Psychologia osobowości PY-5F-POS
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aPLRdEag7vCOlEC4XjU97BO2Z_KsQ10sAUud5TJDMKQY1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=73bace1f-d2ca-49ea-b445-84b7575b877b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2021L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3asgMxCVDOZuooTr4DIBTyKUJayJphdYT4N0CIHB4iU4w1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7e5f7ced-1619-49c7-9878-f23bbd3ae5ce&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2022L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQiDp2xwmwN0axs06WOYeyrlbb7tmrr7E1d0RnLT1_v81%40thread.tacv2/conversations?groupId=40f1584b-d59b-458a-9f46-1e36b1d05517&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2022Ln)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQiDp2xwmwN0axs06WOYeyrlbb7tmrr7E1d0RnLT1_v81%40thread.tacv2/conversations?groupId=40f1584b-d59b-458a-9f46-1e36b1d05517&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2023Ln)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQiDp2xwmwN0axs06WOYeyrlbb7tmrr7E1d0RnLT1_v81%40thread.tacv2/conversations?groupId=40f1584b-d59b-458a-9f46-1e36b1d05517&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2024Ln)
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
Teorie osobowości, badania
Psychoanalityczna teoria osobowości Zygmunt Freud
Pokrewne koncepcje i współczesne rozwinięcia teorii psychoanalitycznej Carl Gustaw Jung, Alfred Adler -
Ujęcia akcentujące czynniki kulturowe i interpersonalne: Karen Horney, Harry Stack Sullivan
Teoria relacji z obiektem, psychologia Ja i teoria przywiązania
Teoria fenomenologiczna: Carla Rogersa zorientowana na osobę teoria osobowości i pokrewne Abraham H. Maslow, Fritz Perls
Cechowe ujęcia osobowości –Gordon Allport, Hans J. Eysenck,R. Cattell
Biologiczne podstawy osobowości –
Nowe kierunki w psychologii osobowości: Mroczna Triada, Alternatywny pięcioczynnikowy model osobowości, Aleksytymia
Behawioryzm i uczeniowe ujęcia osobowości
Teoria poznawcza. George’a Kelly’ego teoria konstruktów osobistych
Teoria społeczno-poznawcza: pokrewne koncepcje teoretyczne i zastosowania
Teoria społeczno-poznawcza – Bandura i Mischel
W cyklu 2020L:
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką: - Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym: - klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda - psychologii analitycznej Junga - psychologii indywidualnej Adlera - psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma - psychologii ego - teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona - teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga - psychologia self Kohuta - teoria przywiązania - personologia Murray’a - koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa - teorie egzystencjalne - teorii warunkowania sprawczego Skinnera - teorii społecznego uczenia się Bandury - poznawcze koncepcje ja - teoria narracyjna McAdamsa Integracyjne modele osobowości: Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki) Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce. |
W cyklu 2020Ln:
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką: - Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym: - klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda - psychologii analitycznej Junga - psychologii indywidualnej Adlera - psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma - psychologii ego - teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona - teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga - psychologia self Kohuta - teoria przywiązania - personologia Murray’a - koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa - teorie egzystencjalne - teorii warunkowania sprawczego Skinnera - teorii społecznego uczenia się Bandury - poznawcze koncepcje ja - teoria narracyjna McAdamsa Integracyjne modele osobowości: Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki) Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce. |
W cyklu 2021L:
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką: - Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym: - klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda - psychologii analitycznej Junga - psychologii indywidualnej Adlera - psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma - psychologii ego - teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona - teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga - psychologia self Kohuta - teoria przywiązania - personologia Murray’a - koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa - teorie egzystencjalne - teorii warunkowania sprawczego Skinnera - teorii społecznego uczenia się Bandury - poznawcze koncepcje ja - teoria narracyjna McAdamsa Integracyjne modele osobowości: Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki) Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce. |
W cyklu 2021Ln:
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką: - Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym: - klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda - psychologii analitycznej Junga - psychologii indywidualnej Adlera - psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma - psychologii ego - teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona - teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga - psychologia self Kohuta - teoria przywiązania - personologia Murray’a - koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa - teorie egzystencjalne - teorii warunkowania sprawczego Skinnera - teorii społecznego uczenia się Bandury - poznawcze koncepcje ja - teoria narracyjna McAdamsa Integracyjne modele osobowości: Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki) Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce. |
W cyklu 2022L:
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką: - Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym: - klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda - psychologii analitycznej Junga - psychologii indywidualnej Adlera - psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma - psychologii ego - teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona - teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga - psychologia self Kohuta - teoria przywiązania - personologia Murray’a - koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa - teorie egzystencjalne - teorii warunkowania sprawczego Skinnera - teorii społecznego uczenia się Bandury - poznawcze koncepcje ja - teoria narracyjna McAdamsa Integracyjne modele osobowości: Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki) Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce. |
W cyklu 2022Ln:
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką: - Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym: - klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda - psychologii analitycznej Junga - psychologii indywidualnej Adlera - psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma - psychologii ego - teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona - teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga - psychologia self Kohuta - teoria przywiązania - personologia Murray’a - koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa - teorie egzystencjalne - teorii warunkowania sprawczego Skinnera - teorii społecznego uczenia się Bandury - poznawcze koncepcje ja - teoria narracyjna McAdamsa Integracyjne modele osobowości: Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki) Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce. |
W cyklu 2023L:
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką: Teorie osobowości, badania Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce. |
W cyklu 2023Ln:
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką: Teorie osobowości, badania Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce. |
W cyklu 2024L:
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką: Teorie osobowości, badania Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce. |
W cyklu 2024Ln:
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką: Teorie osobowości, badania Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma uporządkowaną wiedzę w zakresie psychologii osobowości.
Zna główne nurty teoretyczne w psychologii osobowości, ich założenia, kontekst powstania i potencjał eksplanacyjny.
Ma świadomość ograniczeń wynikających z wyjaśniania zjawisk na bazie konkretnych teorii osobowości; potrafi krytycznie spojrzeć na przyjętą perspektywę teoretyczną.
Posiada wiedzę na temat rozwoju osobowości oraz czynników warunkujących jej prawidłowe funkcjonowanie.
Umiejętności
Student/-ka dokonuje analizy przypadków opisujących funkcjonowanie konkretnych osób, bazując na różnych teoriach osobowości.
Potrafi wyjaśnić mechanizmy leżące u podłoża zjawisk intrapsychicznych i zachowań.
Kompetencje społeczne
Student/-ka docenia znaczenie wiedzy o osobowości człowieka dla wspierania rozwoju jednostki i kształtowania więzi.
Kryteria oceniania
Test jednokrotnego wyboru, 30-40 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie, ćwiczeniach i zawarte w literaturze obowiązkowej.
Zaliczenie egzaminu możliwe po uzyskaniu co najmniej 50% prawidłowych odpowiedzi.
Ocena ostateczna wyliczana jest na podstawie 60% punktacji z egzaminu i 40% punktacji z ćwiczeń
Punktacja ćwiczeń:
Wejściówki: każda po 10 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Odbędzie się 7 wejściówek na koniec zliczane jest 5 najlepszych = 50 pkt
Prezentacja 1 – prezentacja wybranej teorii: proszę przygotować prezentację wybranej teorii w formie multimedialnej, proszę zaplanować na koniec prezentacji ćwiczenie dla całej grupy, które zaktywizuje wszystkich do działania. Czas 45 minut.
Punktacja – prezentacja teorii 10 pkt, pomysłowość 10 pkt, strona wizualna 5 pkt =25 pkt
Prezentacja 2 – prezentacja konkretnego bohatera w odniesieniu do wybranej teorii: proszę przedstawić konkretne zachowania bohatera filmowego, serialowego, książkowego, którego zachowania zostaną zaprezentowane i opisane zgodnie z wybraną teorią. Można w trakcie prezentacji stworzyć quiz dla uczestników. Czas 45 minut.
Punktacja – prezentacja bohatera 10 pkt, właściwe osadzenie w teorii i pomysłowość 10 pkt, strona wizualna 5 pkt = 25 pkt
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Obowiązkowa:
Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Uzupełniająca
Pervin L. A. (2002). Psychologia osobowości. GWP
Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010
W cyklu 2020L:
Obowiązkowa: Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009. Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
W cyklu 2020Ln:
Obowiązkowa: Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009. Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
W cyklu 2021L:
Obowiązkowa: Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009. Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
W cyklu 2021Ln:
Obowiązkowa: Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009. Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
W cyklu 2022L:
Obowiązkowa: Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
W cyklu 2022Ln:
Obowiązkowa: Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
---Link do grupy wykładowej w roku akademickim 2020/2021 dla studentów stacjonarnych: ---Link do grupy wykładowej w roku akademickim 2020/2021 dla studentów niestacjonarnych: |
W cyklu 2020Ln:
Test jednokrotnego wyboru, 30 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach. Kryteria oceniania: |
W cyklu 2021L:
Test jednokrotnego wyboru, 30 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach. Kryteria oceniania: |
W cyklu 2021Ln:
Test jednokrotnego wyboru, 30 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach. Kryteria oceniania: |
W cyklu 2022L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 6 Liczba godzin kontaktowych (wykład): 30 godzin Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury: 65 godzin Liczba godzin potrzebnych do stworzenia prezentacji: 25 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 150 godzin (6 punktów ECTS x 25 godzin) Test jednokrotnego wyboru, 30 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach. Kryteria oceniania: |
W cyklu 2022Ln:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 6 Liczba godzin kontaktowych (wykład): 30 godzin Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury: 80 godzin Liczba godzin potrzebnych do stworzenia prezentacji: 25 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 150 godzin (6 punktów ECTS x 25 godzin) Test jednokrotnego wyboru, 30 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach. Kryteria oceniania: |
W cyklu 2023L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 6 Liczba godzin kontaktowych (wykład): 30 godzin Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury: 65 godzin Liczba godzin potrzebnych do stworzenia prezentacji: 25 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 150 godzin (6 punktów ECTS x 25 godzin) Test jednokrotnego wyboru, 30-40 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach. Kryteria oceniania: Punktacja ćwiczeń: |
W cyklu 2023Ln:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 6 Liczba godzin kontaktowych (wykład): 30 godzin Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury: 80 godzin Liczba godzin potrzebnych do stworzenia prezentacji: 25 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 150 godzin (6 punktów ECTS x 25 godzin) Test jednokrotnego wyboru, 30-40 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach. Kryteria oceniania: |
W cyklu 2024L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 6 Liczba godzin kontaktowych (wykład): 30 godzin Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury: 65 godzin Liczba godzin potrzebnych do stworzenia prezentacji: 25 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 150 godzin (6 punktów ECTS x 25 godzin) Test jednokrotnego wyboru, 30-40 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach. Kryteria oceniania: Punktacja ćwiczeń: |
W cyklu 2024Ln:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 6 Kryteria oceniania: Oceny |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: