Interwencja kryzysowa w pracy z rodziną PS-3S-IKS
TREŚCI PROGRAMOWE
Pojęcie interwencji kryzysowej oraz jej etapy.
Modele interwencji oraz modele pracy w interwencji kryzysowej w ramach system pomocy społecznej.
Przebieg (etapy) interwencji kryzysowej.
Rodzaje kryzysów.
Współpraca międzyinstytucjonalna podczas interwencji kryzysowej.
Kompetencje podmiotów przeprowadzających interwencję, wymagane z punktu widzenia jej skuteczności w pracy socjalnej.
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE Pojęcie interwencji kryzysowej oraz jej etapy. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
zna i rozumie różne obszary problemowe związane z przeprowadzaniem interwencji kryzysowej w pracy socjalnej i pracy z beneficjentami pomocy społecznej. Rozumie występujące między nimi zależności oraz wyjaśniające je teorie. Posiada wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw pracy socjalnej i interwencji kryzysowej. Posiada wiedzę o znaczeniu pracy socjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowo-metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; zna zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z prowadzeniem interwencji kryzysowej;
ma podstawową wiedzę o regułach komunikacji między pracownikiem socjalnym a klientem pomocy społecznej istotną podczas działań interwencyjnych;
Umiejętności
umie rozwiązywać konflikty na drodze mediacji oraz radzić sobie w sytuacjach stresowych;
potrafi pracować zarówno indywidualnie, jak i w grupie oraz współdziałać z przedstawicielami innych zawodów, wolontariuszami oraz instytucjami zaangażowanymi w pracę na rzecz osoby lub rodziny, wobec której przeprowadzana jest interwencja kryzysowa i doświadczających kryzysów życiowych; umie planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole;
Kompetencje społeczne
potrafi przygotowywać i współorganizować szeroko pojętą działalność na rzecz rodziny i środowiska lokalnego; aktywnie i kreatywnie realizuje role animatora, asystenta, rzecznika, doradcy w zakresie rozwiązywania problemów klientów będących przyczyną interwencji kryzysowej;
inicjuje działania na rzecz interesu publicznego związane z pomaganiem, wspieraniem oraz rozwiązywaniem problemów społecznych, związanych z zapobieganiem sytuacjom trudnym mogącym skutkować koniecznością działań interwencyjnych; potrafi twórczo odnajdywać się na zmiennym rynku pracy;
przestrzega zasad etyki zawodowej i w swojej działalności oczekuje tego samego wobec współpracujących podmiotów; prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, szczególnie osób dotkniętych lub zagrożonych kryzysem; dostrzega i formułuje problemy moralne oraz dylematy etyczne napotykane na drodze zawodowej.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Obecność na zajęciach
- dopuszczalna jest jedna nieobecność bez usprawiedliwiania;
2. Aktywność na zajęciach
3. Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat.
4. Kolokwium końcowe pisemne (pytania otwarte, półotwarte i zamknięte).
Zaliczenie z przedmiotu otrzymuje osoba, które uzyskała 50% punktów + 1.
Nakład pracy:
Kontakt bezpośredni - 30 godzin
Przygotowanie do zajęć - 25 godzin
Przygotowanie do zaliczenia - 30 godzin
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Badura-Madej W. Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. Katowice 1999.
James R.K., Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa 2010
.
Kubacka-Jasiecka D. Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa 2010.
Literatura dodatkowa:
Greenstone J.L., Leviton S.C., Interwencja kryzysowa. Gdańsk 2004.
Lipczyński A. Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Warszawa 2007.
Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie: interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków 2000.
Dudek B. Zaburzenie po stresie traumatycznym. Gdańsk 2003.
Lis-Turlejska M. Radzenie sobie ze skutkami skrajnie traumatycznych przeżyć. Nowiny Psychologiczne, 1993, 4, 77-86.
Steuden S., Janowski K., Psychologiczne aspekty doświadczania żałoby. Lublin 2009.
Malario L., Rocchi M., Komunikacja w relacjach niesienia pomocy, WAM, Kraków 2011.
Kübler-Ross E., Pytania i odpowiedzi na temat śmierci i umierania, Wydawnictwo Laurum, Warszawa 2010.
Pułczyńska-Kurek, U. (2021). Interwencja kryzysowa w procedurze "Niebieskie Karty", interdyscyplinarność działań – nowe wyzwania dla członków grup roboczych w czasie pandemii w kontekście podejmowanych działań na rzecz rodziny, w której występuje przemoc. Studia Interdyscyplinarne, 15(2), 112-127. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.
Pikora, P. (2020). Interwencja kryzysowa osób doświadczających przemocy domowej. Uniwersytet Warszawski, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji.
Ambroziak, K. (2018). Interwencja kryzysowa w Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Fundacja Dzieci Niczyje, Gminny Ośrodek Pracy z Rodziną (Brwinów).
Jezierska, J. (2019). Diagnoza w obszarze interwencji kryzysowej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 28, 65-78.
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa:
Literatura dodatkowa:
|
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. Obecność na zajęciach Zaliczenie z przedmiotu otrzymuje osoba, które uzyskała 50% punktów + 1. Nakład pracy: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: