Narzędzia diagnozy psychologicznej dziecka PY-5F-NDD
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Narzędzia diagnozy psychologicznej: podstawowe podziały (np. standardowe versus swobodne; badające wymiary: poznawczy, osobowościowy, afektywny, behawioralny, doświadczenia etc.).
2. Podstawowe założenia teoretyczne leżące u podstaw konstrukcji narzędzi diagnostycznych badających m in. intelekt, emocjonalność, płeć psychologiczną, temperament i osobowość człowieka, który zmierza ku dorosłości (paradygmat diagnostyczny: behawioralny, poznawczy, humanistyczny, psychodynamiczny, systemowy etc.).
3. Przegląd koncepcji teoretycznych uwzględniających aspekty rozwojowe, stanowiących podstawę konstruowania narzędzi diagnostycznych (kwestionariusze przeznaczone do diagnozy wybranych wymiarów osobowości i inwentarze przeznaczone do diagnozy osobowości jako całości, testy badające zdolności ogólne i zdolności specyficzne, skale behawioralne etc.).
4. Procedury diagnostyczne stosowane wobec dzieci i młodzieży (zasady użycia metod standardowych, tj. testy psychometryczne czy kwestionariusze, jak i niestandardowych/ swobodnych metod badań, tj. obserwacja, eksperyment, rozmowa psychologiczna oraz korzystanie z dokumentacji szkolnej, sądowej, medycznej; konieczność formułowania diagnozy rozszerzonej, obejmującej dziecko wraz z jego rodziną/ najbliższym otoczeniem społecznym).
5. Kwestie etyczne uwzględniane w badaniach diagnostycznych dzieci i młodzieży (wymóg obecności opiekuna dziecka, zgody dziecka na kontakt psychologiczny etc.).
6. Zestawienie narzędzi diagnostycznych – podział na techniki swobodne i standardowe.
7. Rekomendacje co do stosowania narzędzi diagnozy uwzględniające wiek dziecka (dzieciństwo: wczesne, średnie, późne dzieciństwo, adolescencja: wczesna i późna).
8. Omówienie poszczególnych testów psychologicznych oraz kwestionariuszy używanych w diagnostyce psychologicznej dzieci i młodzieży
Ćwiczenia:
1. Skala WISC-V
2. Skala IDS-2
3. Skala IDS i IDS-p
4. Skala Leiter 3 i Międzynarodowa Skala Wykonaniowa Leitera
5. Dziecięca Skala Rozwojowa
6. Test Apercepcji Tematycznej dla dzieci (CAT-H i CAT-A)
7. Badania kwestionariuszowe w diagnostyce psychologicznej (CONNERS-3, ASRS, CDI-2)
8. Badanie ADOS-2
9. Kwestionariusze samoopisowe dla młodzieży
10. Kwestionariusze przeznaczone dla rodziców
W cyklu 2021Z:
WYKŁAD - zagadnienia 1. Czym jest diagnoza psychologiczna dziecka? 2. Wywiad i obserwacja jako narzędzia diagnozy dziecka 3. Używanie testów w diagnostyce dzieci i młodzieży 4. Narzędzia diagnozy inteligencji i funkcji poznawczych 5. Narzędzia diagnozy psychopedagogicznej 6. Narzędzia diagnozy trudności emocjonalnych 7. Narzędzia w diagnostyce ADHD i ASD 8. Metody projekcyjne w diagnostyce dzieci i młodzieży 9. Narzędzia diagnozy środowiska rodzinnego 10. Narzędzia diagnostyczne w diagnozie młodzieży 11. Inne narzędzie używane w diagnostyce dzieci i młodzieży Ćwiczenia 1. Jak używać metod kwestionariuszowych? 2. Jak badać intelekt dziecka? 3. Jak stosować podstawowe narzędzia pomiaru? 4. Jak używać narzędzi diagnostycznych w kontekście zaburzeń wieku dziecięcego? |
W cyklu 2021Zn:
WYKŁAD - zagadnienia 1. Czym jest diagnoza psychologiczna dziecka? 2. Wywiad i obserwacja jako narzędzia diagnozy dziecka 3. Używanie testów w diagnostyce dzieci i młodzieży 4. Narzędzia diagnozy inteligencji i funkcji poznawczych 5. Narzędzia diagnozy psychopedagogicznej 6. Narzędzia diagnozy trudności emocjonalnych 7. Narzędzia w diagnostyce ADHD i ASD 8. Metody projekcyjne w diagnostyce dzieci i młodzieży 9. Narzędzia diagnozy środowiska rodzinnego 10. Narzędzia diagnostyczne w diagnozie młodzieży 11. Inne narzędzie używane w diagnostyce dzieci i młodzieży Ćwiczenia 1. Jak używać metod kwestionariuszowych? 2. Jak badać intelekt dziecka? 3. Jak stosować podstawowe narzędzia pomiaru? 4. Jak używać narzędzi diagnostycznych w kontekście zaburzeń wieku dziecięcego? |
W cyklu 2022Z:
WYKŁAD - zagadnienia 1. Czym jest diagnoza psychologiczna dziecka? 2. Wywiad i obserwacja jako narzędzia diagnozy dziecka 3. Używanie testów w diagnostyce dzieci i młodzieży 4. Narzędzia diagnozy inteligencji i funkcji poznawczych 5. Narzędzia diagnozy psychopedagogicznej 6. Narzędzia diagnozy trudności emocjonalnych 7. Narzędzia w diagnostyce ADHD i ASD 8. Metody projekcyjne w diagnostyce dzieci i młodzieży 9. Narzędzia diagnozy środowiska rodzinnego 10. Narzędzia diagnostyczne w diagnozie młodzieży 11. Inne narzędzie używane w diagnostyce dzieci i młodzieży Ćwiczenia 1. Jak używać metod kwestionariuszowych? 2. Jak badać intelekt dziecka? 3. Jak stosować podstawowe narzędzia pomiaru? 4. Jak używać narzędzi diagnostycznych w kontekście zaburzeń wieku dziecięcego? |
W cyklu 2022Zn:
WYKŁAD - zagadnienia 1. Czym jest diagnoza psychologiczna dziecka? 2. Wywiad i obserwacja jako narzędzia diagnozy dziecka 3. Używanie testów w diagnostyce dzieci i młodzieży 4. Narzędzia diagnozy inteligencji i funkcji poznawczych 5. Narzędzia diagnozy psychopedagogicznej 6. Narzędzia diagnozy trudności emocjonalnych 7. Narzędzia w diagnostyce ADHD i ASD 8. Metody projekcyjne w diagnostyce dzieci i młodzieży 9. Narzędzia diagnozy środowiska rodzinnego 10. Narzędzia diagnostyczne w diagnozie młodzieży 11. Inne narzędzie używane w diagnostyce dzieci i młodzieży Ćwiczenia 1. Jak używać metod kwestionariuszowych? 2. Jak badać intelekt dziecka? 3. Jak stosować podstawowe narzędzia pomiaru? 4. Jak używać narzędzi diagnostycznych w kontekście zaburzeń wieku dziecięcego? |
W cyklu 2023Z:
WYKŁAD - zagadnienia 1. Czym jest diagnoza psychologiczna dziecka? 2. Wywiad i obserwacja jako narzędzia diagnozy dziecka 3. Używanie testów w diagnostyce dzieci i młodzieży 4. Narzędzia diagnozy inteligencji i funkcji poznawczych 5. Narzędzia diagnozy psychopedagogicznej 6. Narzędzia diagnozy trudności emocjonalnych 7. Narzędzia w diagnostyce ADHD i ASD 8. Metody projekcyjne w diagnostyce dzieci i młodzieży 9. Narzędzia diagnozy środowiska rodzinnego 10. Narzędzia diagnostyczne w diagnozie młodzieży 11. Inne narzędzie używane w diagnostyce dzieci i młodzieży Ćwiczenia 1. Jak używać metod kwestionariuszowych? 2. Jak badać intelekt dziecka? 3. Jak stosować podstawowe narzędzia pomiaru? 4. Jak używać narzędzi diagnostycznych w kontekście zaburzeń wieku dziecięcego? |
W cyklu 2023Zn:
WYKŁAD - zagadnienia 1. Czym jest diagnoza psychologiczna dziecka? 2. Wywiad i obserwacja jako narzędzia diagnozy dziecka 3. Używanie testów w diagnostyce dzieci i młodzieży 4. Narzędzia diagnozy inteligencji i funkcji poznawczych 5. Narzędzia diagnozy psychopedagogicznej 6. Narzędzia diagnozy trudności emocjonalnych 7. Narzędzia w diagnostyce ADHD i ASD 8. Metody projekcyjne w diagnostyce dzieci i młodzieży 9. Narzędzia diagnozy środowiska rodzinnego 10. Narzędzia diagnostyczne w diagnozie młodzieży 11. Inne narzędzie używane w diagnostyce dzieci i młodzieży Ćwiczenia 1. Jak używać metod kwestionariuszowych? 2. Jak badać intelekt dziecka? 3. Jak stosować podstawowe narzędzia pomiaru? 4. Jak używać narzędzi diagnostycznych w kontekście zaburzeń wieku dziecięcego? |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna podstawowe narzędzia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży oraz kontekst teoretyczny, na bazie którego powstały.
Zna i rozumie zasady etyczne obowiązujące w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Zna specyfikę kontaktu z dzieckiem i podstawowe zasady związane z procesem jego diagnozy.
Umiejętności
Student/-ka refleksyjnie korzysta z narzędzi diagnostycznych, zna ich ograniczenia i wykorzystuje tkwiące w nich możliwości.
Potrafi zaplanować przebieg badania diagnostycznego dobierając odpowiednie narzędzia, biorąc pod uwagę takie czynniki, jak: wiek dziecka, poziom rozwoju mowy, rozwój psychomotoryczny, postawę wobec badania, zgłaszany problem.
Potrafi przeprowadzić badanie diagnostyczne wybranymi metodami, uwzględniając możliwości i potrzeby oraz opracować ilościowo oraz jakościowo ich wyniki.
Potrafi opracować i zinterpretować wyniki przeprowadzonych osobiście badań diagnostycznych na poziomie analizy ilościowej i jakościowej.
Umie sformułować diagnozę osobowości i poziomu intelektualnego dziecka, wskazując jego mocne i słabe strony.
Umie opisać jego funkcjonowanie psychologiczne w podstawowych sferach rozwoju (emocjonalna, społeczna, obraz siebie, temperament, sfera poznawcza itd.) oraz sformułować prognozę w zakresie funkcjonowania osobowości i intelektu badanego dziecka.
Umie współpracować zadaniowo w grupie.
Kompetencje społeczne
Dostrzega i formułuje problemy etyczne w pracy diagnostycznej.
Wykazuje się odpowiedzialnością podczas wykonywania wyznaczonych zadań.
Dostrzega specyfikę i znaczenie relacji interpersonalnych w kontakcie diagnostycznym.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: wykład, prezentacja, praca własna studenta, analiza literatury, analiza studium przypadku, ćwiczenia praktyczne.
Nakład pracy studenta:
15h - uczestniczenie w wykładach
30h - uczestniczenie w ćwiczeniach
15h - praca z literaturą
15h - ćwiczenia praktyczne
Zaliczenie przedmiotu:
Wykład - Egzamin na oceną, pytania otwarte i zamknięte, próg zaliczenia 60%
Ćwiczenia - Wykonanie pracy w parach, zaprezentowanie wyników pracy na zajęciach.
Literatura
Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. (Wykład: rozdziały 1-3 ; Ćwiczenia: rozdziały 4 – 10). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Naglieri, J.A., Chambers, K.M. (2018) Aspekty psychometryczne i skale używane w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. W: Goldstein, S., Naglieri, J.A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna (s. 62-135). Gdańsk: GWP.
Święcicka, M. (red.) (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 11-55, 79-165). Warszawa: Wyd. Paradygmat.
+ podręczniki do przedstawianych testów psychologicznych
W cyklu 2021Z:
Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. (Wykład: rozdziały 1-3 ; Ćwiczenia: rozdziały 4 – 10). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Naglieri, J.A., Chambers, K.M. (2018) Aspekty psychometryczne i skale używane w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. W: Goldstein, S., Naglieri, J.A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna (s. 62-135). Gdańsk: GWP. Święcicka, M. (red.) (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 11-55, 79-165). Warszawa: Wyd. Paradygmat. |
W cyklu 2021Zn:
Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. (Wykład: rozdziały 1-3 ; Ćwiczenia: rozdziały 4 – 10). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Naglieri, J.A., Chambers, K.M. (2018) Aspekty psychometryczne i skale używane w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. W: Goldstein, S., Naglieri, J.A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna (s. 62-135). Gdańsk: GWP. Święcicka, M. (red.) (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 11-55, 79-165). Warszawa: Wyd. Paradygmat. |
W cyklu 2022Z:
Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. (Wykład: rozdziały 1-3 ; Ćwiczenia: rozdziały 4 – 10). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Naglieri, J.A., Chambers, K.M. (2018) Aspekty psychometryczne i skale używane w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. W: Goldstein, S., Naglieri, J.A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna (s. 62-135). Gdańsk: GWP. Święcicka, M. (red.) (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 11-55, 79-165). Warszawa: Wyd. Paradygmat. |
W cyklu 2022Zn:
Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. (Wykład: rozdziały 1-3 ; Ćwiczenia: rozdziały 4 – 10). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Naglieri, J.A., Chambers, K.M. (2018) Aspekty psychometryczne i skale używane w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. W: Goldstein, S., Naglieri, J.A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna (s. 62-135). Gdańsk: GWP. Święcicka, M. (red.) (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 11-55, 79-165). Warszawa: Wyd. Paradygmat. |
W cyklu 2023Z:
Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. (Wykład: rozdziały 1-3 ; Ćwiczenia: rozdziały 4 – 10). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Naglieri, J.A., Chambers, K.M. (2018) Aspekty psychometryczne i skale używane w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. W: Goldstein, S., Naglieri, J.A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna (s. 62-135). Gdańsk: GWP. Święcicka, M. (red.) (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 11-55, 79-165). Warszawa: Wyd. Paradygmat. |
W cyklu 2023Zn:
Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. (Wykład: rozdziały 1-3 ; Ćwiczenia: rozdziały 4 – 10). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Naglieri, J.A., Chambers, K.M. (2018) Aspekty psychometryczne i skale używane w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. W: Goldstein, S., Naglieri, J.A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna (s. 62-135). Gdańsk: GWP. Święcicka, M. (red.) (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 11-55, 79-165). Warszawa: Wyd. Paradygmat. |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: wykład, prezentacja, praca własna studenta, analiza literatury, analiza studium przypadku, ćwiczenia praktyczne. |
W cyklu 2021Zn:
Nakład pracy studenta: 30h - uczestniczenie w wykładach 15h - uczestniczenie w ćwiczeniach 15h - praca z literaturą 15h - ćwiczenia praktyczne |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: wykład, prezentacja, praca własna studenta, analiza literatury, analiza studium przypadku, ćwiczenia praktyczne. |
W cyklu 2022Zn:
Nakład pracy studenta: 15h - uczestniczenie w wykładach 30h - uczestniczenie w ćwiczeniach 15h - praca z literaturą 15h - ćwiczenia praktyczne |
W cyklu 2023Z:
Nakład pracy studenta: 15h - uczestniczenie w wykładach 30h - uczestniczenie w ćwiczeniach 15h - praca z literaturą 15h - ćwiczenia praktyczne |
W cyklu 2023Zn:
Nakład pracy studenta: 15h - uczestniczenie w wykładach 30h - uczestniczenie w ćwiczeniach 15h - praca z literaturą 15h - ćwiczenia praktyczne |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: