Psychologia rozwoju człowieka PY-5F-PRC
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Zagadnienia ogólne: przedmiot psychologii rozwoju; pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, rodzaje zmian rozwojowych; modele i mechanizmy rozwoju; periodyzacja rozwoju; strategie badań rozwoju człowieka.
2. Różnice indywidualne w rozwoju: tempo i rytm rozwoju; multifinalność i ekwifinalność rozwoju; źródła różnic indywidualnych w rozwoju.
3. Rozwój psychomotoryczny: prawa rozwoju ruchowego; rozwój postawy, lokomocji i manipulacji; etapy nabywania sprawności motorycznej.
4. Rozwój percepcyjny: rozwój zmysłów; percepcja intermodalna; rola procesów uwagi w percepcji.
5. Rozwój pamięci: zmiany rozwojowe w zakresie różnych rodzajów pamięci; strategie pamięciowe.
6. Rozwój intelektualny: koncepcje Piageta i Wygotskiego; myślenie w okresie dorosłości.
7. Rozwój językowy: koncepcje rozwoju językowego; rozwój rozumienia znaczenia słów, poszerzanie słownika, rozwój rozumienia reguł gramatycznych; rozwój kompetencji komunikacyjnej.
8. Rozwój emocjonalny: emocje w ciągu życia; lęki rozwojowe; socjalizacja emocji; kompetencja emocjonalna.
9. Rozwój osobowości: zmiany osobowości z punktu widzenia teorii cech; rozwój osobowości w ujęciu psychodynamicznym - koncepcja Eriksona; rozwój osobowości w ujęciu poznwczym.
10. Rozwój społeczny: relacje z rodzicami; relacje z rówieśnikami; teorie umysłu i ich rola w rozwoju społecznym dzieci.
11. Rozwój seksualności: ekspresja seksualna na różnych etapach życia człowieka.
12. Rozwój moralny: koncepcje rozwoju rozumowania moralnego Piageta i Kohlberga.
Ćwiczenia:
1. Zagadnienia ogólne: przedmiot psychologii rozwoju człowieka, pojęcie rozwoju, rodzaje zmian rozwojowych.
2. Rozwój prenatalny.
3. Poród i okres noworodkowy.
4. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy.
5. Okres przedszkolny.
6. Okres młodszy szkolny.
7. Adolescencja.
8. Okres wczesnej, średniej i późnej dorosłości.
9. Śmierć i żałoba.
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład Różnice indywidualne w rozwoju: ekwifinalność i multifinalność rozwoju, tempo i rytm rozwoju, rola czynników wewnętrznych i zewnętrznych w rozwoju, koncepcja społecznego środowiska rozwoju Bronfenbrennera, dynamiczny interakcjonizm. Rozwój motoryczny: prawa rozwoju ruchowego, motoryka duża i mała, rozwój postawy, rozwój lokomocji, rozwój manipulacji, ręczność, praksje, etapy nabywania sprawności motorycznej, rozwój motoryczny a inne sfery rozwoju psychicznego; Rozwój percepcyjny: dotyk, równowaga, węch, smak, wzrok i spostrzeganie twarzy, słuch (dźwięki mowy i słuch fonematyczny, słuch muzyczny), percepcja intermodalna, rola procesów uwagi w percepcji, rola percepcji w procesach kategoryzacji; Rozwój pamięci: zmiany rozwojowe w zakresie pojemności pamięci, strategie pamięciowe, metapamięć, pamięć autobiograficzna, rola rodziców w kształtowaniu pamięci autobiograficznej dziecka, amnezja dziecięca, bum wspomnieniowy, pamięć naocznych świadków; Rozwój intelektualny: koncepcja Piageta (struktura intelektu, stadia rozwoju myślenia), koncepcje rozwoju myślenia w dorosłości, koncepcja Wygotskiego(strefa najbliższego rozwoju, strategie pomagania stosowane przez dorosłych), koncepcja Brunera, zmiany w poziomie inteligencji mierzonej przy użyciu testów; Rozwój językowy: język a mowa, funkcje języka (związki rozwoju językowego z innymi sferami rozwoju psychicznego), koncepcja rozwoju językowego Skinnera, koncepcja Chomsky’ego (produktywność językowa, struktura powierzchniowa i głęboka), koncepcja Brunnera (styl mowy dorosłych, epizody wspólnej uwagi), rozwój rozumienia znaczenia słów, rozwój wokalizacji i gromadzenie słownika, rozwój rozumienia reguł gramatycznych, rozwój kompetencji komunikacyjnej; Rozwój emocjonalny: zmiany rozwojowe w zakresie źródeł emocji, emocje w ciągu życia, lęki typowe dla różnych okresów rozwoju, socjalizacja emocji, kompetencja emocjonalna (zdolność dostrzegania cudzych emocji, zjawisko odniesienia społecznego, posługiwanie się słownictwem związanym z emocjami, radzenie sobie z negatywnymi emocjami); Rozwój osobowości: rozwój osobowości z punktu widzenia teorii cech, rozwój osobowości w ujęciu psychodynamicznym (koncepcja Eriksona, koncepcja Marcii), rozwój osobowości w ujęciu poznawczym (rozwój samoświadomości, pojęcia Ja, samooceny, samoregulacji); Rozwój społeczny: relacje pionowe i poziome, wczesne uspołecznienie (koncepcja przywiązania Bowlby’ego, typy przywiązania),relacje z rodzicami w okresie adolescencji i dorosłości, relacje z rówieśnikami (rola zabawy, rodzaje zabawy, przyjaźnie dziecięce, miłość w okresie dorastania), zmiany rozwojowe w zakresie zachowań prospołecznych i agresywnych, teorie umysłu i ich rola w rozwoju społecznym dzieci; Rozwój seksualności: seksualność i jej ekspresja na różnych etapach życia człowieka; Rozwój moralny: koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Piageta (stadia rozwoju moralnego, odpowiedzialność obiektywna i subiektywna, sprawiedliwość immanentna), koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Kohlberga (stadia rozwoju moralnego, krytyka koncepcji Kohlberga); Rozwój prenatalny: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się); Poród i okres noworodkowy: czas trwania i etapy porodu, czynniki ryzyka związane z porodem, wcześniactwo, adaptacja noworodka do zmiany środowiska, funkcjonowanie zmysłów noworodka, rytm snu i czuwania noworodka, odruchy bezwarunkowe, ekspresja emocji u noworodka, komunikowanie się noworodka; Okres niemowlęcy i poniemowlęcy: rozwój motoryczny, rozwój mowy i kompetencji komunikacyjnej, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium sensoryczno-motoryczne), przywiązanie dziecka do opiekuna i opiekuna do dziecka, samoświadomość i samoregulacja w okresie wczesnego dzieciństwa; Okres przedszkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium przedoperacyjne), krytyka ujęcia Piageta, dziecięce teorie umysłu, rozwój rysunku, rozwój zabawy, osobowość dziecka w okresie przedszkolnym, rozwój moralny w okresie przedszkolnym; Okres młodszy szkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji konkretnych), gotowość szkolna, Ja w roli ucznia, rozwój moralny w młodszym wieku szkolnym; Adolescencja: dojrzewanie płciowe, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji formalnych), rozwój moralny w okresie adolescencji, osobowość w okresie adolescencji (kryzys tożsamości), bunt młodzieńczy, stosunki z rodzicami w adolescencji, pierwsze związki miłosne; Okres wczesnej dorosłości: zadania rozwojowe we wczesnej dorosłości (małżeństwo, rodzicielstwo, praca), przemiany w myśleniu ludzi dorosłych; Okres średniej dorosłości: kryzysy wieku średniego, syndrom opuszczonego gniazda, rola dziadków; Okres późnej dorosłości: zmiany regresyjne w okresie starzenia, przystosowanie do starości, emerytura i brak pracy; Śmierć i żałoba: śmierć jako ostatni etap rozwoju, przystosowanie do śmierci, żałoba po utracie bliskiej osoby; Podsumowanie zajęć: przekazanie studentom indywidualnej informacji na temat wyników ich pracy na ćwiczeniach (ocena umiejętności uzyskanych w czasie wykonywanych zadań, ocena poziomu wiedzy). |
W cyklu 2020Zn:
TREŚCI PRZEDMIOTU Różnice indywidualne w rozwoju: ekwifinalność i multifinalność rozwoju, tempo i rytm rozwoju, rola czynników wewnętrznych i zewnętrznych w rozwoju, koncepcja społecznego środowiska rozwoju Bronfenbrennera, dynamiczny interakcjonizm. Rozwój motoryczny: prawa rozwoju ruchowego, motoryka duża i mała, rozwój postawy, rozwój lokomocji, rozwój manipulacji, ręczność, praksje, etapy nabywania sprawności motorycznej, rozwój motoryczny a inne sfery rozwoju psychicznego; Rozwój percepcyjny: dotyk, równowaga, węch, smak, wzrok i spostrzeganie twarzy, słuch (dźwięki mowy i słuch fonematyczny, słuch muzyczny), percepcja intermodalna, rola procesów uwagi w percepcji, rola percepcji w procesach kategoryzacji; Rozwój pamięci: zmiany rozwojowe w zakresie pojemności pamięci, strategie pamięciowe, metapamięć, pamięć autobiograficzna, rola rodziców w kształtowaniu pamięci autobiograficznej dziecka, amnezja dziecięca, bum wspomnieniowy, pamięć naocznych świadków; Rozwój intelektualny: koncepcja Piageta (struktura intelektu, stadia rozwoju myślenia), koncepcje rozwoju myślenia w dorosłości, koncepcja Wygotskiego(strefa najbliższego rozwoju, strategie pomagania stosowane przez dorosłych), koncepcja Brunera, zmiany w poziomie inteligencji mierzonej przy użyciu testów; Rozwój językowy: język a mowa, funkcje języka (związki rozwoju językowego z innymi sferami rozwoju psychicznego), koncepcja rozwoju językowego Skinnera, koncepcja Chomsky’ego (produktywność językowa, struktura powierzchniowa i głęboka), koncepcja Brunnera (styl mowy dorosłych, epizody wspólnej uwagi), rozwój rozumienia znaczenia słów, rozwój wokalizacji i gromadzenie słownika, rozwój rozumienia reguł gramatycznych, rozwój kompetencji komunikacyjnej; Rozwój emocjonalny: zmiany rozwojowe w zakresie źródeł emocji, emocje w ciągu życia, lęki typowe dla różnych okresów rozwoju, socjalizacja emocji, kompetencja emocjonalna (zdolność dostrzegania cudzych emocji, zjawisko odniesienia społecznego, posługiwanie się słownictwem związanym z emocjami, radzenie sobie z negatywnymi emocjami); Rozwój osobowości: rozwój osobowości z punktu widzenia teorii cech, rozwój osobowości w ujęciu psychodynamicznym (koncepcja Eriksona, koncepcja Marcii), rozwój osobowości w ujęciu poznawczym (rozwój samoświadomości, pojęcia Ja, samooceny, samoregulacji); Rozwój społeczny: relacje pionowe i poziome, wczesne uspołecznienie (koncepcja przywiązania Bowlby’ego, typy przywiązania),relacje z rodzicami w okresie adolescencji i dorosłości, relacje z rówieśnikami (rola zabawy, rodzaje zabawy, przyjaźnie dziecięce, miłość w okresie dorastania), zmiany rozwojowe w zakresie zachowań prospołecznych i agresywnych, teorie umysłu i ich rola w rozwoju społecznym dzieci; Rozwój seksualności: seksualność i jej ekspresja na różnych etapach życia człowieka; Rozwój moralny: koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Piageta (stadia rozwoju moralnego, odpowiedzialność obiektywna i subiektywna, sprawiedliwość immanentna), koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Kohlberga (stadia rozwoju moralnego, krytyka koncepcji Kohlberga); Rozwój prenatalny:ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się); Poród i okres noworodkowy: czas trwania i etapy porodu, czynniki ryzyka związane z porodem, wcześniactwo, adaptacja noworodka do zmiany środowiska, funkcjonowanie zmysłów noworodka, rytm snu i czuwania noworodka, odruchy bezwarunkowe, ekspresja emocji u noworodka, komunikowanie się noworodka; Okres niemowlęcy i poniemowlęcy: rozwój motoryczny, rozwój mowy i kompetencji komunikacyjnej, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium sensoryczno-motoryczne), przywiązanie dziecka do opiekuna i opiekuna do dziecka, samoświadomość i samoregulacja w okresie wczesnego dzieciństwa; Okres przedszkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium przedoperacyjne), krytyka ujęcia Piageta, dziecięce teorie umysłu, rozwój rysunku, rozwój zabawy, osobowość dziecka w okresie przedszkolnym, rozwój moralny w okresie przedszkolnym; Okres młodszy szkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji konkretnych), gotowość szkolna, Ja w roli ucznia, rozwój moralny w młodszym wieku szkolnym; Adolescencja: dojrzewanie płciowe, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji formalnych), rozwój moralny w okresie adolescencji, osobowość w okresie adolescencji (kryzys tożsamości), bunt młodzieńczy, stosunki z rodzicami w adolescencji, pierwsze związki miłosne; Okres wczesnej dorosłości: zadania rozwojowe we wczesnej dorosłości (małżeństwo, rodzicielstwo, praca), przemiany w myśleniu ludzi dorosłych; Okres średniej dorosłości: kryzysy wieku średniego, syndrom opuszczonego gniazda, rola dziadków; Okres późnej dorosłości: zmiany regresyjne w okresie starzenia, przystosowanie do starości, emerytura i brak pracy; Śmierć i żałoba: śmierć jako ostatni etap rozwoju, przystosowanie do śmierci, żałoba po utracie bliskiej osoby; Podsumowanie zajęć: przekazanie studentom indywidualnej informacji na temat wyników ich pracy na ćwiczeniach (ocena umiejętności uzyskanych w czasie wykonywanych zadań, ocena poziomu wiedzy). |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PRZEDMIOTU Różnice indywidualne w rozwoju: ekwifinalność i multifinalność rozwoju, tempo i rytm rozwoju, rola czynników wewnętrznych i zewnętrznych w rozwoju, koncepcja społecznego środowiska rozwoju Bronfenbrennera, dynamiczny interakcjonizm. Rozwój motoryczny: prawa rozwoju ruchowego, motoryka duża i mała, rozwój postawy, rozwój lokomocji, rozwój manipulacji, ręczność, praksje, etapy nabywania sprawności motorycznej, rozwój motoryczny a inne sfery rozwoju psychicznego; Rozwój percepcyjny: dotyk, równowaga, węch, smak, wzrok i spostrzeganie twarzy, słuch (dźwięki mowy i słuch fonematyczny, słuch muzyczny), percepcja intermodalna, rola procesów uwagi w percepcji, rola percepcji w procesach kategoryzacji; Rozwój pamięci: zmiany rozwojowe w zakresie pojemności pamięci, strategie pamięciowe, metapamięć, pamięć autobiograficzna, rola rodziców w kształtowaniu pamięci autobiograficznej dziecka, amnezja dziecięca, bum wspomnieniowy, pamięć naocznych świadków; Rozwój intelektualny: koncepcja Piageta (struktura intelektu, stadia rozwoju myślenia), koncepcje rozwoju myślenia w dorosłości, koncepcja Wygotskiego(strefa najbliższego rozwoju, strategie pomagania stosowane przez dorosłych), koncepcja Brunera, zmiany w poziomie inteligencji mierzonej przy użyciu testów; Rozwój językowy: język a mowa, funkcje języka (związki rozwoju językowego z innymi sferami rozwoju psychicznego), koncepcja rozwoju językowego Skinnera, koncepcja Chomsky’ego (produktywność językowa, struktura powierzchniowa i głęboka), koncepcja Brunnera (styl mowy dorosłych, epizody wspólnej uwagi), rozwój rozumienia znaczenia słów, rozwój wokalizacji i gromadzenie słownika, rozwój rozumienia reguł gramatycznych, rozwój kompetencji komunikacyjnej; Rozwój emocjonalny: zmiany rozwojowe w zakresie źródeł emocji, emocje w ciągu życia, lęki typowe dla różnych okresów rozwoju, socjalizacja emocji, kompetencja emocjonalna (zdolność dostrzegania cudzych emocji, zjawisko odniesienia społecznego, posługiwanie się słownictwem związanym z emocjami, radzenie sobie z negatywnymi emocjami); Rozwój osobowości: rozwój osobowości z punktu widzenia teorii cech, rozwój osobowości w ujęciu psychodynamicznym (koncepcja Eriksona, koncepcja Marcii), rozwój osobowości w ujęciu poznawczym (rozwój samoświadomości, pojęcia Ja, samooceny, samoregulacji); Rozwój społeczny: relacje pionowe i poziome, wczesne uspołecznienie (koncepcja przywiązania Bowlby’ego, typy przywiązania),relacje z rodzicami w okresie adolescencji i dorosłości, relacje z rówieśnikami (rola zabawy, rodzaje zabawy, przyjaźnie dziecięce, miłość w okresie dorastania), zmiany rozwojowe w zakresie zachowań prospołecznych i agresywnych, teorie umysłu i ich rola w rozwoju społecznym dzieci; Rozwój seksualności: seksualność i jej ekspresja na różnych etapach życia człowieka; Rozwój moralny: koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Piageta (stadia rozwoju moralnego, odpowiedzialność obiektywna i subiektywna, sprawiedliwość immanentna), koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Kohlberga (stadia rozwoju moralnego, krytyka koncepcji Kohlberga); Rozwój prenatalny:ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się); Poród i okres noworodkowy: czas trwania i etapy porodu, czynniki ryzyka związane z porodem, wcześniactwo, adaptacja noworodka do zmiany środowiska, funkcjonowanie zmysłów noworodka, rytm snu i czuwania noworodka, odruchy bezwarunkowe, ekspresja emocji u noworodka, komunikowanie się noworodka; Okres niemowlęcy i poniemowlęcy: rozwój motoryczny, rozwój mowy i kompetencji komunikacyjnej, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium sensoryczno-motoryczne), przywiązanie dziecka do opiekuna i opiekuna do dziecka, samoświadomość i samoregulacja w okresie wczesnego dzieciństwa; Okres przedszkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium przedoperacyjne), krytyka ujęcia Piageta, dziecięce teorie umysłu, rozwój rysunku, rozwój zabawy, osobowość dziecka w okresie przedszkolnym, rozwój moralny w okresie przedszkolnym; Okres młodszy szkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji konkretnych), gotowość szkolna, Ja w roli ucznia, rozwój moralny w młodszym wieku szkolnym; Adolescencja: dojrzewanie płciowe, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji formalnych), rozwój moralny w okresie adolescencji, osobowość w okresie adolescencji (kryzys tożsamości), bunt młodzieńczy, stosunki z rodzicami w adolescencji, pierwsze związki miłosne; Okres wczesnej dorosłości: zadania rozwojowe we wczesnej dorosłości (małżeństwo, rodzicielstwo, praca), przemiany w myśleniu ludzi dorosłych; Okres średniej dorosłości: kryzysy wieku średniego, syndrom opuszczonego gniazda, rola dziadków; Okres późnej dorosłości: zmiany regresyjne w okresie starzenia, przystosowanie do starości, emerytura i brak pracy; Śmierć i żałoba: śmierć jako ostatni etap rozwoju, przystosowanie do śmierci, żałoba po utracie bliskiej osoby; Podsumowanie zajęć: przekazanie studentom indywidualnej informacji na temat wyników ich pracy na ćwiczeniach (ocena umiejętności uzyskanych w czasie wykonywanych zadań, ocena poziomu wiedzy). |
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład Różnice indywidualne w rozwoju: ekwifinalność i multifinalność rozwoju, tempo i rytm rozwoju, rola czynników wewnętrznych i zewnętrznych w rozwoju, koncepcja społecznego środowiska rozwoju Bronfenbrennera, dynamiczny interakcjonizm. Rozwój motoryczny: prawa rozwoju ruchowego, motoryka duża i mała, rozwój postawy, rozwój lokomocji, rozwój manipulacji, ręczność, praksje, etapy nabywania sprawności motorycznej, rozwój motoryczny a inne sfery rozwoju psychicznego; Rozwój percepcyjny: dotyk, równowaga, węch, smak, wzrok i spostrzeganie twarzy, słuch (dźwięki mowy i słuch fonematyczny, słuch muzyczny), percepcja intermodalna, rola procesów uwagi w percepcji, rola percepcji w procesach kategoryzacji; Rozwój pamięci: zmiany rozwojowe w zakresie pojemności pamięci, strategie pamięciowe, metapamięć, pamięć autobiograficzna, rola rodziców w kształtowaniu pamięci autobiograficznej dziecka, amnezja dziecięca, bum wspomnieniowy, pamięć naocznych świadków; Rozwój intelektualny: koncepcja Piageta (struktura intelektu, stadia rozwoju myślenia), koncepcje rozwoju myślenia w dorosłości, koncepcja Wygotskiego(strefa najbliższego rozwoju, strategie pomagania stosowane przez dorosłych), koncepcja Brunera, zmiany w poziomie inteligencji mierzonej przy użyciu testów; Rozwój językowy: język a mowa, funkcje języka (związki rozwoju językowego z innymi sferami rozwoju psychicznego), koncepcja rozwoju językowego Skinnera, koncepcja Chomsky’ego (produktywność językowa, struktura powierzchniowa i głęboka), koncepcja Brunnera (styl mowy dorosłych, epizody wspólnej uwagi), rozwój rozumienia znaczenia słów, rozwój wokalizacji i gromadzenie słownika, rozwój rozumienia reguł gramatycznych, rozwój kompetencji komunikacyjnej; Rozwój emocjonalny: zmiany rozwojowe w zakresie źródeł emocji, emocje w ciągu życia, lęki typowe dla różnych okresów rozwoju, socjalizacja emocji, kompetencja emocjonalna (zdolność dostrzegania cudzych emocji, zjawisko odniesienia społecznego, posługiwanie się słownictwem związanym z emocjami, radzenie sobie z negatywnymi emocjami); Rozwój osobowości: rozwój osobowości z punktu widzenia teorii cech, rozwój osobowości w ujęciu psychodynamicznym (koncepcja Eriksona, koncepcja Marcii), rozwój osobowości w ujęciu poznawczym (rozwój samoświadomości, pojęcia Ja, samooceny, samoregulacji); Rozwój społeczny: relacje pionowe i poziome, wczesne uspołecznienie (koncepcja przywiązania Bowlby’ego, typy przywiązania),relacje z rodzicami w okresie adolescencji i dorosłości, relacje z rówieśnikami (rola zabawy, rodzaje zabawy, przyjaźnie dziecięce, miłość w okresie dorastania), zmiany rozwojowe w zakresie zachowań prospołecznych i agresywnych, teorie umysłu i ich rola w rozwoju społecznym dzieci; Rozwój seksualności: seksualność i jej ekspresja na różnych etapach życia człowieka; Rozwój moralny: koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Piageta (stadia rozwoju moralnego, odpowiedzialność obiektywna i subiektywna, sprawiedliwość immanentna), koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Kohlberga (stadia rozwoju moralnego, krytyka koncepcji Kohlberga); Rozwój prenatalny: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się); Poród i okres noworodkowy: czas trwania i etapy porodu, czynniki ryzyka związane z porodem, wcześniactwo, adaptacja noworodka do zmiany środowiska, funkcjonowanie zmysłów noworodka, rytm snu i czuwania noworodka, odruchy bezwarunkowe, ekspresja emocji u noworodka, komunikowanie się noworodka; Okres niemowlęcy i poniemowlęcy: rozwój motoryczny, rozwój mowy i kompetencji komunikacyjnej, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium sensoryczno-motoryczne), przywiązanie dziecka do opiekuna i opiekuna do dziecka, samoświadomość i samoregulacja w okresie wczesnego dzieciństwa; Okres przedszkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium przedoperacyjne), krytyka ujęcia Piageta, dziecięce teorie umysłu, rozwój rysunku, rozwój zabawy, osobowość dziecka w okresie przedszkolnym, rozwój moralny w okresie przedszkolnym; Okres młodszy szkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji konkretnych), gotowość szkolna, Ja w roli ucznia, rozwój moralny w młodszym wieku szkolnym; Adolescencja: dojrzewanie płciowe, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji formalnych), rozwój moralny w okresie adolescencji, osobowość w okresie adolescencji (kryzys tożsamości), bunt młodzieńczy, stosunki z rodzicami w adolescencji, pierwsze związki miłosne; Okres wczesnej dorosłości: zadania rozwojowe we wczesnej dorosłości (małżeństwo, rodzicielstwo, praca), przemiany w myśleniu ludzi dorosłych; Okres średniej dorosłości: kryzysy wieku średniego, syndrom opuszczonego gniazda, rola dziadków; Okres późnej dorosłości: zmiany regresyjne w okresie starzenia, przystosowanie do starości, emerytura i brak pracy; Śmierć i żałoba: śmierć jako ostatni etap rozwoju, przystosowanie do śmierci, żałoba po utracie bliskiej osoby; Podsumowanie zajęć: przekazanie studentom indywidualnej informacji na temat wyników ich pracy na ćwiczeniach (ocena umiejętności uzyskanych w czasie wykonywanych zadań, ocena poziomu wiedzy). |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład Różnice indywidualne w rozwoju: ekwifinalność i multifinalność rozwoju, tempo i rytm rozwoju, rola czynników wewnętrznych i zewnętrznych w rozwoju, koncepcja społecznego środowiska rozwoju Bronfenbrennera, dynamiczny interakcjonizm. Rozwój motoryczny: prawa rozwoju ruchowego, motoryka duża i mała, rozwój postawy, rozwój lokomocji, rozwój manipulacji, ręczność, praksje, etapy nabywania sprawności motorycznej, rozwój motoryczny a inne sfery rozwoju psychicznego; Rozwój percepcyjny: dotyk, równowaga, węch, smak, wzrok i spostrzeganie twarzy, słuch (dźwięki mowy i słuch fonematyczny, słuch muzyczny), percepcja intermodalna, rola procesów uwagi w percepcji, rola percepcji w procesach kategoryzacji; Rozwój pamięci: zmiany rozwojowe w zakresie pojemności pamięci, strategie pamięciowe, metapamięć, pamięć autobiograficzna, rola rodziców w kształtowaniu pamięci autobiograficznej dziecka, amnezja dziecięca, bum wspomnieniowy, pamięć naocznych świadków; Rozwój intelektualny: koncepcja Piageta (struktura intelektu, stadia rozwoju myślenia), koncepcje rozwoju myślenia w dorosłości, koncepcja Wygotskiego(strefa najbliższego rozwoju, strategie pomagania stosowane przez dorosłych), koncepcja Brunera, zmiany w poziomie inteligencji mierzonej przy użyciu testów; Rozwój językowy: język a mowa, funkcje języka (związki rozwoju językowego z innymi sferami rozwoju psychicznego), koncepcja rozwoju językowego Skinnera, koncepcja Chomsky’ego (produktywność językowa, struktura powierzchniowa i głęboka), koncepcja Brunnera (styl mowy dorosłych, epizody wspólnej uwagi), rozwój rozumienia znaczenia słów, rozwój wokalizacji i gromadzenie słownika, rozwój rozumienia reguł gramatycznych, rozwój kompetencji komunikacyjnej; Rozwój emocjonalny: zmiany rozwojowe w zakresie źródeł emocji, emocje w ciągu życia, lęki typowe dla różnych okresów rozwoju, socjalizacja emocji, kompetencja emocjonalna (zdolność dostrzegania cudzych emocji, zjawisko odniesienia społecznego, posługiwanie się słownictwem związanym z emocjami, radzenie sobie z negatywnymi emocjami); Rozwój osobowości: rozwój osobowości z punktu widzenia teorii cech, rozwój osobowości w ujęciu psychodynamicznym (koncepcja Eriksona, koncepcja Marcii), rozwój osobowości w ujęciu poznawczym (rozwój samoświadomości, pojęcia Ja, samooceny, samoregulacji); Rozwój społeczny: relacje pionowe i poziome, wczesne uspołecznienie (koncepcja przywiązania Bowlby’ego, typy przywiązania),relacje z rodzicami w okresie adolescencji i dorosłości, relacje z rówieśnikami (rola zabawy, rodzaje zabawy, przyjaźnie dziecięce, miłość w okresie dorastania), zmiany rozwojowe w zakresie zachowań prospołecznych i agresywnych, teorie umysłu i ich rola w rozwoju społecznym dzieci; Rozwój seksualności: seksualność i jej ekspresja na różnych etapach życia człowieka; Rozwój moralny: koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Piageta (stadia rozwoju moralnego, odpowiedzialność obiektywna i subiektywna, sprawiedliwość immanentna), koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Kohlberga (stadia rozwoju moralnego, krytyka koncepcji Kohlberga); Rozwój prenatalny: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się); Poród i okres noworodkowy: czas trwania i etapy porodu, czynniki ryzyka związane z porodem, wcześniactwo, adaptacja noworodka do zmiany środowiska, funkcjonowanie zmysłów noworodka, rytm snu i czuwania noworodka, odruchy bezwarunkowe, ekspresja emocji u noworodka, komunikowanie się noworodka; Okres niemowlęcy i poniemowlęcy: rozwój motoryczny, rozwój mowy i kompetencji komunikacyjnej, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium sensoryczno-motoryczne), przywiązanie dziecka do opiekuna i opiekuna do dziecka, samoświadomość i samoregulacja w okresie wczesnego dzieciństwa; Okres przedszkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium przedoperacyjne), krytyka ujęcia Piageta, dziecięce teorie umysłu, rozwój rysunku, rozwój zabawy, osobowość dziecka w okresie przedszkolnym, rozwój moralny w okresie przedszkolnym; Okres młodszy szkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji konkretnych), gotowość szkolna, Ja w roli ucznia, rozwój moralny w młodszym wieku szkolnym; Adolescencja: dojrzewanie płciowe, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji formalnych), rozwój moralny w okresie adolescencji, osobowość w okresie adolescencji (kryzys tożsamości), bunt młodzieńczy, stosunki z rodzicami w adolescencji, pierwsze związki miłosne; Okres wczesnej dorosłości: zadania rozwojowe we wczesnej dorosłości (małżeństwo, rodzicielstwo, praca), przemiany w myśleniu ludzi dorosłych; Okres średniej dorosłości: kryzysy wieku średniego, syndrom opuszczonego gniazda, rola dziadków; Okres późnej dorosłości: zmiany regresyjne w okresie starzenia, przystosowanie do starości, emerytura i brak pracy; Śmierć i żałoba: śmierć jako ostatni etap rozwoju, przystosowanie do śmierci, żałoba po utracie bliskiej osoby; Podsumowanie zajęć: przekazanie studentom indywidualnej informacji na temat wyników ich pracy na ćwiczeniach (ocena umiejętności uzyskanych w czasie wykonywanych zadań, ocena poziomu wiedzy). |
W cyklu 2022Zn:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład Różnice indywidualne w rozwoju: ekwifinalność i multifinalność rozwoju, tempo i rytm rozwoju, rola czynników wewnętrznych i zewnętrznych w rozwoju, koncepcja społecznego środowiska rozwoju Bronfenbrennera, dynamiczny interakcjonizm. Rozwój motoryczny: prawa rozwoju ruchowego, motoryka duża i mała, rozwój postawy, rozwój lokomocji, rozwój manipulacji, ręczność, praksje, etapy nabywania sprawności motorycznej, rozwój motoryczny a inne sfery rozwoju psychicznego; Rozwój percepcyjny: dotyk, równowaga, węch, smak, wzrok i spostrzeganie twarzy, słuch (dźwięki mowy i słuch fonematyczny, słuch muzyczny), percepcja intermodalna, rola procesów uwagi w percepcji, rola percepcji w procesach kategoryzacji; Rozwój pamięci: zmiany rozwojowe w zakresie pojemności pamięci, strategie pamięciowe, metapamięć, pamięć autobiograficzna, rola rodziców w kształtowaniu pamięci autobiograficznej dziecka, amnezja dziecięca, bum wspomnieniowy, pamięć naocznych świadków; Rozwój intelektualny: koncepcja Piageta (struktura intelektu, stadia rozwoju myślenia), koncepcje rozwoju myślenia w dorosłości, koncepcja Wygotskiego(strefa najbliższego rozwoju, strategie pomagania stosowane przez dorosłych), koncepcja Brunera, zmiany w poziomie inteligencji mierzonej przy użyciu testów; Rozwój językowy: język a mowa, funkcje języka (związki rozwoju językowego z innymi sferami rozwoju psychicznego), koncepcja rozwoju językowego Skinnera, koncepcja Chomsky’ego (produktywność językowa, struktura powierzchniowa i głęboka), koncepcja Brunnera (styl mowy dorosłych, epizody wspólnej uwagi), rozwój rozumienia znaczenia słów, rozwój wokalizacji i gromadzenie słownika, rozwój rozumienia reguł gramatycznych, rozwój kompetencji komunikacyjnej; Rozwój emocjonalny: zmiany rozwojowe w zakresie źródeł emocji, emocje w ciągu życia, lęki typowe dla różnych okresów rozwoju, socjalizacja emocji, kompetencja emocjonalna (zdolność dostrzegania cudzych emocji, zjawisko odniesienia społecznego, posługiwanie się słownictwem związanym z emocjami, radzenie sobie z negatywnymi emocjami); Rozwój osobowości: rozwój osobowości z punktu widzenia teorii cech, rozwój osobowości w ujęciu psychodynamicznym (koncepcja Eriksona, koncepcja Marcii), rozwój osobowości w ujęciu poznawczym (rozwój samoświadomości, pojęcia Ja, samooceny, samoregulacji); Rozwój społeczny: relacje pionowe i poziome, wczesne uspołecznienie (koncepcja przywiązania Bowlby’ego, typy przywiązania),relacje z rodzicami w okresie adolescencji i dorosłości, relacje z rówieśnikami (rola zabawy, rodzaje zabawy, przyjaźnie dziecięce, miłość w okresie dorastania), zmiany rozwojowe w zakresie zachowań prospołecznych i agresywnych, teorie umysłu i ich rola w rozwoju społecznym dzieci; Rozwój seksualności: seksualność i jej ekspresja na różnych etapach życia człowieka; Rozwój moralny: koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Piageta (stadia rozwoju moralnego, odpowiedzialność obiektywna i subiektywna, sprawiedliwość immanentna), koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Kohlberga (stadia rozwoju moralnego, krytyka koncepcji Kohlberga); Rozwój prenatalny: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się); Poród i okres noworodkowy: czas trwania i etapy porodu, czynniki ryzyka związane z porodem, wcześniactwo, adaptacja noworodka do zmiany środowiska, funkcjonowanie zmysłów noworodka, rytm snu i czuwania noworodka, odruchy bezwarunkowe, ekspresja emocji u noworodka, komunikowanie się noworodka; Okres niemowlęcy i poniemowlęcy: rozwój motoryczny, rozwój mowy i kompetencji komunikacyjnej, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium sensoryczno-motoryczne), przywiązanie dziecka do opiekuna i opiekuna do dziecka, samoświadomość i samoregulacja w okresie wczesnego dzieciństwa; Okres przedszkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium przedoperacyjne), krytyka ujęcia Piageta, dziecięce teorie umysłu, rozwój rysunku, rozwój zabawy, osobowość dziecka w okresie przedszkolnym, rozwój moralny w okresie przedszkolnym; Okres młodszy szkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji konkretnych), gotowość szkolna, Ja w roli ucznia, rozwój moralny w młodszym wieku szkolnym; Adolescencja: dojrzewanie płciowe, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji formalnych), rozwój moralny w okresie adolescencji, osobowość w okresie adolescencji (kryzys tożsamości), bunt młodzieńczy, stosunki z rodzicami w adolescencji, pierwsze związki miłosne; Okres wczesnej dorosłości: zadania rozwojowe we wczesnej dorosłości (małżeństwo, rodzicielstwo, praca), przemiany w myśleniu ludzi dorosłych; Okres średniej dorosłości: kryzysy wieku średniego, syndrom opuszczonego gniazda, rola dziadków; Okres późnej dorosłości: zmiany regresyjne w okresie starzenia, przystosowanie do starości, emerytura i brak pracy; Śmierć i żałoba: śmierć jako ostatni etap rozwoju, przystosowanie do śmierci, żałoba po utracie bliskiej osoby; Podsumowanie zajęć: przekazanie studentom indywidualnej informacji na temat wyników ich pracy na ćwiczeniach (ocena umiejętności uzyskanych w czasie wykonywanych zadań, ocena poziomu wiedzy). |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład Różnice indywidualne w rozwoju: ekwifinalność i multifinalność rozwoju, tempo i rytm rozwoju, rola czynników wewnętrznych i zewnętrznych w rozwoju, koncepcja społecznego środowiska rozwoju Bronfenbrennera, dynamiczny interakcjonizm. Rozwój motoryczny: prawa rozwoju ruchowego, motoryka duża i mała, rozwój postawy, rozwój lokomocji, rozwój manipulacji, ręczność, praksje, etapy nabywania sprawności motorycznej, rozwój motoryczny a inne sfery rozwoju psychicznego; Rozwój percepcyjny: dotyk, równowaga, węch, smak, wzrok i spostrzeganie twarzy, słuch (dźwięki mowy i słuch fonematyczny, słuch muzyczny), percepcja intermodalna, rola procesów uwagi w percepcji, rola percepcji w procesach kategoryzacji; Rozwój pamięci: zmiany rozwojowe w zakresie pojemności pamięci, strategie pamięciowe, metapamięć, pamięć autobiograficzna, rola rodziców w kształtowaniu pamięci autobiograficznej dziecka, amnezja dziecięca, bum wspomnieniowy, pamięć naocznych świadków; Rozwój intelektualny: koncepcja Piageta (struktura intelektu, stadia rozwoju myślenia), koncepcje rozwoju myślenia w dorosłości, koncepcja Wygotskiego(strefa najbliższego rozwoju, strategie pomagania stosowane przez dorosłych), koncepcja Brunera, zmiany w poziomie inteligencji mierzonej przy użyciu testów; Rozwój językowy: język a mowa, funkcje języka (związki rozwoju językowego z innymi sferami rozwoju psychicznego), koncepcja rozwoju językowego Skinnera, koncepcja Chomsky’ego (produktywność językowa, struktura powierzchniowa i głęboka), koncepcja Brunnera (styl mowy dorosłych, epizody wspólnej uwagi), rozwój rozumienia znaczenia słów, rozwój wokalizacji i gromadzenie słownika, rozwój rozumienia reguł gramatycznych, rozwój kompetencji komunikacyjnej; Rozwój emocjonalny: zmiany rozwojowe w zakresie źródeł emocji, emocje w ciągu życia, lęki typowe dla różnych okresów rozwoju, socjalizacja emocji, kompetencja emocjonalna (zdolność dostrzegania cudzych emocji, zjawisko odniesienia społecznego, posługiwanie się słownictwem związanym z emocjami, radzenie sobie z negatywnymi emocjami); Rozwój osobowości: rozwój osobowości z punktu widzenia teorii cech, rozwój osobowości w ujęciu psychodynamicznym (koncepcja Eriksona, koncepcja Marcii), rozwój osobowości w ujęciu poznawczym (rozwój samoświadomości, pojęcia Ja, samooceny, samoregulacji); Rozwój społeczny: relacje pionowe i poziome, wczesne uspołecznienie (koncepcja przywiązania Bowlby’ego, typy przywiązania),relacje z rodzicami w okresie adolescencji i dorosłości, relacje z rówieśnikami (rola zabawy, rodzaje zabawy, przyjaźnie dziecięce, miłość w okresie dorastania), zmiany rozwojowe w zakresie zachowań prospołecznych i agresywnych, teorie umysłu i ich rola w rozwoju społecznym dzieci; Rozwój seksualności: seksualność i jej ekspresja na różnych etapach życia człowieka; Rozwój moralny: koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Piageta (stadia rozwoju moralnego, odpowiedzialność obiektywna i subiektywna, sprawiedliwość immanentna), koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Kohlberga (stadia rozwoju moralnego, krytyka koncepcji Kohlberga); Rozwój prenatalny: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się); Poród i okres noworodkowy: czas trwania i etapy porodu, czynniki ryzyka związane z porodem, wcześniactwo, adaptacja noworodka do zmiany środowiska, funkcjonowanie zmysłów noworodka, rytm snu i czuwania noworodka, odruchy bezwarunkowe, ekspresja emocji u noworodka, komunikowanie się noworodka; Okres niemowlęcy i poniemowlęcy: rozwój motoryczny, rozwój mowy i kompetencji komunikacyjnej, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium sensoryczno-motoryczne), przywiązanie dziecka do opiekuna i opiekuna do dziecka, samoświadomość i samoregulacja w okresie wczesnego dzieciństwa; Okres przedszkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium przedoperacyjne), krytyka ujęcia Piageta, dziecięce teorie umysłu, rozwój rysunku, rozwój zabawy, osobowość dziecka w okresie przedszkolnym, rozwój moralny w okresie przedszkolnym; Okres młodszy szkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji konkretnych), gotowość szkolna, Ja w roli ucznia, rozwój moralny w młodszym wieku szkolnym; Adolescencja: dojrzewanie płciowe, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji formalnych), rozwój moralny w okresie adolescencji, osobowość w okresie adolescencji (kryzys tożsamości), bunt młodzieńczy, stosunki z rodzicami w adolescencji, pierwsze związki miłosne; Okres wczesnej dorosłości: zadania rozwojowe we wczesnej dorosłości (małżeństwo, rodzicielstwo, praca), przemiany w myśleniu ludzi dorosłych; Okres średniej dorosłości: kryzysy wieku średniego, syndrom opuszczonego gniazda, rola dziadków; Okres późnej dorosłości: zmiany regresyjne w okresie starzenia, przystosowanie do starości, emerytura i brak pracy; Śmierć i żałoba: śmierć jako ostatni etap rozwoju, przystosowanie do śmierci, żałoba po utracie bliskiej osoby; Podsumowanie zajęć: przekazanie studentom indywidualnej informacji na temat wyników ich pracy na ćwiczeniach (ocena umiejętności uzyskanych w czasie wykonywanych zadań, ocena poziomu wiedzy). |
W cyklu 2023Zn:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład Różnice indywidualne w rozwoju: ekwifinalność i multifinalność rozwoju, tempo i rytm rozwoju, rola czynników wewnętrznych i zewnętrznych w rozwoju, koncepcja społecznego środowiska rozwoju Bronfenbrennera, dynamiczny interakcjonizm. Rozwój motoryczny: prawa rozwoju ruchowego, motoryka duża i mała, rozwój postawy, rozwój lokomocji, rozwój manipulacji, ręczność, praksje, etapy nabywania sprawności motorycznej, rozwój motoryczny a inne sfery rozwoju psychicznego; Rozwój percepcyjny: dotyk, równowaga, węch, smak, wzrok i spostrzeganie twarzy, słuch (dźwięki mowy i słuch fonematyczny, słuch muzyczny), percepcja intermodalna, rola procesów uwagi w percepcji, rola percepcji w procesach kategoryzacji; Rozwój pamięci: zmiany rozwojowe w zakresie pojemności pamięci, strategie pamięciowe, metapamięć, pamięć autobiograficzna, rola rodziców w kształtowaniu pamięci autobiograficznej dziecka, amnezja dziecięca, bum wspomnieniowy, pamięć naocznych świadków; Rozwój intelektualny: koncepcja Piageta (struktura intelektu, stadia rozwoju myślenia), koncepcje rozwoju myślenia w dorosłości, koncepcja Wygotskiego(strefa najbliższego rozwoju, strategie pomagania stosowane przez dorosłych), koncepcja Brunera, zmiany w poziomie inteligencji mierzonej przy użyciu testów; Rozwój językowy: język a mowa, funkcje języka (związki rozwoju językowego z innymi sferami rozwoju psychicznego), koncepcja rozwoju językowego Skinnera, koncepcja Chomsky’ego (produktywność językowa, struktura powierzchniowa i głęboka), koncepcja Brunnera (styl mowy dorosłych, epizody wspólnej uwagi), rozwój rozumienia znaczenia słów, rozwój wokalizacji i gromadzenie słownika, rozwój rozumienia reguł gramatycznych, rozwój kompetencji komunikacyjnej; Rozwój emocjonalny: zmiany rozwojowe w zakresie źródeł emocji, emocje w ciągu życia, lęki typowe dla różnych okresów rozwoju, socjalizacja emocji, kompetencja emocjonalna (zdolność dostrzegania cudzych emocji, zjawisko odniesienia społecznego, posługiwanie się słownictwem związanym z emocjami, radzenie sobie z negatywnymi emocjami); Rozwój osobowości: rozwój osobowości z punktu widzenia teorii cech, rozwój osobowości w ujęciu psychodynamicznym (koncepcja Eriksona, koncepcja Marcii), rozwój osobowości w ujęciu poznawczym (rozwój samoświadomości, pojęcia Ja, samooceny, samoregulacji); Rozwój społeczny: relacje pionowe i poziome, wczesne uspołecznienie (koncepcja przywiązania Bowlby’ego, typy przywiązania),relacje z rodzicami w okresie adolescencji i dorosłości, relacje z rówieśnikami (rola zabawy, rodzaje zabawy, przyjaźnie dziecięce, miłość w okresie dorastania), zmiany rozwojowe w zakresie zachowań prospołecznych i agresywnych, teorie umysłu i ich rola w rozwoju społecznym dzieci; Rozwój seksualności: seksualność i jej ekspresja na różnych etapach życia człowieka; Rozwój moralny: koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Piageta (stadia rozwoju moralnego, odpowiedzialność obiektywna i subiektywna, sprawiedliwość immanentna), koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Kohlberga (stadia rozwoju moralnego, krytyka koncepcji Kohlberga); Rozwój prenatalny: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się); Poród i okres noworodkowy: czas trwania i etapy porodu, czynniki ryzyka związane z porodem, wcześniactwo, adaptacja noworodka do zmiany środowiska, funkcjonowanie zmysłów noworodka, rytm snu i czuwania noworodka, odruchy bezwarunkowe, ekspresja emocji u noworodka, komunikowanie się noworodka; Okres niemowlęcy i poniemowlęcy: rozwój motoryczny, rozwój mowy i kompetencji komunikacyjnej, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium sensoryczno-motoryczne), przywiązanie dziecka do opiekuna i opiekuna do dziecka, samoświadomość i samoregulacja w okresie wczesnego dzieciństwa; Okres przedszkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium przedoperacyjne), krytyka ujęcia Piageta, dziecięce teorie umysłu, rozwój rysunku, rozwój zabawy, osobowość dziecka w okresie przedszkolnym, rozwój moralny w okresie przedszkolnym; Okres młodszy szkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji konkretnych), gotowość szkolna, Ja w roli ucznia, rozwój moralny w młodszym wieku szkolnym; Adolescencja: dojrzewanie płciowe, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji formalnych), rozwój moralny w okresie adolescencji, osobowość w okresie adolescencji (kryzys tożsamości), bunt młodzieńczy, stosunki z rodzicami w adolescencji, pierwsze związki miłosne; Okres wczesnej dorosłości: zadania rozwojowe we wczesnej dorosłości (małżeństwo, rodzicielstwo, praca), przemiany w myśleniu ludzi dorosłych; Okres średniej dorosłości: kryzysy wieku średniego, syndrom opuszczonego gniazda, rola dziadków; Okres późnej dorosłości: zmiany regresyjne w okresie starzenia, przystosowanie do starości, emerytura i brak pracy; Śmierć i żałoba: śmierć jako ostatni etap rozwoju, przystosowanie do śmierci, żałoba po utracie bliskiej osoby; Podsumowanie zajęć: przekazanie studentom indywidualnej informacji na temat wyników ich pracy na ćwiczeniach (ocena umiejętności uzyskanych w czasie wykonywanych zadań, ocena poziomu wiedzy). |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład Różnice indywidualne w rozwoju: ekwifinalność i multifinalność rozwoju, tempo i rytm rozwoju, rola czynników wewnętrznych i zewnętrznych w rozwoju, koncepcja społecznego środowiska rozwoju Bronfenbrennera, dynamiczny interakcjonizm. Rozwój motoryczny: prawa rozwoju ruchowego, motoryka duża i mała, rozwój postawy, rozwój lokomocji, rozwój manipulacji, ręczność, praksje, etapy nabywania sprawności motorycznej, rozwój motoryczny a inne sfery rozwoju psychicznego; Rozwój percepcyjny: dotyk, równowaga, węch, smak, wzrok i spostrzeganie twarzy, słuch (dźwięki mowy i słuch fonematyczny, słuch muzyczny), percepcja intermodalna, rola procesów uwagi w percepcji, rola percepcji w procesach kategoryzacji; Rozwój pamięci: zmiany rozwojowe w zakresie pojemności pamięci, strategie pamięciowe, metapamięć, pamięć autobiograficzna, rola rodziców w kształtowaniu pamięci autobiograficznej dziecka, amnezja dziecięca, bum wspomnieniowy, pamięć naocznych świadków; Rozwój intelektualny: koncepcja Piageta (struktura intelektu, stadia rozwoju myślenia), koncepcje rozwoju myślenia w dorosłości, koncepcja Wygotskiego(strefa najbliższego rozwoju, strategie pomagania stosowane przez dorosłych), koncepcja Brunera, zmiany w poziomie inteligencji mierzonej przy użyciu testów; Rozwój językowy: język a mowa, funkcje języka (związki rozwoju językowego z innymi sferami rozwoju psychicznego), koncepcja rozwoju językowego Skinnera, koncepcja Chomsky’ego (produktywność językowa, struktura powierzchniowa i głęboka), koncepcja Brunnera (styl mowy dorosłych, epizody wspólnej uwagi), rozwój rozumienia znaczenia słów, rozwój wokalizacji i gromadzenie słownika, rozwój rozumienia reguł gramatycznych, rozwój kompetencji komunikacyjnej; Rozwój emocjonalny: zmiany rozwojowe w zakresie źródeł emocji, emocje w ciągu życia, lęki typowe dla różnych okresów rozwoju, socjalizacja emocji, kompetencja emocjonalna (zdolność dostrzegania cudzych emocji, zjawisko odniesienia społecznego, posługiwanie się słownictwem związanym z emocjami, radzenie sobie z negatywnymi emocjami); Rozwój osobowości: rozwój osobowości z punktu widzenia teorii cech, rozwój osobowości w ujęciu psychodynamicznym (koncepcja Eriksona, koncepcja Marcii), rozwój osobowości w ujęciu poznawczym (rozwój samoświadomości, pojęcia Ja, samooceny, samoregulacji); Rozwój społeczny: relacje pionowe i poziome, wczesne uspołecznienie (koncepcja przywiązania Bowlby’ego, typy przywiązania),relacje z rodzicami w okresie adolescencji i dorosłości, relacje z rówieśnikami (rola zabawy, rodzaje zabawy, przyjaźnie dziecięce, miłość w okresie dorastania), zmiany rozwojowe w zakresie zachowań prospołecznych i agresywnych, teorie umysłu i ich rola w rozwoju społecznym dzieci; Rozwój seksualności: seksualność i jej ekspresja na różnych etapach życia człowieka; Rozwój moralny: koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Piageta (stadia rozwoju moralnego, odpowiedzialność obiektywna i subiektywna, sprawiedliwość immanentna), koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Kohlberga (stadia rozwoju moralnego, krytyka koncepcji Kohlberga); Rozwój prenatalny: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się); Poród i okres noworodkowy: czas trwania i etapy porodu, czynniki ryzyka związane z porodem, wcześniactwo, adaptacja noworodka do zmiany środowiska, funkcjonowanie zmysłów noworodka, rytm snu i czuwania noworodka, odruchy bezwarunkowe, ekspresja emocji u noworodka, komunikowanie się noworodka; Okres niemowlęcy i poniemowlęcy: rozwój motoryczny, rozwój mowy i kompetencji komunikacyjnej, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium sensoryczno-motoryczne), przywiązanie dziecka do opiekuna i opiekuna do dziecka, samoświadomość i samoregulacja w okresie wczesnego dzieciństwa; Okres przedszkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium przedoperacyjne), krytyka ujęcia Piageta, dziecięce teorie umysłu, rozwój rysunku, rozwój zabawy, osobowość dziecka w okresie przedszkolnym, rozwój moralny w okresie przedszkolnym; Okres młodszy szkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji konkretnych), gotowość szkolna, Ja w roli ucznia, rozwój moralny w młodszym wieku szkolnym; Adolescencja: dojrzewanie płciowe, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji formalnych), rozwój moralny w okresie adolescencji, osobowość w okresie adolescencji (kryzys tożsamości), bunt młodzieńczy, stosunki z rodzicami w adolescencji, pierwsze związki miłosne; Okres wczesnej dorosłości: zadania rozwojowe we wczesnej dorosłości (małżeństwo, rodzicielstwo, praca), przemiany w myśleniu ludzi dorosłych; Okres średniej dorosłości: kryzysy wieku średniego, syndrom opuszczonego gniazda, rola dziadków; Okres późnej dorosłości: zmiany regresyjne w okresie starzenia, przystosowanie do starości, emerytura i brak pracy; Śmierć i żałoba: śmierć jako ostatni etap rozwoju, przystosowanie do śmierci, żałoba po utracie bliskiej osoby; Podsumowanie zajęć: przekazanie studentom indywidualnej informacji na temat wyników ich pracy na ćwiczeniach (ocena umiejętności uzyskanych w czasie wykonywanych zadań, ocena poziomu wiedzy). |
W cyklu 2024Zn:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład Różnice indywidualne w rozwoju: ekwifinalność i multifinalność rozwoju, tempo i rytm rozwoju, rola czynników wewnętrznych i zewnętrznych w rozwoju, koncepcja społecznego środowiska rozwoju Bronfenbrennera, dynamiczny interakcjonizm. Rozwój motoryczny: prawa rozwoju ruchowego, motoryka duża i mała, rozwój postawy, rozwój lokomocji, rozwój manipulacji, ręczność, praksje, etapy nabywania sprawności motorycznej, rozwój motoryczny a inne sfery rozwoju psychicznego; Rozwój percepcyjny: dotyk, równowaga, węch, smak, wzrok i spostrzeganie twarzy, słuch (dźwięki mowy i słuch fonematyczny, słuch muzyczny), percepcja intermodalna, rola procesów uwagi w percepcji, rola percepcji w procesach kategoryzacji; Rozwój pamięci: zmiany rozwojowe w zakresie pojemności pamięci, strategie pamięciowe, metapamięć, pamięć autobiograficzna, rola rodziców w kształtowaniu pamięci autobiograficznej dziecka, amnezja dziecięca, bum wspomnieniowy, pamięć naocznych świadków; Rozwój intelektualny: koncepcja Piageta (struktura intelektu, stadia rozwoju myślenia), koncepcje rozwoju myślenia w dorosłości, koncepcja Wygotskiego(strefa najbliższego rozwoju, strategie pomagania stosowane przez dorosłych), koncepcja Brunera, zmiany w poziomie inteligencji mierzonej przy użyciu testów; Rozwój językowy: język a mowa, funkcje języka (związki rozwoju językowego z innymi sferami rozwoju psychicznego), koncepcja rozwoju językowego Skinnera, koncepcja Chomsky’ego (produktywność językowa, struktura powierzchniowa i głęboka), koncepcja Brunnera (styl mowy dorosłych, epizody wspólnej uwagi), rozwój rozumienia znaczenia słów, rozwój wokalizacji i gromadzenie słownika, rozwój rozumienia reguł gramatycznych, rozwój kompetencji komunikacyjnej; Rozwój emocjonalny: zmiany rozwojowe w zakresie źródeł emocji, emocje w ciągu życia, lęki typowe dla różnych okresów rozwoju, socjalizacja emocji, kompetencja emocjonalna (zdolność dostrzegania cudzych emocji, zjawisko odniesienia społecznego, posługiwanie się słownictwem związanym z emocjami, radzenie sobie z negatywnymi emocjami); Rozwój osobowości: rozwój osobowości z punktu widzenia teorii cech, rozwój osobowości w ujęciu psychodynamicznym (koncepcja Eriksona, koncepcja Marcii), rozwój osobowości w ujęciu poznawczym (rozwój samoświadomości, pojęcia Ja, samooceny, samoregulacji); Rozwój społeczny: relacje pionowe i poziome, wczesne uspołecznienie (koncepcja przywiązania Bowlby’ego, typy przywiązania),relacje z rodzicami w okresie adolescencji i dorosłości, relacje z rówieśnikami (rola zabawy, rodzaje zabawy, przyjaźnie dziecięce, miłość w okresie dorastania), zmiany rozwojowe w zakresie zachowań prospołecznych i agresywnych, teorie umysłu i ich rola w rozwoju społecznym dzieci; Rozwój seksualności: seksualność i jej ekspresja na różnych etapach życia człowieka; Rozwój moralny: koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Piageta (stadia rozwoju moralnego, odpowiedzialność obiektywna i subiektywna, sprawiedliwość immanentna), koncepcja rozwoju rozumowania moralnego Kohlberga (stadia rozwoju moralnego, krytyka koncepcji Kohlberga); Rozwój prenatalny: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się); Poród i okres noworodkowy: czas trwania i etapy porodu, czynniki ryzyka związane z porodem, wcześniactwo, adaptacja noworodka do zmiany środowiska, funkcjonowanie zmysłów noworodka, rytm snu i czuwania noworodka, odruchy bezwarunkowe, ekspresja emocji u noworodka, komunikowanie się noworodka; Okres niemowlęcy i poniemowlęcy: rozwój motoryczny, rozwój mowy i kompetencji komunikacyjnej, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium sensoryczno-motoryczne), przywiązanie dziecka do opiekuna i opiekuna do dziecka, samoświadomość i samoregulacja w okresie wczesnego dzieciństwa; Okres przedszkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium przedoperacyjne), krytyka ujęcia Piageta, dziecięce teorie umysłu, rozwój rysunku, rozwój zabawy, osobowość dziecka w okresie przedszkolnym, rozwój moralny w okresie przedszkolnym; Okres młodszy szkolny: rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji konkretnych), gotowość szkolna, Ja w roli ucznia, rozwój moralny w młodszym wieku szkolnym; Adolescencja: dojrzewanie płciowe, rozwój intelektualny w ujęciu Piageta (stadium operacji formalnych), rozwój moralny w okresie adolescencji, osobowość w okresie adolescencji (kryzys tożsamości), bunt młodzieńczy, stosunki z rodzicami w adolescencji, pierwsze związki miłosne; Okres wczesnej dorosłości: zadania rozwojowe we wczesnej dorosłości (małżeństwo, rodzicielstwo, praca), przemiany w myśleniu ludzi dorosłych; Okres średniej dorosłości: kryzysy wieku średniego, syndrom opuszczonego gniazda, rola dziadków; Okres późnej dorosłości: zmiany regresyjne w okresie starzenia, przystosowanie do starości, emerytura i brak pracy; Śmierć i żałoba: śmierć jako ostatni etap rozwoju, przystosowanie do śmierci, żałoba po utracie bliskiej osoby; Podsumowanie zajęć: przekazanie studentom indywidualnej informacji na temat wyników ich pracy na ćwiczeniach (ocena umiejętności uzyskanych w czasie wykonywanych zadań, ocena poziomu wiedzy). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna pojęcia stosowane w psychologii rozwoju dla scharakteryzowania procesu rozwoju na różnych etapach życia człowieka.
Posiada wiedzę na temat zmian, jakie zachodzą na kolejnych etapach życia w różnych sferach rozwoju człowieka: psychomotorycznym poznawczym, językowym, emocjonalnym, osobowości, społecznym, moralnym, seksualności.
Zna znaczące teorie dotyczące rozwoju człowieka w cyklu życia (Piageta, Wygotskiego, Eriksona, Kohlberga).
Zna źródła różnic w rozwoju człowieka.
Zna strategie badań rozwoju człowieka.
Umiejętności
Student/-ka potrafi interpretować zjawiska związane z rozwojem człowieka.
Potrafi analizować tekst naukowy i prezentować wyniki badań poświęconych wybranym aspektom rozwoju.
Kompetencje społeczne
Student/-ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz potrzeby jej poszerzania.
Rozumie znaczenie wiedzy o rozwoju człowieka dla kształtowania prawidłowych relacji w rodzinie i szkole.
Literatura
W cyklu 2020Z:
LEKTURA OBOWIĄZKOWA Wykład ĆWICZENIA (ważniejsze pozycje) LEKTURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2020Zn:
LEKTURA OBOWIĄZKOWA Wykład Ćwiczenia (ważniejsze pozycje) LEKTURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2021Z:
LEKTURA OBOWIĄZKOWA Wykład Ćwiczenia (ważniejsze pozycje) LEKTURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2021Zn:
LEKTURA OBOWIĄZKOWA WYKŁAD ĆWICZENIA (ważniejsze pozycje) LEKTURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2022Z:
LEKTURA OBOWIĄZKOWA WYKŁAD ĆWICZENIA (ważniejsze pozycje) LEKTURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2022Zn:
LEKTURA OBOWIĄZKOWA WYKŁAD ĆWICZENIA (ważniejsze pozycje) LEKTURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2023Z:
LEKTURA OBOWIĄZKOWA WYKŁAD ĆWICZENIA (ważniejsze pozycje) LEKTURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2023Zn:
LEKTURA OBOWIĄZKOWA WYKŁAD ĆWICZENIA (ważniejsze pozycje) LEKTURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2024Z:
LEKTURA OBOWIĄZKOWA WYKŁAD ĆWICZENIA LEKTURA UZUPEŁNIAJĄCA WYKŁAD ĆWICZENIA |
W cyklu 2024Zn:
LEKTURA OBOWIĄZKOWA WYKŁAD ĆWICZENIA (ważniejsze pozycje) LEKTURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Ćwiczenia |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład: pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). Ćwiczenia: kolokwia – testy z pytaniami zamkniętymi; LINKI DO SPOTKAŃ W APLIKACJI TEAMS Wykład: Ćwiczenia: Grupa II DMPY 1 Ćwiczenia: Grupa II DMPY 2 NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 60 |
W cyklu 2020Zn:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). LINKI DO SPOTKAŃ W APLIKACJI TEAMS wykład: ćwiczenia: GRUPA II ZM/PY 1 ćwiczenia: GRUPA II ZM/PY 2 NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 45 |
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 60 |
W cyklu 2021Zn:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład: pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). Ćwiczenia: kolokwia – testy z pytaniami zamkniętymi; NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 45 |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład: pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). Ćwiczenia: kolokwia – testy z pytaniami zamkniętymi; NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 60 |
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład: pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). Ćwiczenia: kolokwia – testy z pytaniami zamkniętymi; NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 45 |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład: pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). Ćwiczenia: kolokwia – testy z pytaniami zamkniętymi; NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 60 |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład: pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). Ćwiczenia: kolokwia – testy z pytaniami zamkniętymi; NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 45 |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, prezentacja, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie projektu). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 60 |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, prezentacja, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, praca w parach). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 45 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: