Warsztaty umiejętności rozwiązywania problemów (praca z przypadkiem, kontrakt socjalny) PS-3F-WUM
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Praca socjalna. "JA" w roli pracownika socjalnego". Doświadczenie "bycia" w roli zawodowej.
2. Znaczenie pojęcia "problem". Rozumienie istoty problemów. Proces rozwiązywania problemów. Techniki rozwiązywania problemów. Kategorie klientów pomocy społecznej w aspekcie doświadczanych problemów.
3. Istota pracy socjalnej. Metody pracy socjalnej: metoda pracy socjalnej z jednostką; metoda pracy socjalnej z grupą; metoda środowiskowej pracy socjalnej; nowe techniki w pracy socjalnej.
4. Etapy metodycznego działania:
a) budowanie relacji z klientem.
b) diagnoza problemów i trudności klienta.
c) diagnoza potrzeb (narzędzia diagnozy, mapa potrzeb i zasobów)
d) określenie celów pracy socjalnej (SMART, GROW).
e) budowanie planu działania (analiza SWOT).
f) działania i usługi w obszarze rozwiązywania problemów/trudności.
g) monitoring i ewaluacja działań.
h) zakończenie współpracy.
5. Kontrakt socjalny.
6. Praca z przypadkiem/rodziną z problemem - wyniki pracy własnej.
W cyklu 2021Z:
1. Problemy społeczne w dobie współczesności |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada wiedzę na temat specyficznych problemów klientów pomocy społecznej.
Posiada wiedzę na temat zasobów osobistych i instytucjonalnych oraz źródeł i metod pozyskiwania zasobów potrzebnych do rozwiązania problemów społecznych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi dokonać analizy i diagnozy sytuacji klienta w celu opracowania planu/strategii rozwiązania problemu klienta.
Umie posługiwać podstawowymi narzędziami w pracy pracownika socjalnego: wywiadem środowiskowym oraz kontraktem socjalnym.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie potrzebę rozwijania wiedzy z zakresu problemów jednostkowych oraz problemów społecznych i zdobywania umiejętności rozwiązywania problemów klientów pomocy społecznej.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Obecność na zajęciach
- dopuszczalne są dwie nieobecności bez usprawiedliwiania;
- nieobecność na większej ilości zajęć kwalifikuje osobę prowadzącą do niezaliczenia przedmiotu;
2. Aktywność na zajęciach
3. Kolokwium pisemne
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Zacharko, L., Cybulska, R., Żołnierczyk, E. (2010). Kontrakt socjalny. Pracownik socjalny. Wrocław: Wydawnictwo Presshouse.
Frysztacki, K. (2019). Praca socjalna. 30 wykładów. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Głąbicka, K., Gościniewicz, M. (2014). Praca socjalna z młodzieżą opuszczajacą placówki opiekuńczo-wychowawcze i ich rodziną.Warszawa: CRZL.
Kaźmierczak, T., Bąbska B, Popłońska-Kowalska, M., Rymsza, M. (2013). Środowiskowe role zawodowe pracownika socjalnego. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Krasiejko, I. (2013). Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach. Katowice: Wydawnictwo Naukowe "Śląsk".
Nocuń, W.A., Szmagalski, J., (2004). Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie: porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów. Katowice: Wydawnictwo Naukowe "Śląsk".
Palacz-Chrisidis, A. (2014), Praca socjalna z osobami uzależnionymi. Warszawa: CRZL.
Ruszkowska, M., Winiarski, M. (2014). Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną. Warszawa: CRZL.
Stanek, K.M. (2014). Praca socjalna z dzieckiem lub rodziną z problemem przemocy. Warszawa: CRZL.
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2016 poz. 930).
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U z 2017 r. poz. 1065, z późn. zm.).
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.).
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 135 z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 listopada 2010 r. w sprawie wzoru kontraktu socjalnego (Dz. U. 2010 nr 218 poz. 1439).
Literatura uzupełniająca:
Barbaro, B. (red.). (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jaraczewska, J. M., Krasiejko, I. (red.). (2012). Dialog motywujacy w teorii i praktyce. Motywowanie do zmiany w pracy socjalnej i terapii. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Milner, J., O'Byrne, P. (2002). Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania. Poznań: Zysk- S-ka Wydawnictwo.
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba punktów ECTS - 2 Zaliczenie: zaliczenie z oceną, na którą składają się: obecność oraz przygotowanie do zajęć, aktywny udział w zajęciach, pozytywna ocena dokumentacji pracy z przypadkiem (case work), uwzględniająca: diagnozę przypadku (karta pracy, wywiad środowiskowy), kontrakt socjalny, projekt zastosowania 2 wybranych technik pracy zgodnie z przyjętą metodyką pracy socjalnej; |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba godzin: 65, co stanowi 2 ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: