Umiejętności studiowania PY-5F-UMS
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Studiowanie psychologii a studiowanie innych dziedzin. Refleksja o podobieństwach i różnicach.
2. Autodiagnoza. Moje mocne i słabe strony w obszarze studiowania. Pomoc w opisywaniu własnych sposobów uczenia się (indywidualny styl uczenia się, styl myślenia, zapamiętywania).
3. Sposoby na optymalizację procesu uczenia się (poszukiwanie przeszkód w skutecznym uczeniu się i podejmowanie prób ich przezwyciężenia, rozważenie, co pozwala na ukształtowanie uczenia się samoregulowanego). Zasady ćwiczenia strategii uczenia się. Ocena efektywności uczenia się (dobór sposobów oceny realizacji celów uczenia się). Wskazówki dotyczące usprawniania pamięci (umiejętność stosowania skutecznych strategii zapamiętywania i przypominania). Ćwiczenia stymulujące umiejętności rozumowania. Stosowanie strategii pomagających w kierowaniu uwagą. Uczenie się z motywacją (sposoby utrzymywania motywacji, automotywatory/ autoafirmacje, znaczenie zainteresowania tym, czego się człowiek uczy i wytrwałości w działaniu).
4. Kreatywność w procesie uczenia się. Refleksyjne uczenie się. Kontrola sprawowana nad własnym umysłem (tu: intencjonalna selekcja/ wybiórczość, umiejętność koncentracji uwagi).
5. Umiejętności organizacyjne. Organizowanie przestrzeni do nauki. Panowanie nad czasem (omówienie znaczenia planowanie zajęć akademickich, sposobów radzenia sobie z odwlekaniem uczenia się). Sformułowanie własnego projektu uczenia się.
6.Współdziałanie w grupie. Reguły dzielenia się pracą. Uczenie się grupowe. Przygotowywanie się do wystąpień publicznych/ na forum. Reguły sprawnej realizacji celów wystąpienia.
7. Umiejętności związane z pracą naukową. Praca z tekstem. Czytanie ze zrozumieniem. Strategie usprawniające efektywność czytania (stosowane przed, w trakcie i po czytaniu). Reguły sporządzania notatek w trakcie wykładu i czytania podręcznika. Aktywne słuchanie wykładów. Sposoby selekcji informacji. Sposoby organizowania treści. Tworzenie akademickich prac pisemnych (esejów, raportów z badań, studiów przypadku etc.). Krytyczne myślenie analityczne.
8. Techniki redukowania negatywnych emocji, które pojawiają się w trakcie studiowania. Strategie rozwiązywania problemów w sytuacji studiowania. Przygotowanie do zdawania egzaminów/ kolokwiów bez przeżywania nadmiernego niepokoju, lęku, frustracji. Strategie egzaminacyjne. Radzenie sobie ze stresem egzaminacyjnym. Wykorzystywanie stresu.
9. Monitorowanie rozwoju umiejętności studiowania. Pogłębienie analizy własnego sposobu postępowania.
10. Cele osobiste i zawodowe. Próba odpowiedzi na otwarte pytanie, czemu służy studiowanie psychologii?
W cyklu 2020Z:
1. Wiedza na temat procesu uczenia się a umiejętności studiowania |
W cyklu 2020Zn:
Wiedza na temat procesu uczenia się a umiejętności studiowania |
W cyklu 2021Z:
1. Wiedza na temat procesu uczenia się a umiejętności studiowania |
W cyklu 2021Zn:
Wiedza na temat procesu uczenia się a umiejętności studiowania |
W cyklu 2022Z:
1. Wiedza na temat procesu uczenia się a umiejętności studiowania |
W cyklu 2023Z:
1. Wiedza na temat procesu uczenia się a umiejętności studiowania |
W cyklu 2023Zn:
1. Wiedza na temat procesu uczenia się a umiejętności studiowania |
W cyklu 2024Zn:
1. Wiedza na temat procesu uczenia się a umiejętności studiowania |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka nazywa czynniki usprawniające i utrudniające efektywne studiowanie.
Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą optymalizacji procesu uczenia się.
Umiejętności
Student/-ka umie określić swoje mocne i słabe strony w obszarze studiowania, w aspekcie poznawczym, emocjonalno-motywacyjnym i społecznym.
Jest w stanie zaplanować i sprawdzić efektywność realizacji planów w zakresie uczenia się.
Formułuje prospektywne plany zawodowe.
Kompetencje społeczne
Student/-ka chętnie i otwarcie wymienia informacje co do stosowanych strategii uczenia się i zapamiętywania.
Literatura
W cyklu 2020Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA |
W cyklu 2020Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA |
W cyklu 2021Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA |
W cyklu 2021Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA |
W cyklu 2022Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Andrzejczak, A.(2014). Metodyka studiowania. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego (rozdz.2, 5, 6) Schwartz, D.L. (2017). Jak się uczymy: 26 potwierdzonych naukowo mechanizmów. Warszawa: PWN. Cottrell,S. (2003). Podręcznik umiejętności studiowania. Poznań: Zysk i Ska. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Ledzińska, M. (2011). Psychologia nauczania: ujęcie poznawcze: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Czerniawska, E. (1994). Ja i moja pamięć. Warszawa: WSiP Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Warszawa: Liberi Libri. |
W cyklu 2023Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Andrzejczak, A.(2014). Metodyka studiowania. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego (rozdz.2, 5, 6) Schwartz, D.L. (2017). Jak się uczymy: 26 potwierdzonych naukowo mechanizmów. Warszawa: PWN. Cottrell,S. (2003). Podręcznik umiejętności studiowania. Poznań: Zysk i Ska. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Ledzińska, M. (2011). Psychologia nauczania: ujęcie poznawcze: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Czerniawska, E. (1994). Ja i moja pamięć. Warszawa: WSiP Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Warszawa: Liberi Libri. |
W cyklu 2023Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Andrzejczak, A.(2014). Metodyka studiowania. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego (rozdz.2, 5, 6) Schwartz, D.L. (2017). Jak się uczymy: 26 potwierdzonych naukowo mechanizmów. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2024Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Andrzejczak, A.(2014). Metodyka studiowania. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego (rozdz.2, 5, 6) Schwartz, D.L. (2017). Jak się uczymy: 26 potwierdzonych naukowo mechanizmów. Warszawa: PWN. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
METODY KSZTAŁCENIA Zespół nr 2 Zespół nr 1a Zespół nr 2a Zespół nr 3a Umiejętności studiowania gr 4- dzienne - gr warszatowa I DMPY 2B Umiejętności Studiowania gr nr 6 - dzienne - grupa warszatowa I DMPY 3B https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab4fad9da48a14618b66bee862c74d7d1%40thread.tacv2/conversations?groupId=dfa548f9-1b67-4787-9155-010dcbbc5388&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020Zn:
METODY KSZTAŁCENIA Zespół nr 1 Zespół nr 2 |
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA dla grupy 4B |
W cyklu 2021Zn:
METODY KSZTAŁCENIA Materiały dla studentów dla grupy 1 znajdują się na platformie Teams |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA LICZBA ECTS- 2 |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA LICZBA ECTS- 2 |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA LICZBA ECTS- 2 |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA LICZBA ECTS- 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: