Psychologia zdrowia PY-5F-PZR
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Psychologia zdrowia - specyfika, zakres, stosowane podejścia. Podstawowe pojęcia i kategorie używane w psychologii zdrowia - zdrowie, dobrostan i jakość życia.
2. Modele stosowane w psychologii zdrowia: biomedyczny, holistyczno-funkcjonalny. Paradygmat pato- i salutogenetyczny, koncepcja poczucia koherencji A. Antonovsky’ego.
3. Modele kształtowania się zachowań zdrowotnych (behawioralny, poznawczy).
4. Rola wybranych czynników podtrzymujących zdrowie – wsparcie społeczne, sprężystość (resilience).
5. Pomoc psychologiczna w obszarze psychologii zdrowia: promocja zdrowia, prewencja psychologiczna, interwencje psychologiczne.
W cyklu 2021L:
ajęcia umożliwiają studentom zapoznanie się z aktualnymi nurtami psychologii zdrowia i przygotowują do pracy w zakresie promocji zdrowia. Celem zajęć jest analiza i dyskusja aktualnej wiedzy z dziedziny psychologii zdrowia. Studenci poznają grupy czynników ochronnych, warunkujących zachowanie zdrowia psychicznego i fizycznego, dobrostanu (pozwalających na poprawę zdrowia) oraz ryzyka (zagrażających zdrowiu) u osób w różnym wieku. Poznają zasady profilaktyki zaburzeń oraz promocji zdrowia. Poznają podstawy psychologii zdrowia publicznego. |
W cyklu 2021Ln:
Zajęcia umożliwiają studentom zapoznanie się z aktualnymi nurtami psychologii zdrowia i przygotowują do pracy w zakresie promocji zdrowia. Celem zajęć jest analiza i dyskusja aktualnej wiedzy z dziedziny psychologii zdrowia. Studenci poznają grupy czynników ochronnych, warunkujących zachowanie zdrowia psychicznego i fizycznego, dobrostanu (pozwalających na poprawę zdrowia) oraz ryzyka (zagrażających zdrowiu) u osób w różnym wieku. Poznają zasady profilaktyki zaburzeń oraz promocji zdrowia. Poznają podstawy psychologii zdrowia publicznego. |
W cyklu 2022L:
Zajęcia umożliwiają studentom zapoznanie się z aktualnymi nurtami psychologii zdrowia i przygotowują do pracy w zakresie promocji zdrowia. Celem zajęć jest analiza i dyskusja aktualnej wiedzy z dziedziny psychologii zdrowia. Studenci poznają grupy czynników ochronnych, warunkujących zachowanie zdrowia psychicznego i fizycznego, dobrostanu (pozwalających na poprawę zdrowia) oraz ryzyka (zagrażających zdrowiu) u osób w różnym wieku. Poznają zasady profilaktyki zaburzeń oraz promocji zdrowia, jak również podstawy psychologii zdrowia publicznego, w tym programy promocji zdrowia. Sposoby pomiaru efektów kształcenia: |
W cyklu 2022Ln:
Zajęcia umożliwiają studentom zapoznanie się z aktualnymi nurtami psychologii zdrowia i przygotowują do pracy w zakresie promocji zdrowia. Celem zajęć jest analiza i dyskusja aktualnej wiedzy z dziedziny psychologii zdrowia. Studenci poznają grupy czynników ochronnych, warunkujących zachowanie zdrowia psychicznego i fizycznego, dobrostanu (pozwalających na poprawę zdrowia) oraz ryzyka (zagrażających zdrowiu) u osób w różnym wieku. Poznają zasady profilaktyki zaburzeń oraz promocji zdrowia, jak również podstawy psychologii zdrowia publicznego, w tym programy promocji zdrowia. |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna podstawowe pojęcia, modele i koncepcje wykorzystywane w psychologii zdrowia; czynniki podtrzymujące i chroniące zdrowie; psychologiczne aspekty promocji zdrowia; rodzaje pomocy psychologicznej stosowanej w obszarze psychologii zdrowia.
Umiejętności
Student/-ka potrafi rozpoznać modele kształtowania zachowań zdrowotnych.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest wrażliwy/-a na potrzeby osób chroniących zdrowie.
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy - test jednokrotnego wyboru (zalicza 60% pozytywnych odpowiedzi)
Obecność, a w przypadku wykładów e-learningowych zapoznanie się z przesłanymi treściami oraz samodzielna analiza literatury we wskazanym przez wykładowcę zakresie. Stały kontakt mailowy z wykładowcą.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Woynarowska B. (red) (2007). Edukacja zdrowotna. Warszawa, PWN.
Literatura uzupełniająca:
Antonovsky, A. (1995). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować. Warszawa, Fundacja IPN.
Bishop, G. D. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: Astrum.
Brzeziński J., Cierpiałkowska L. (red) (2008). Zdrowie i choroba. Gdańsk, GWP.
Dolińska-Zygmunt (red) (2001), Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.
Heszen I., Życińska J. (red) (2008). Psychologia zdrowia w poszukiwaniu pozytywnych inspiracji. Warszawa, Academica.
Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2008). Osobowość, stres, zdrowie. Warszawa: Difin.
Pilecka W. (red) (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Sęk, H. Cieślak, R.(red.). (2004). Wsparcie społeczne stres i zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sheridan, C.L., Radmacher, S.A. (1998). Psychologia zdrowia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: 20-3F-PZR1 Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: 20-3F-PZR1 Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: 20-3F-PZR1 |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: 20-3F-PZR1 |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: 20-3F-PZR1 |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: 20-3F-PZR1 |
Uwagi
W cyklu 2022Ln:
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: |
W cyklu 2023L:
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: