2024Zn:
Do wywiadu warto przeczytać: Kobylińska, D. (2009) Wywiad psychologiczny na potrzeby wspierania rozwoju osobowości. W: K. Stemplewska- Żakowicz, K. Krejtz (red.) Wywiad Psychologiczny 3. Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa, str. 271-290 |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Zajęcia dydaktyczne odbywają się zgodnie z planem przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia w aplikacji MS Teams. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową lub podczas wideorozmowy. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2020Zn:
Zajęcia odbywają się poprzez aplikację MS Teams |
W cyklu 2022Z:
1) stosowane metody kształcenia: dyskusja, dialog, pogadanka, ćwiczenia praktyczne indywidualne, w parach i grupach 2) nakład pracy osoby studiującej: |
W cyklu 2022Zn:
1) stosowane metody kształcenia: dyskusja, dialog, pogadanka, ćwiczenia praktyczne indywidualne, w parach i grupach 2) nakład pracy osoby studiującej: |
W cyklu 2023Z:
1) stosowane metody kształcenia: dyskusja, dialog, pogadanka, ćwiczenia praktyczne indywidualne, w parach i grupach 2) nakład pracy osoby studiującej: |
W cyklu 2023Zn:
1) stosowane metody kształcenia: dyskusja, dialog, pogadanka, ćwiczenia praktyczne indywidualne, w parach i grupach 2) nakład pracy osoby studiującej: |
W cyklu 2024Zn:
1) stosowane metody kształcenia: dyskusja, dialog, pogadanka, ćwiczenia praktyczne indywidualne, w parach i grupach 2) nakład pracy osoby studiującej: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: