Psychometria PY-5F-PSM
TREŚCI PROGRAMOWE
Zajęcia prowadzone w formie projektu.
1. Tworzenie testu.
2. Formalne i mniej formalne własności pozycji testowych, formaty odpowiedzi.
3. Badanie rozkładu wyników.
4. Czynniki zniekształcające wyniki testowe.
5. Omówienie wybranych zmiennych i przygotowanych wprowadzeń teoretycznych
6. Szacowanie rzetelności skal oraz wyznaczanie standardowych błędów pomiaru – przypomnienie.
7. Metody oceny trafności testów – porównywanie z wynikami innych narzędzi, analiza różnic międzygrupowych.
8. Ocena trafności wewnętrznej stworzonych narzędzi przez sędziów kompetentnych – praca w zespołach nad narzędziami koleżanek kolegów.
9. Trafność pomiaru testem a etyka diagnozy stawianej z jego użyciem.
10. Analiza czynnikowa jako metoda szacowania trafności pomiaru.
11. Normalizacja.
12. Adaptacja kulturowa testów i ich tłumaczenie z języków obcych.
13. Prezentacje gotowych narzędzi.
14. Zasady przygotowania zaliczeniowej pracy pisemnej.
W cyklu 2021Z:
Celem zajęć jest skonstruowanie przez Studentów własnych standardowych narzędzi diagnostycznych. Szczegółowy opis poszczególnych spotkań i aktywności został umieszony w części dotyczącej konkretnej grupy zajęciowej. |
W cyklu 2022Zn:
Zajęcia prowadzone są w formie projektu. Na kolejnych spotkaniach, jak i w ramach pracy własnej, poza zajęciami, podejmowane będą kolejne zagadnienia z wymienionych w części: Podstawowe informacje o przedmiocie. W tym zwłaszcza: - pojęcie pomiaru; - wskaźniki; - klasyczna teoria rzetelności testów i kwestie problemowe pomiaru psychometrycznego; - wynik prawdziwy i błąd pomiaru, rozkład wyników i błędów dla jednej osoby i dla populacji, korelacja wyników otrzymanych i prawdziwych, SEM; - stabilność czasowa, metoda wersji alternatywnych, metoda połówkowa, zgodność wewnętrzna, zgodność ocen sędziów; - rodzaje trafności, wzajemne relacja między trafnościami, szacowanie trafności; - analizy prowadzone za pomocą SPSS; - normy i normalizacja; - etyka pomiaru narzędziem psychologicznym; |
W cyklu 2022Z:
Celem zajęć jest skonstruowanie przez studentów własnych standardowych narzędzi diagnostycznych. Zajęcia mają charakter projektowy Organizacja zajęć Spotkanie 2. Sugerowana literatura do referatu: Hornowska, E. (2001). Konstruowanie testu – podstawowe procedury. W: E. Hornowska. Testy psychologiczne. Teoria i praktyka (158-193). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Spotkanie 3. Sugerowana literatura do referatu: Witkowska, E., Fronczyk, K. (2009). Analiza właściwości pozycji testowych. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (161-179). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Spotkanie 4. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Spotkanie 5. Sugerowana literatura do referatu: Jankowski, K., Zajenkowski, M. (2009). Metody szacowania rzetelności pomiaru testem. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (84-110). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Spotkanie 6. Sugerowana literatura do referatu: Tarnowski, A., Fronczyk, K. (2009). Trafność pomiaru testem. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (111-140; 151-159). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Spotkanie 7. Spotkanie 8. Sugerowana literatura do referatu: Messick, S. (1980/2005). Trafność testu a etyka oceny (diagnozy). W: J. Brzeziński (red.). Trafność i rzetelność testów psychologicznych (460-482). Wybór tekstów. Gdańsk: GWP. Spotkanie 9. Sugerowana literatura do referatu: Spotkanie 10. Sugerowana literatura do referatu: Rynkiewicz, A. (2009). Normy i normalizacja. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (205-228). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Spotkanie 11. Spotkanie 12. Spotkanie 13. Sugerowana literatura do referatu: Brzeziński, J. (1997). Problemy adaptacji kulturowej testów. W: J. Brzeziński. Metodologia badań psychologicznych (576-597). Warszawa: PWN Spotkanie 14. Spotkanie 15. |
W cyklu 2023Zn:
Zajęcia prowadzone są w formie projektu. Na kolejnych spotkaniach, jak i w ramach pracy własnej, poza zajęciami, podejmowane będą kolejne zagadnienia z wymienionych w części: Podstawowe informacje o przedmiocie. W tym zwłaszcza: - pojęcie pomiaru; - wskaźniki; - klasyczna teoria rzetelności testów i kwestie problemowe pomiaru psychometrycznego; - wynik prawdziwy i błąd pomiaru, rozkład wyników i błędów dla jednej osoby i dla populacji, korelacja wyników otrzymanych i prawdziwych, SEM; - stabilność czasowa, metoda wersji alternatywnych, metoda połówkowa, zgodność wewnętrzna, zgodność ocen sędziów; - rodzaje trafności, wzajemne relacja między trafnościami, szacowanie trafności; - analizy prowadzone za pomocą SPSS; - normy i normalizacja; - etyka pomiaru narzędziem psychologicznym; |
W cyklu 2023Z:
Celem zajęć jest skonstruowanie przez studentów własnych standardowych narzędzi diagnostycznych. Zajęcia mają charakter projektowy Organizacja zajęć Spotkanie 2. Sugerowana literatura do referatu: Hornowska, E. (2001). Konstruowanie testu – podstawowe procedury. W: E. Hornowska. Testy psychologiczne. Teoria i praktyka (158-193). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Spotkanie 3. Sugerowana literatura do referatu: Witkowska, E., Fronczyk, K. (2009). Analiza właściwości pozycji testowych. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (161-179). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Spotkanie 4. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Spotkanie 5. Sugerowana literatura do referatu: Jankowski, K., Zajenkowski, M. (2009). Metody szacowania rzetelności pomiaru testem. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (84-110). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Spotkanie 6. Sugerowana literatura do referatu: Tarnowski, A., Fronczyk, K. (2009). Trafność pomiaru testem. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (111-140; 151-159). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Spotkanie 7. Spotkanie 8. Sugerowana literatura do referatu: Messick, S. (1980/2005). Trafność testu a etyka oceny (diagnozy). W: J. Brzeziński (red.). Trafność i rzetelność testów psychologicznych (460-482). Wybór tekstów. Gdańsk: GWP. Spotkanie 9. Sugerowana literatura do referatu: Spotkanie 10. Sugerowana literatura do referatu: Rynkiewicz, A. (2009). Normy i normalizacja. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (205-228). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Spotkanie 11. Spotkanie 12. Spotkanie 13. Sugerowana literatura do referatu: Brzeziński, J. (1997). Problemy adaptacji kulturowej testów. W: J. Brzeziński. Metodologia badań psychologicznych (576-597). Warszawa: PWN Spotkanie 14. Spotkanie 15. |
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest skonstruowanie przez studentów własnych standardowych narzędzi diagnostycznych. Zajęcia mają charakter projektowy Organizacja zajęć Spotkanie 1. Spotkanie 2. Sugerowana literatura do referatu: Hornowska, E. (2001). Konstruowanie testu – podstawowe procedury. W: E. Hornowska. Testy psychologiczne. Teoria i praktyka (158-193). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Spotkanie 3. Sugerowana literatura do referatu: Witkowska, E., Fronczyk, K. (2009). Analiza właściwości pozycji testowych. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (161-179). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Spotkanie 4. Sugerowana literatura do referatu: Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Spotkanie 5. Sugerowana literatura do referatu: Jankowski, K., Zajenkowski, M. (2009). Metody szacowania rzetelności pomiaru testem. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (84-110). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Spotkanie 6. Sugerowana literatura do referatu: Tarnowski, A., Fronczyk, K. (2009). Trafność pomiaru testem. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (111-140; 151-159). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Spotkanie 7. Spotkanie 8. Sugerowana literatura do referatu: Messick, S. (1980/2005). Trafność testu a etyka oceny (diagnozy). W: J. Brzeziński (red.). Trafność i rzetelność testów psychologicznych (460-482). Wybór tekstów. Gdańsk: GWP. Spotkanie 9. Sugerowana literatura do referatu: Spotkanie 10. Sugerowana literatura do referatu: Rynkiewicz, A. (2009). Normy i normalizacja. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (205-228). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Spotkanie 11. Spotkanie 12. Spotkanie 13. Sugerowana literatura do referatu: Brzeziński, J. (1997). Problemy adaptacji kulturowej testów. W: J. Brzeziński. Metodologia badań psychologicznych (576-597). Warszawa: PWN Spotkanie 14. Spotkanie 15. |
W cyklu 2024Zn:
Zajęcia prowadzone są w formie projektu. Na kolejnych spotkaniach, jak i w ramach pracy własnej, poza zajęciami, podejmowane będą kolejne zagadnienia z wymienionych w części: Podstawowe informacje o przedmiocie. W tym zwłaszcza: - pojęcie pomiaru; - wskaźniki; - klasyczna teoria rzetelności testów i kwestie problemowe pomiaru psychometrycznego; - wynik prawdziwy i błąd pomiaru, rozkład wyników i błędów dla jednej osoby i dla populacji, korelacja wyników otrzymanych i prawdziwych, SEM; - stabilność czasowa, metoda wersji alternatywnych, metoda połówkowa, zgodność wewnętrzna, zgodność ocen sędziów; - rodzaje trafności, wzajemne relacja między trafnościami, szacowanie trafności; - analizy prowadzone za pomocą SPSS; - normy i normalizacja; - etyka pomiaru narzędziem psychologicznym; |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z pomiarem testowym (własności pozycji testowych, rzetelność pomiaru i jej szacowanie, trafność pomiaru i jej szacowanie, badanie rozkładu, normalizacja, adaptacja kulturowa testów) oraz zalety i ograniczenia stosowania testów w psychologii.
Wie, jak wybrać i zoperacjonalizować zmienne, które mogą być przedmiotem pomiaru testowego.
Wie, jak zinterpretować uzyskanie wyniki badania w kontekście wybranej teorii oraz wyników innych badań.
Umiejętności
Student/-ka potrafi przygotować standardowe narzędzie diagnostyczne oraz zaplanować i przeprowadzić badanie pozwalające ocenić jego rzetelność (zarówno w aspekcie zgodności wewnętrznej jak i stabilności czasowej) oraz trafność pomiaru (wykorzystując analizę czynnikową, porównania z wynikami istniejących narzędzi oraz związki między zachowaniem a wynikami testowymi).
Potrafi zaprezentować standardowe narzędzie diagnostyczne, uwzględniając jego zarówno wprowadzenie teoretyczne, jak i kluczowe charakterystyki psychometryczne – zarówno w formie pisemnej jak i ustnej.
Kompetencje społeczne
Student/-ka odznacza się odpowiedzialnością i kieruje dobrem uczestników oraz zasadami etycznymi podczas projektowania i prowadzenia badania.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest przygotowane w grupach narzędzie diagnostyczne – zaprezentowane podczas zajęć (10%) i opisane w raporcie (50%) oraz prezentacja zagadnienia teoretycznego wraz z ew. przykładami zastosowań (40%). Wszyscy członkowie zespołu otrzymują taką samą ocenę.
Literatura
Fronczyk, K, (2009). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press.
Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN
Brzeziński, J. (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Gdańsk: GWP.
Ferguson, G.A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
W cyklu 2021Z:
Literatura do zajęć: |
W cyklu 2022Zn:
Aranowska, E. (2005). Pomiar ilościowy w psychologii, Warszawa: Scholar. |
W cyklu 2022Z:
Literatura do zajęć: |
W cyklu 2023Zn:
Aranowska, E. (2005). Pomiar ilościowy w psychologii, Warszawa: Scholar. |
W cyklu 2023Z:
Literatura do zajęć: Fronczyk, K, (2009). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. |
W cyklu 2024Z:
Literatura do zajęć: Fronczyk, K, (2009). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. |
W cyklu 2024Zn:
Aranowska, E. (2005). Pomiar ilościowy w psychologii, Warszawa: Scholar. |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA Liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2022Zn:
stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, rozmowa kierowana, dialog, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy; nakład pracy osoby studiującej: liczba godzin kontaktowych: 15 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 25 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia: 35 liczba godzin przeznaczonych na inne zadania raport: 25 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 (4 pkt ECTS) |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA Liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2023Zn:
stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, rozmowa kierowana, dialog, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy; nakład pracy osoby studiującej: liczba godzin kontaktowych: 15 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 25 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia: 35 liczba godzin przeznaczonych na inne zadania raport: 25 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 (4 pkt ECTS) |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna dotycząca wybranego zagadnienia z zakresu psychometrii Liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna dotycząca wybranego zagadnienia z zakresu psychometrii NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 120 Liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2024Zn:
stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, rozmowa kierowana, dialog, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy; nakład pracy osoby studiującej: liczba godzin kontaktowych: 15 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 25 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia: 35 liczba godzin przeznaczonych na inne zadania raport: 25 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 (4 pkt ECTS) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: