Praca socjalna z ofiarami przemocy PS-3S-POF
Treści programowe:
Definicje przemocy.
Rodzaje przemocy.
Przyczyny, skutki i rozmiar zjawiska przemocy w Polsce.
Przemoc wobec:
-kobiet.
-mężczyzn.
-dzieci.
-osób starszych.
-osób LGBT+.
-osób będących w kryzysach (bezdomności, uzależnienia).
Niebieska Karta i Niebieska Linia.
System pomocy ofiarom przemocy domowej.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022L:
Treści programowe: 1. Definicje przemocy |
W cyklu 2023L:
Treści programowe: 1. Definicje przemocy |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka rozumie znaczenie pojęcia przemocy.
Wie, jakiego instytucjonalnego i psychologicznego wsparcia udzielać ofiarom i sprawcom przemocy.
Zna specyfikę pomocy dzieciom jako szczególnym ofiarom przemocy.
Zna źródła i metody pozyskiwania zasobów materialnych i niematerialnych), potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych, w szczególności zjawiska przemocy.
Umiejętności
Student/-ka potrafi prowadzić działania w środowisku lokalnym na rzecz ofiar przemocy (zespoły interdyscyplinarne).
Umie nawiązywać współpracę z instytucjami wsparcia ofiar i sprawców przemocy i skutecznie kieruje do nich klientów.
Podejmuje działania o charakterze interwencji kryzysowej.
Potrafi rozmawiać z ofiarami przemocy na drażliwe i trudne tematy.
Posiada umiejętność rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w sytuacjach stresowych z zachowaniem zasad kultury osobistej.
Kompetencje społeczne
Student/-ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
Dba o własny rozwój osobisty i zawodowy; dokonuje samooceny własnych kompetencji i efektów własnej pracy, korzysta z pomocy, konsultacji i superwizji.
Przestrzega zasad etycznych dotyczących godności i szacunku dla człowieka w sytuacji traumy.
Rozpoznaje swoje stany uczuciowe, wywołane kontaktem z osobami w kryzysowych sytuacjach społecznych.
Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec osób doświadczających przemocy.
Kryteria oceniania
Napisanie kolokwium pisemnego - 10 pytań o charakterze otwartym
Zaliczenie otrzymuje osoba, która otrzymała 50% punktów + 1 punkt.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D. (2007). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.
Lewicka-Zelent, A. (red.). (2017). Przemoc rodzinna. Aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Literatura uzupełniająca:
Czarkowska M. (2014). Przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet w rodzinie w praktyce organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości i innych instytucji. Warszawa, Wydawnictwo LexisNexis.
Duda, M. (2012). Przemoc w rodzinie wyzwaniem dla współczesnej pracy socjalnej. Studia Socialia Cracoviensia, 1 (6), 99-112.
Gilliland, B. E., James, R. K. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.
Herman, J. L. (2004). Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Mazowiecka L. (2013). Jak skutecznie chronić ofiary przemocy w rodzinie. Warszawa: Wolters Kluwer.
Jaszczak-Kuźminska, D., Michalska, K. (red.). (2010). Przemoc w rodzinie wobec osób starszych i niepełnosprawnych. Poradnik dla pracowników pierwszego kontaktu. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Porąbaniec, M. (2015). Diagnoza i kompensacja osób i rodzin z problemem alkoholowym. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 163-178). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Romaniuk A., Zozula J. (2011). Prawne aspekty ingerencji pracownika socjalnego w przypadku przemocy w rodzinie. W: A. Kwak, E. Wyrwich – Hejduk (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej (s. 136-155). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Sobolewska-Popko, A. (2015). Agresja i przemoc zagrożeniem współczesnej rodziny. Dylematy wokół profilaktyki. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 117-130). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Stanek K.M. (2014). Praca socjalna z osobą lub rodziną z problemem przemocy. Warszawa: Wydawnictwo CRZL.
Szafranek, A. (2015). Relacje rodzinne w kontekście sytuacji przemocy w domach pomocy społecznej. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 147-162). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Witkowska-Paleń, A. (2015). Praca socjalna z rodziną dotkniętą przemocą domową – możliwości, wyzwania, perspektywy. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 131-146). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Akty prawne:
1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Dz. U. 2005, Nr 180, poz. 1493, ze zm.
2. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, ze zm.
3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz. U. 1997, Nr 88, poz. 553, ze zm.
4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”, Dz. U. 2011, Nr 209, poz. 1245,
5. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie procedury postępowania przy wykonywaniu czynności odebrania dziecka z rodziny w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie, Dz. U.2011, Nr 81, poz. 448,
6. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne, Dz. U. 2011, Nr 50, poz. 259,
7. Uchwała Nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014–2020, M.P. 2014, poz. 445.
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D. (2007). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA. Lewicka-Zelent, A. (red.). (2017). Przemoc rodzinna. Aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Literatura uzupełniająca: Akty prawne: 2. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, ze zm. 3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz. U. 1997, Nr 88, poz. 553, ze zm. 4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”, Dz. U. 2011, Nr 209, poz. 1245, 5. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie procedury postępowania przy wykonywaniu czynności odebrania dziecka z rodziny w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie, Dz. U.2011, Nr 81, poz. 448, 6. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne, Dz. U. 2011, Nr 50, poz. 259, 7. Uchwała Nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014–2020, M.P. 2014, poz. 445. |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D. (2007). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA. Lewicka-Zelent, A. (red.). (2017). Przemoc rodzinna. Aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Literatura uzupełniająca: Akty prawne: 2. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, ze zm. 3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz. U. 1997, Nr 88, poz. 553, ze zm. 4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”, Dz. U. 2011, Nr 209, poz. 1245, 5. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie procedury postępowania przy wykonywaniu czynności odebrania dziecka z rodziny w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie, Dz. U.2011, Nr 81, poz. 448, 6. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne, Dz. U. 2011, Nr 50, poz. 259, 7. Uchwała Nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014–2020, M.P. 2014, poz. 445. |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Akty prawne: 2. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, ze zm. 3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz. U. 1997, Nr 88, poz. 553, ze zm. 4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta", Dz. U. 2023, póz. 1870.. 5.ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 6. Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 20 czerwca 2023 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla osób doznających przemocy domowej oraz wymagań kwalifikacyjnych wobec osób zatrudnionych w tych ośrodkach, Dz.U. 2023 poz. 1158. Strony internetowe następujących instytucji: Ministerstwo Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej, Ośrodek Pomocy Społecznej, Powiatowe (Warszawskie) Centrum Pomocy Rodzinie, Policja, Prokuratura, Służba Zdrowia, Organizacje pozarządowe |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Zajęcia prowadzone zgodnie z planem zajęć w systemie zdalnym w aplikacji Teams. Metody kształcenia: 1. Metody podające - prezentacja multimedialna 2. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Dyskusja dydaktyczna 3. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Metoda przypadków 4. Metody eksponujące - film 5. Metody podające - opis 6. Metody poszukujące - biograficzna, ćwiczeniowa, giełda pomysłów Nakład pracy studenta (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): 30 godzin - godziny kontaktowe 5 godzin - przygotowanie do zajęć 15 godzin - lektura 10 godzin - przygotowanie do zaliczenia z oceną Sumaryczna liczba godzin: 60, co stanowi 2 ECTS |
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: 1. Metody podające - prezentacja multimedialna 2. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Dyskusja dydaktyczna 3. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Metoda przypadków 4. Metody eksponujące - film 5. Metody podające - opis 6. Metody poszukujące - biograficzna, ćwiczeniowa, giełda pomysłów Nakład pracy studenta (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): 30 godzin - godziny kontaktowe 5 godzin - przygotowanie do zajęć 15 godzin - lektura 10 godzin - przygotowanie do zaliczenia z oceną Sumaryczna liczba godzin: 60, co stanowi 2 ECTS |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna, dyskusja, metody aktywizujące (praca w grupach), case study, wyjścia studyjne; NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności): godziny kontaktowe - 30 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godzin przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 godzin, co stanowi 2 pkt ECTS |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna, dyskusja, metody aktywizujące (praca w grupach), case study, wyjścia studyjne; NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności): godziny kontaktowe - 30 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godzin przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 godzin, co stanowi 2 pkt ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: