Umiejętności pomagania PY-5F-UPO
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: zachowania werbalne i niewerbalne pomocne oraz utrudniające, cechy osób skutecznie pomagających (samoświadomość, samoocena, wiedza, umiejętności, zainteresowania, wartości i przekonania); cechy związane z pacjentem.
2. Umiejętności komunikacyjne: postrzeganie przekazów niewerbalnych; słuchanie przekazów werbalnych (przekazy słowne poznawcze i afektywne); reagowanie pomagającego (werbalne i niewerbalne); pogłębianie uzyskanych informacji.
3. Budowanie relacji z pacjentem i ustalanie celów pomocy: relacja pomagania (zależność vs niezależność, poczucie zaufania vs nieufność); postawienie hipotez i ich weryfikacja (definiowania problemu dla celu pomocy); ustalanie wspólnego celu spotkań; kontrakt.
4. Praca z oporem. Sytuacje trudne w procesie pomagania.
5. Aspekty etyczne pomagania.
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Zn:
1.Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: |
W cyklu 2023Z:
1. Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: |
W cyklu 2023Zn:
1. Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: |
W cyklu 2024Z:
1. Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: • Zachowania werbalne i niewerbalne pomocne oraz utrudniające • Cechy osób skutecznie pomagających (samoświadomość, samoocena, wiedza, umiejętności, zainteresowania, wartości i przekonania) • Cechy związane z klientem 2. Umiejętności komunikacyjne • Postrzeganie przekazów niewerbalnych • Słuchanie przekazów werbalnych (przekazy słowne poznawcze i afektywne) • Reagowanie pomagającego (werbalne i niewerbalne) • Pogłębianie uzyskanych informacji 3. Budowanie relacji i ustalanie celów pomocy • Relacja pomagania (zależność vs niezależność, poczucie zaufania vs nieufność) • Postawienie hipotez i ich weryfikacja (definiowania problemu dla celu pomocy) • Ustalanie wspólnego celu spotkań • Kontrakt 4. Praca z oporem 5. Sytuacje trudne w procesie pomagania. Aspekty etyczne 6. Zajęcia kończące i podsumowujące: • Udzielenie informacji zwrotnych |
W cyklu 2024Zn:
1. Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka definiuje i charakteryzuje czynniki służące skutecznemu pomaganiu, tj. techniki werbalnego reagowania, cechy osoby pomagającej i wspomaganej.
Umiejętności
Student/-ka podejmuje i planuje zachowania pomocowe adekwatnie do potrzeby osoby wspieranej oraz zgodnie z zasadami etycznymi.
Kompetencje społeczne
Student/-ka ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności.
Posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania.
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
- ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć,
- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,
- test wiadomości z literatury obowiązkowej (zalicza 60% poprawnych odpowiedzi).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica, Wyd. SWPS. (rozdziały I, II, III, IV, V)
Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP (rozdziały I, II, III, IV)
Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii zdrowia PTP
W cyklu 2022Z:
Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica, Wyd. SWPS. (rozdziały I, II, III, IV, V) |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody pracy: |
W cyklu 2022Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2023Z:
Metody pracy: |
W cyklu 2023Zn:
Metody pracy: NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 godz. Przygotowanie się do zaliczenia (kolokwium pisemne): 20 godz. Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 godz. Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2024Z:
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 godz. Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2024Zn:
Metody pracy: NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 godz. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: