Warsztaty umiejętności diagnostycznych PS-3S-WUD
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Diagnoza socjalna (rodzaje i cele diagnozy socjalnej, podstawowe zasady badań w obszarze pracy socjalnej, etyczny wymiar badań w obszarze pracy socjalnej).
2. Umiejętności diagnostyczne w pracy socjalnej.
3. Wybrane metody i techniki diagnozy socjalnej – sondaż diagnostyczny w pracy socjalnej, ankieta i wywiad jako techniki badawcze, obserwacja w pracy socjalnej, badania terenowe.
4. Diagnoza indywidualnego przypadku.
5. Diagnoza rodziny i grupy (genogram, ekogram).
6. Diagnoza środowiska lokalnego (w kontekście mapy zasobów i potrzeb).
7. Znaczenie ewaluacji w pracy socjalnej.
W cyklu 2021Z:
Treści programowe: |
W cyklu 2022Z:
Treści programowe: |
W cyklu 2023Z:
Treści programowe: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada wiedzę w zakresie podstawowych pojęć związanych z diagnozą społeczną. Zna i rozumie specyfikę podstawowych metod diagnostycznych oraz możliwości i ograniczenia, wie jakie są źródła potencjalnych błędów.
Umiejętności
Student/-ka potrafi przeprowadzić badanie za pomocą wywiadu, ankiety, obserwacji i wybranych technik projekcyjnych. Potrafi zaplanować przebieg procesu diagnostycznego. Potrafi opracować diagnozę prognostyczną wybranych problemów społecznych o różnym poziomie złożoności.
Wykorzystuje nowoczesne technologie w celu pozyskania informacji z różnych źródeł.
Potrafi posługiwać się narzędziami wykorzystywanymi w postępowaniu diagnostycznym.
Potrafi pracować w grupie.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozwija wiedzę i umiejętności w zakresie umiejętności diagnostycznych.
Pokonuje oceny własnych kompetencji i konsultuje efekty swojej pracy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Kadela K., Kowalczyk J., Standardy pracy socjalnej. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, WRZOS, Warszawa 2014.
Kodeks etyki pracownika naukowego, PAN, Warszawa 2017; https://instytucja.pan.pl/images/2016/komisja_etyki/Kodeks_etyki_pracownika_naukowego_-_wydanie_II_-_2016_r.pdf (data dostępu: 01.10.2021).
Kołbik J., Wywiad rodzinny z użyciem genogramu, (w:) B. de Barbaro (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999.
Łobocki M., Metody badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
Mazurkiewicz E. A., Diagnostyka w pedagogice społecznej, (w:) Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 2003.
Szatur-Jaworska B., Ewaluacja w służbach społecznych, MCPS, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca:
Bąbska B., Rymsza M., Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej, Instytut Spraw Publicznych, CRZL, Warszawa 2014 https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjdvaGnu6vzAhVuxosKHWV7AtwQFnoECB0QAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.osl.org.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F09%2FTryptyk-02_calosc-lekka.pdf&usg=AOvVaw1yzAotdhz90YeceuurgW-H (data dostępu: 01.10.2021)
Dodek- Ostrowska B. Podstawy komunikowania społecznego, Astrum, Wrocław 1999.
Kijak R., Szarota Z., Starość między diagnozą a działaniem, CRZL, Warszawa 2013.
Łęcki K., Szóstak A., Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa 1996.
Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Impuls, Kraków 2011.
Szatur-Jaworska B., Diagnoza i diagnozowanie w polityce społecznej, (w:) Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M. (red.), Polityka społeczna, PWN, Warszawa 2007.
Wysocka B., Uwarunkowania procesu diagnostycznego, (w:) Diagnoza psychopedagogiczna, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006.
Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Impuls, Kraków 2013.
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: aktywizujące metody i formy pracy na zajęciach (warsztaty, praca z tekstem, case study, diagnoza rodziny - ekogram, genogram, dyskusje moderowane, praca w parach, praca w grupach, burze mózgów). Nakład pracy (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): UWAGA: ZALICZENIE DNIA 25.01.2022 R. W TRYBIE ZDALNYM. W nawiązaniu do Zarządzenia nr 303/2022 w sprawie realizacji zajęć dydaktycznych oraz weryfikacji osiągnięć efektów uczenia się w trybie zdalnym w okresie od dnia 22 stycznia do dnia 16 lutego 2022 r. - zaliczenie odbędzie się w terminie zgodnie z zapowiedzią, link do zaliczenia zostanie Państwu udostępniony za pośrednictwem MS Teams. Zapraszam na słowo wprowadzenia - godz. 9.50, aktywność linku - od godz. 10.10, czas na napisanie - 45 minut. Wszelki kontakt z prowadzącym zajęcia w okresie nauki zdalnej - za pośrednictwem MS Teams. |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: aktywizujące metody i formy pracy na zajęciach (warsztaty, praca z tekstem, case study, diagnoza rodziny - ekogram, genogram, dyskusje moderowane, praca w parach, praca w grupach, burze mózgów). Nakład pracy (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: aktywizujące metody i formy pracy na zajęciach (warsztaty, praca z tekstem, case study, diagnoza rodziny - ekogram, genogram, dyskusje moderowane, praca w parach, praca w grupach, burze mózgów). Nakład pracy (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: