Rodzinne i instytucjonalne formy wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem PS-3S-RID
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Rodzina i jej znaczenie.
2. Funkcjonowanie współczesnej rodziny.
3. Wybrane formy wsparcia rodzin z dziećmi.
4. Działania pracowników socjalnych podejmowane na rzecz zapobiegania zjawisku wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych.
5. Praca socjalna z rodziną ryzyka.
6. Zwiększenie intensywności pracy socjalnej.
7. Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich.
8. Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym po roku 1989.
9. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego.
10. Wybrane techniki pracy z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi.
11. Asystentura rodzinna – profesjonalne wsparcie rodzin problemowych.
12. Kuratela rodzinna.
13. Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa.
14. Obraz dziecka przebywającego w opiece zastępczej - charakterystyka dziecka sierocego.
15. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza rodzinna.
16. Sytuacja społeczna dziecka w opiece zastępczej.
17. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza instytucjonalna.
18. Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej.
19. Dokumentacja wychowanka placówki opiekuńczo-wychowawczej.
20. Wybrane metody, techniki i narzędzia wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem.
21. Praca z rodziną dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo – wychowawczej.
22. Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej.
W cyklu 2022Z:
1. Wsparcie przy wykonywaniu władzy rodzicielskiej - rola sądu i innych organów państwowych |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada wiedzę na temat instytucji wsparcia rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych, w tym przede wszystkim funkcjonujących w systemie pomocy społecznej. Posiada wiedzę odnośnie źródeł pozyskiwania zasobów potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych tych osób.
Zna rodzaje systemów wparcia rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych, w tym przede wszystkim w ramach rozwiązań funkcjonujących w obszarze pomocy społecznej.
Posiada wiedzę na temat funkcjonowania rodziny dysfunkcyjnej oraz dziecka osieroconego w społeczeństwie, rodzajów więzi i struktur społecznych wspomagających oraz utrudniających ich funkcjonowanie społeczne.
Ma podstawową wiedzę o regułach komunikacji między pracownikiem socjalnym a rodziną dysfunkcyjną oraz dzieckiem osieroconym.
Umiejętności
Student/-ka potrafi dokonać analizy, diagnozy i prognozy sytuacji rodziny dysfunkcyjnej oraz dzieci osieroconych. Umie wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu pracy socjalnej by opracować indywidualny plan wsparcia rodziny i dziecka.
Stara się wykorzystywać technologie w celu pozyskiwania informacji, krytycznej ich oceny oraz analizy.
Potrafi przygotować prace pisemne dotyczące zagadnień z zakresu wsparcia rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych.
Umie tworzyć dokumentację opisującą sytuację rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych.
Posługuje się zasadami prawnymi i etycznymi, a także standardami zawodowymi istotnymi z punktu widzenia pomocy rodzinie dysfunkcyjnej oraz dziecku osieroconemu. Umie uwzględniać w praktyce zasady poufności.
Potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych.
Potrafi pracować w grupie i współdziałać z przedstawicielami innych zawodów, wolontariuszami oraz instytucjami działającymi w obszarze wsparcia rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych.
Umie planować i realizować własne uczenie się.
Kompetencje społeczne
Student/-ka stara się dokonywać krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy.
Stara się myśleć prospołecznie. Uczestniczy w przygotowaniu działań na rzecz rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych.
Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec ludzi, w tym szczególnie rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych; dostrzega i formułuje problemy etyczne w zakresie wspieranie tej grupy osób.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
•Kaczmarek M.; Dekada przekształceń domów dziecka Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2010/1
•Lisowska E., Wypalenie zawodowe czy wyczerpanie – zmęczenie pracą wychowawców w domach dziecka, [w:] System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009.
•Polkowski T.; Metody przekształceń domów dziecka w świetle założeń reformy systemu wsparcia rodziny (Doświadczenia Towarzystwa „Nasz Dom”);
[w:] www.towarzystwonaszdom.pl (zakładka: publikacje „Nasz Dom”)
Literatura uzupełniająca:
•Sędzicki M., Przyczyny umieszczania dzieci w placówkach socjalizacyjnych w dobie zmian systemowych, [w:] System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009.
•Sędzicki M., Domy dziecka w polskiej tradycji opieki nad dzieckiem osieroconym, str. 77, [w:] Sędzicki M., (red.) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, Warszawa 2014.
•Sędzicki M., System opieki nad rodziną i dzieckiem – badania w obszarze sieroctwa, www.towarzystwonaszdom.pl/files/.../115-20081128124038-1.doc
•Wszołek J.; Ocena domów dziecka; Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze; Nr 4; 2011.
W cyklu 2021Z:
Literatura proponowana: |
W cyklu 2022Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023Z:
Literatura proponowana: |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Nakład pracy studenta Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 15 godzin. |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25 - 30 godzinom aktywności studenta) |
W cyklu 2023Z:
Opis metod kształcenia: Ćwiczenia/laboratorium/warsztaty: Nakład pracy studenta Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 25 godzin. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: