Integracja uchodźców PS-3S-INU
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Geneza uchodźstwa – migracje w aspekcie historycznym.
2. Strategie „wchodzenia” imigrantów w społeczeństwo przyjmujące.
3. Współczesne migracje.
4. Kwestie prawne dotyczące uchodźców – prawa i obowiązki.
5. Konwencja Genewska dotycząca statusu uchodźców.
6. Postępowanie w sprawie nadania statusu uchodźcy.
7. Indywidualny Program Integracji.
8. Przesłanki do „ochrony uzupełniającej” na terytorium Polski.
W cyklu 2021L:
- Geneza uchodźstwa – migracje w aspekcie historycznym |
W cyklu 2022L:
- Geneza uchodźstwa – migracje w aspekcie historycznym |
W cyklu 2023L:
- Geneza uchodźstwa – migracje w aspekcie historycznym |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada zaawansowaną wiedzę na temat procedury o nadanie statusu uchodźcy.
Zna kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne aspekty pomocy uchodźcom. Posiada wiedzę na temat różnic kulturowych.
Zna i rozumie znaczenie integracji jako stanu, w którym jednostki i grupy imigranckie nawiązują relatywnie trwałe związki z członkami społeczeństwa przyjmującego i uczestniczą w różnych obszarach jego życia.
Umiejętności
Student/-ka wykorzystuje nowoczesne technologie w celu pozyskiwania informacji z wiarygodnych źródeł dotyczących zagadnień migracji, uchodźctwem oraz sposobów integracji.
Umie rozwiązywać konflikty na tle różnic międzykulturowych oraz radzić sobie w sytuacjach stresowych.
Potrafi przygotować prace pisemne oraz wystąpienia ustne, dotyczące problemu uchodźctwa.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie potrzebę rozwijania wiedzy i zdobywania umiejętności niezbędnych do rozwiązywania problemów związanych z integracją uchodźców i imigrantów.
Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec uchodźców; dostrzega ich problemy i krytycznie odnosi się do nietolerancji wobec uchodźców.
Kryteria oceniania
- Obecność
- Prezentacja
- Kolokwium
- Aktywność
Literatura
Czarniejewska I, Main I., „Uchodźcy teoria i praktyka”, Stowarzyszenie jeden świat, Poznań 2008.
Frelak J., Klaus W ., Integracja uchodźców w Polsce. Rekomendacje i dobre praktyki, Instytut Spraw publicznych, Warszawa 2007.
Grzymała - Kazłowska A. Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii imigrantów w Polsce, Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa 2008.
Grzymała - Moszczyńska H., Uchodźcy: Podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Nomos, Kraków 2000.
Gutkowska A. red., Uchodźcy w Polsce: kulturowo-prawne bariery w procesie adaptacji, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, Warszawa 2007.
Januszewska E. „Dziecko Czeczeńskie w Polsce. Miedzy traumą wojenną a doświadczeniem uchodźstwa”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa 2010.
Kosowicz A., Marek A., „Życie w Polsce – poradnik dla uchodźców”, Stowarzyszenie Vox Humana Warszawa 2008.
Kosowicz A., Marek A., „Imigranci w polskim społeczeństwie”, Stowarzyszenie Vox Humana Warszawa 2008.
Łodziński S., Ząbek M., Uchodźcy w Polsce. Próba spojrzenia antropologicznego, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW Warszawa 2008.
Uwagi
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: wykład problemowy, praca z książką, analiza przypadków Nakład pracy studenta: 10 godzin - przygotowanie do zajęć Łączna liczba godzin: 55 |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: wykład problemowy, praca z książką, analiza przypadków Nakład pracy studenta: 10 godzin - przygotowanie do zajęć Łączna liczba godzin: 55 |
W cyklu 2023L:
Nakład pracy studenta: 10 godzin - przygotowanie do zajęć Łączna liczba godzin: 55 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: