Praca z dzieckiem w rodzinie problemowej PS-3S-PDP
TREŚCI PROGRAMOWE
Analiza wybranych problemów dzieci w Polsce i na świecie w drugiej dekadzie XXI wieku; analiza sytuacji społeczno-demograficznej dzieci w Polsce; szczególna sytuacja dziecka w rodzinie ubogiej; trudności związane z dorastaniem w rodzinie z problemem alkoholowym; dziecko poza rodziną w różnych formach opieki zastępczej – skutki tej sytuacji; zagadnienie adopcji jako formy opieki zastępczej najbardziej zbliżonej do rodziny naturalnej; problematyka zaburzeń odżywiania u dzieci - ich przyczyn oraz skutków w kontekście funkcjonowania środowiska rodzinnego.
W cyklu 2022Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą funkcjonowania dziecka w rodzinie, a szczególnie w rodzinie, w której występują różnego rodzaju problemy i dysfunkcje. Podczas warsztatów analizowane będą następujące zagadnienia dotyczące dziecka i jego problemów: - dziecko zaniedbywane w rodzinie, |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
zna i rozumie różne zagadnienia z zakresu pracy z dzieckiem w rodzinie problemowej; rozumie występujące między nimi zależności oraz wyjaśniające je teorie; posiada wiedzę o znaczeniu pracy socjalnej w pracy z rodziną problemową;
zna i rozumie zróżnicowania społeczne stanowiące czynniki ryzyka stygmatyzacji jednostek i rodzin, mające wpływ na sytuację dziecka w rodzinie;
Umiejętności
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania dziecka w rodzinie, w której występują szeroko rozumiane problemy i w oparciu o nią formułować i rozwiązywać różne problemy, dobierając w tym celu odpowiednie metody i narzędzia;
potrafi posługiwać się zasadami prawnymi i etycznymi, a także standardami zawodowymi istotnymi z punktu pracy z rodziną problemową oraz wspierania dziecka w rodzinie problemowej;
Kompetencje społeczne
dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy; uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów związanych z pracą z rodziną problemową oraz działaniami podejmowanymi na jej rzecz;
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody dydaktyczne: prezentacja multimedialna, dyskusja akademicka, analiza wybranych tekstów literackich i innych tekstów źródłowych dotyczących problematyki poruszanej podczas zajęć. Nakład pracy studenta: 2 punkty ECTS Wykład (1 punkt ECTS): 15 godzin - uczestniczenie w wykładzie, Warsztaty (1 punkt ECTS): 15 godzin - udział w zajęciach dydaktycznych, |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: