Diagnoza środowiska rodzinnego PS-3S-DSU
TREŚCI PROGRAMOWE
Diagnoza - definicja, rodzaje diagnoz oraz ich specyfika.
Zasady postępowania diagnostycznego oraz zasady etyczne podczas sporządzania diagnozy.
Potencjalne zachowania klienta wpływające na informacje zebrane w czasie rozmowy z diagnostą.
Kompetencje interpersonalne diagnosty.
Analiza potrzeb rodziny.
Techniki diagnostyczne.
Przebieg rozmowy/wywiadu (wywiad ze sprawcą przemocy domowej, wywiad z osobą uzależnioną, wywiad z osobą współuzależnioną).
Genogram.
Ekogram.
Kulturogram w diagnozie rodziny o zróżnicowanych cechach kulturowych.
Narzędzia (wybrane) stosowane w diagnozie środowiska rodzinnego w pracy socjalnej.
W cyklu 2024Z:
Diagnoza - definicja, rodzaje diagnoz oraz ich specyfika. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
ma wiedzę o regułach komunikacji między pracownikiem socjalnym a klientem pomocy społecznej, wobec którego sporządza diagnozę;
zna stosowanie zasad oraz norm diagnostycznych w stosunku do rodziny;
zna zasady oraz normy etyczne poczynań diagnostycznych;
Umiejętności
potrafi dokonać analizy, krytycznej oceny oraz diagnozy i prognozy sytuacji rodziny, wykorzystując wiedzę o kolejnych etapach postępowania metodycznego w pracy socjalnej, jak również opracowuje rozwiązania problemów o różnym poziomie złożoności;
posługuje się zasadami prawnymi i etycznymi, a także standardami zawodowymi ważnymi w kontekście informacji zebranych w środowisku klienta, mającymi wpływ na planowanie oddziaływań wobec niego, uwzględniając zasady poufności i dostępności udzielanej pomocy;
Kompetencje społeczne
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
odczuwa potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
formułuje wnioski w sporządzanej diagnozie;
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Obecność na zajęciach
- dopuszczalne są dwie nieobecności bez usprawiedliwiania;
- nieobecność na większej liczbie zajęć wymaga jej zaliczenia poprzez lekturę tekstu i rozmowę na jej temat w ramach dyżuru.
2. Aktywność na zajęciach
3. Kolokwium końcowe pisemne (pytania otwarte, półotwarte i zamknięte). Zaliczenie z przedmiotu otrzymuje osoba, które uzyskała 50% punktów + 1.
Nakład pracy:
Kontakt bezpośredni - 30 godzin
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin
Przygotowanie do zaliczenia - 30 godzin
Literatura
Literatura obowiązkowa
- Ignasiak A., Olber E., Maciejewska–Dłubała M., Kubiak –Horniatko M., Narzędzia pracy socjalnej http://www.wrzos.org.pl/download/NPS_2701.pdf
- Jarosz E., Wysocka E. Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Wydawnictwo Akademickie Żak. Warszawa 2012.
- Krasiejko I., Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne. MRPiPS, Warszawa 2016.
- Krasiejko I., Genogram jako narzędzie oceny klienta, „Wspólne tematy” 2005, nr 2, s. 32-37.
- Krasiejko I., Ciczkowska-Giedziun M., Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji, IRSS, Warszawa 2016.
Wojnarska A. (red.) Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Wyd. UMCS, Lublin 2011.
Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Impuls, Kraków 2013.
Literatura uzupełniająca
Plopa M., Psychologia rodziny. Seria i badania. Impuls, Kraków 2007.
Plopa M., Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Impuls, Kraków 2008.
Ryś M., Systemy rodzinne: metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. CMPPP, Warszawa 2001.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Warunki zaliczenia przedmiotu: Nakład pracy: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: