Osoba chora oraz z niepełnosprawnością w rodzinie PS-3S-OCN
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Funkcja opiekuńczo-pielęgnacyjna rodziny.
2. Choroba jako antynomia zdrowia. Co to jest choroba – choroba vs schorzenie, definicje.
3. Spojrzenie medyczne wg Michela Foucaulta – jako etapy postrzegania choroby w rodzinie.
4. Aspekty funkcjonalne i emocjonalne choroby w rodzinie.
5. Modele interpretacji choroby i cierpienia.
6. Modele interakcji w rodzinie z osobą chorą.
7. Zły stan zdrowia w perspektywie społecznej (wg Anthony Giddensa).
8. Czynniki ryzyka chorób w rodzinie.
9. Cierpienie i ból całościowy w życiu rodziny.
10. Choroba jako czynnik zmian w rodzinie (nowy podział ról). Choroba jako czynnik destabilizacji i/ lub wzmocnienia rodziny.
11. Jakość życia w chorobie.
12. Założenia opieki paliatywno-hospicyjnej. Formy opieki nad chorymi w stanie terminalnym. Ruch hospicyjny w Polsce i na świecie. Pacjenci hospicyjni, ich rodziny i wolontariat.
Konwersatorium:
1. Społeczny kontekst choroby.
2. Rola chorego.
3. Wpływ choroby członka na funkcjonowanie rodziny.
4. Praktyka rozwiązywania problemów osób chorych (kazusy z pracy ośrodków pomocy społecznej).
5. Dobra praktyka opieki nad chorym i niepełnosprawnym w domu.
6. Relacje rodzinne osoby niepełnosprawnej.
7. Zadania rodziny w opiece nad osobą niepełnosprawną.
W cyklu 2021L:
Wykład: Ćwiczenia |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka posiada wiedzę na temat sytuacji osoby chorej w rodzinie, wpływów choroby na funkcjonowanie systemu rodzinnego oraz potencjalnych zmian w strukturze i funkcjonowaniu rodziny pojawiających się na skutek choroby.
Umiejętności
Student/ka potrafi wskazać potencjalne trudności występujące w rodzinie, w której jest osoba chora oraz stworzyć plan pracy z taką rodziną i z nią współpracować w celu rozwiązania tych trudności.
Kompetencje społeczne
Student/-ka prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec osoby chorej i jej najbliższego otoczenia.
Uwagi
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metody problemowe i aktywizujące, film dydaktyczny, burza mózgów Nakład pracy studenta: 10 godzin - przygotowanie do zajęć Łączna liczba godzin: 75 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: