W cyklu 2022Z:
1. Bińczycka, J. (2005). Między swobodą a przemocą w wychowaniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 2. Frysztacki, K. (2019). Wokół pracy socjalnej. Od koncepcji i teorii do kontekstów epiryczno-aplikacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 3. Frysztacki, K. (2018). Praca socjalna: 30 wykładów. Warszawa PWN. 4. Gordon, T. (1997 lub inny rok). Wychowanie bez porażek: rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX lub Gordon, T. (2017 lub inny rok). Wychowanie bez porażek w praktyce. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. 5. Gołębniak, B.D. (2019). Proces kształcenia. W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. 6. Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 7. Hejnicka-Bezwińska, T. (2015). Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym. Warszawa: Difin. 8. Janke, A. W. (2009). Pedagogika rodziny i wychowanie rodzinne. W: S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Warszawa: Wydawnictwo Adam Marszałek. 9. Jarosz, E, Nowak, A. (2012). Przemoc wobec dziecka w rodzinie – cechy zjawiska oraz standardy i problemy jego ograniczenia. W: E. Jarosz, A. Nowak, Dzieci ofiary przemocy w rodzinie. Raport Rzecznika Praw Dziecka. Warszawa: Rzecznik Praw Dziecka. 10. Kluczyńska, S., Zabłocka-Żytka, L. (2020). Dziecko w sytuacji kryzysowej. Warszawa: ORE. 11. Korczak, J. (2012). Prawo dziecka do szacunku. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka. 12. Kron, F.W. (2012). Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki. Sopot. GWP. 13. Kubiak-Szymborska, E. Zając, D. Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz. 14. Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (2019). Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. 15. Łobocki, M. (2006). Teoria wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 16. Mendel, M. (2009). Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcja partnerstwa edukacyjnego. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 17. Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe i Profesjonalne. 18. Słowniki i Encyklopedie Pedagogiczne. 19. Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 20. Śliwerski, B. (2019). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Literatura uzupełniająca
1. Archer, M. (2013). Człowieczeństwo: Problem sprawstwa. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”. 2. Bernstein, B. (2010). From Pedagogies to Knowledges. W: A. Morais, I. Neves, B. Davies, H. Daniels (red.), Towards a Sociology of Pedagogy: The Contribution of Basil Bernstein to Research (s. 363-368). Nowy Jork: Peter Lang. 3. Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie. 4. Brezinka, W. (2005). Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych. Podręcznik akademicki. Kraków: Wydawnictwo WAM. 5. Bridges, D. (2008). Educationalization: on the Appropriateness of Asking Educational Institutions to Solve Social and Economic Problem. Education Theory, 58 (4), 461-474. 6. Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 7. Drucker, P. F. (1999). Społeczeństwo pokapitalistyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 8. Gara, J. (2014). Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej. „Forum Pedgogiczne, 1, s. 35-54. 9. Hejnicka-Bezwińska, T. (2015). Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej. Warszawa: PWN. 10. Key, E. (1904). Stulecie dziecka. https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/key-stulecie-dziecka.html 11. Januszewska, E. (2002). Dojrzewania do wolności w wychowaniu. Rzecz o A.S. Neillu. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 12. Jaworski, M. (2006). Kultura popularna jako źródło inspiracji pedagogicznej i edukacyjnej. W: D. Kubinowski (red.), Kultura współczesna a wychowania człowieka (233-242). Lublin: Oficyna Wydawnicza Verba. 13. Kubiak-Szymborska, E. (2013). W czym wyraża się pluralizm teoretycznej wiedzy o wychowaniu. W: E. Kubiak-Szymborska, D. Zając. Wychowanie w kręgu pytań. (11-23). Bydgoszcz: Wydawnictwo Edukacyjne Wers. 14. Kunowski, S. (1993). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie. 15. Majerek, B. (2016). Szkoła w kontekście zjawiska niepewności. W: M. J. Szymański, B. Walasek-Jarosz, Z. Zbróg (red.), Zrozumieć szkołę: konteksty zmian (s. 267-278). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 16. Melosik, Z. (2003). Kultura popularna jako czynnik socjalizacji. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Pedagogika – podręcznik akademicki. Tom 2. (68-91). Warszawa: PWN. 17. Miksza, M. (2020). Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 18. Milerski, B., Karwowski, M. (2016). Racjonalność procesu kształcenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 19. Nowak-Dziemianowicz, M. (2012). Edukacja i wychowanie w dyskursie codzienności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 20. Opozda, D. (2012). Struktura i treść jednostkowej wiedzy o wychowaniu: Studium pedagogiczne wiedzy rodziców i jej korelatów. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. 21. Schoenebeck von, H. (2008). Wolność od wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 22. Smolińska-Theiss, B. (2013). Korczakowskie narracje. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 23. Sztobryn, S., Kamiński, K. (2014) (red.). Wolność a wychowanie. Problemy, dylematy, kontrowersje. Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiczne. 24. Szumlewicz, K. (2011). Emancypacja przez wychowanie, czyli edukacja do wolności, równości i szczęścia. Sopot: GWP. 25. Śliwerski, B. (1992). Przekraczanie granic wychowania. Od „pedagogiki dziecka” do antypedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 26. Śliwerski, B. (2015). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 27. Tarnowski, J. (1993). Jak wychowywać?. Warszawa: Wydawnictwa Akademii Teologii Katolickiej. 28. Tyszka, Z. (2003). Rodzina w świecie współczesnym – jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. 29. Wrońska, K. (2019) (red.). Dobra edukacji i ich pedagogiczna eksploracja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 30. Wiśniewski Cz. (2009). Wychowanie-studia teoriopoznawcze i aksjologiczne. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. 31. Zarzecki L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra: KPSW.
|
W cyklu 2023Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Wykłady: 1/2. • Śliwerski B., Pedagogika, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.) tom IV, Warszawa 2005. • Mysłakowski, Z., Pedagogika ogólna, w[w:] Encyklopedia wychowania, t. 1, Warszawa 1934, s. 701-785. 3. • Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, rozdział: Systematyzowanie wiedzy o wychowaniu. • Kron W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki, Gdańsk 2012, s. 152-176 4. • Śliwerski B., Samowychowanie jako odrodzenie moralne, w: „Przegląd Pedagogiczny”, 2007, Numer 1[18], s. 15-34. • Śliwerski B., Wychowanie jako samorealizacja, samowychowanie, w: Tenże: Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2011. • Atłas K., Temperamentalne i osobowościowe podłoże codziennego heroizmu, Katowice 2019, s. 10-18. 5/6. • Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2006, rozdział: S. Sztobryn, Pedagogika nowego wychowania. • Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), cz. 2, Warszawa 2004, tekst: B.D. Gołębniak, Szkoła wspomagająca rozwój. • Kubicka D., Doniosłość codzienności w filozofii wychowania Janusza Korczaka, Nauki o wychowaniu. Studia interdyscyplinarne 2016/1(2)
7. • Dorczak R., Modele współpracy szkoły z organizacjami w środowisku lokalnym. w: G. Mazurkiewicz (red.), Jakość edukacji – różnorodne perspektywy, Kraków 2012. • Nadolnik I., Efektywna współpraca szkoły i rodziny: przykłady dobrych praktyk. „Edukacja elementarna w Teorii i Praktyce”, 4/ 2014, s. 137-147. • Komendant-Brodowska A., Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014. • Janowski A., Poznawanie uczniów jako podstawa indywidualizacji kształcenia, XIII Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej Uczenie się i egzamin w oczach uczniów Uczenie się i egzamin w oczach uczniów (ptde.org). • Nowotniak J., Ukryty program wychowania, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom. 3, M. Dudzikowa. M. Czerepaniak-Walczak (red.), Gdańsk 2007
Ćwiczenia:
1. • Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), cz. pierwsza, Warszawa 2003, fragment opatrzony tytułem: Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin
2. • Harwas-Napierała B., Znaczenie przemian współczesnej rodziny dla rozwoju dziecka, Psychologia rozwojowa, 2008/13/3. • Młyński J., Wsparcie rodziny – analiza w aspekcie pracy socjalnej, Studia Socialia Cracoviensia 4(2012) nr 1(6). 3. • Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub Wychowanie bez porażek w praktyce, warszawa 1994. • Schoenebeck H., Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 1994, s. 86-128. 4. • Pyżalski J., Cyfrowa pedagogika medialna, w: B. Śliwerski, Pedagogika, Warszawa 2019. • Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004.
5. • Melosik Z., Pedagogika postmodernizmu, w: Pedagogika Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), cz. 1 Warszawa 2003. • Humanistyka przełomu wieków, J. Kozielecki (red.), Kraków 1999, tekst S. Morawskiego pt. W janusowym widnokręgu. 6.
• Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), cz. 2, Warszawa 2004, tekst: Surzykiewicz J. Agresja i przemoc w szkole. • Gasik, H. Metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole. Warszawa: ORE. Tekst dostępny on-line: https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/09/metody-rozwiazywania_all.pdf. • Jagieła J., Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Wydawnictwo Rubikon, Warszawa 2009, rozdziały i części: rozdział 1 (s. 13- 29), IV, V, VI. kryzys_pk.indd (ajd.czest.pl).
7. • Siwicki M., Trawersowanie Heraklesa. Eskapistyczne wizje aktywności fizycznej a umiar pedagoga, w: Transgresja jako motyw refleksji nad wychowaniem, A. Ciążela, S. Jaronowska (red.), Warszawa 2017. • Szmidt K., Nuda jako problem pedagogiczny, „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja” Nr3(63)2013 https://docplayer.pl/10221675-Nuda-jako-problem-pedagogiczny.html.
Literatura uzupełniająca do wykładów i ćwiczeń • Błasiak A., Aksjologiczne aspekty procesu wychowania, Kraków 2009. • Maria Grzegorzewska, Listy do Młodego Nauczyciela, Warszawa 2022. • Suchodolski B., Edukacja permanentna, Warszawa 2003, część I. • Śliwerski, B. (1992). Przekraczanie granic wychowania. Od „pedagogiki dziecka” do antypedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. • Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2000.
|
W cyklu 2024Z:
Wykłady: Literatura: 1/2. • Śliwerski B., Pedagogika, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.) tom IV, Warszawa 2005. • B. Parysiewicz, Pedagogika w kształceniu pracowników socjalnych i asystentów rodziny, "Zeszyty Pracy Socjalnej" 2016, 21. •Mysłakowski, Z., Pedagogika ogólna, w[w:] Encyklopedia wychowania, t. 1, Warszawa 1934, s. 701-785.
3. • Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, rozdział: Systematyzowanie wiedzy o wychowaniu. • Kron W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki, Gdańsk 2012, s. 152-176 4. • Śliwerski B., Samowychowanie jako odrodzenie moralne, w: „Przegląd Pedagogiczny”, 2007, Numer 1[18], s. 15-34. • Śliwerski B., Wychowanie jako samorealizacja, samowychowanie, w: Tenże: Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2011. • Atłas K., Temperamentalne i osobowościowe podłoże codziennego heroizmu, Katowice 2019, s. 10-18. 5/6. • Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2006, rozdział: S. Sztobryn, Pedagogika nowego wychowania. • Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), cz. 2, Warszawa 2004, tekst: B.D. Gołębniak, Szkoła wspomagająca rozwój. • Kubicka D., Doniosłość codzienności w filozofii wychowania Janusza Korczaka, Nauki o wychowaniu. Studia interdyscyplinarne 2016/1(2)
7. • Dorczak R., Modele współpracy szkoły z organizacjami w środowisku lokalnym. w: G. Mazurkiewicz (red.), Jakość edukacji – różnorodne perspektywy, Kraków 2012. • Nadolnik I., Efektywna współpraca szkoły i rodziny: przykłady dobrych praktyk. „Edukacja elementarna w Teorii i Praktyce”, 4/ 2014, s. 137-147. • Komendant-Brodowska A., Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014. • Janowski A., Poznawanie uczniów jako podstawa indywidualizacji kształcenia, XIII Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej Uczenie się i egzamin w oczach uczniów Uczenie się i egzamin w oczach uczniów (ptde.org). • Nowotniak J., Ukryty program wychowania, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom. 3, M. Dudzikowa. M. Czerepaniak-Walczak (red.), Gdańsk 2007 8. • Rugała H., Między misją a profesjonalizmem – wybrane konteksty odpowiedzialności współczesnego nauczyciela kbiel,+{$userGroup},+SPI-4_2020_v02_pl_Rugala.pdf • Łażewska D. , „Drogi Mistrz” czy „Mistrz Drogi”? Autorytet pedagogiczny w czasach postmoderny , w: D. Łażewska (red.) Autorytet w wychowaniu i edukacji, Józefów 2013.
Ćwiczenia: 1. • Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), cz. 1, Warszawa 2003, fragment opatrzony tytułem: Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin
2. • Harwas-Napierała B., Znaczenie przemian współczesnej rodziny dla rozwoju dziecka, Psychologia rozwojowa, 2008/13/3. • Młyński J., Wsparcie rodziny – analiza w aspekcie pracy socjalnej, Studia Socialia Cracoviensia 4(2012) nr 1(6) 3. • Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub Wychowanie bez porażek w praktyce, warszawa 1994. • Schoenebeck H., Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 1994, s. 86-128. 4. • Pyżalski J., Cyfrowa pedagogika medialna, w: B. Śliwerski, Pedagogika, Warszawa 2019 • Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004.
5. • Melosik Z., Pedagogika postmodernizmu, w: Pedagogika Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), cz. 1 Warszawa 2003 • Humanistyka przełomu wieków, J. Kozielecki (red.), Kraków 1999, tekst S. Morawskiego pt. W janusowym widnokręgu. 6.
• Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), cz. druga, Warszawa 2004, tekst: Surzykiewicz J. Agresja i przemoc w szkole. • Gasik, H. Metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole. Warszawa: ORE. Tekst dostępny on-line: https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/09/metody-rozwiazywania_all.pdf • Jagieła J., Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Wydawnictwo Rubikon, Warszawa 2009, rozdziały i części: rozdział 1 (s. 13- 29), IV, V, VI. kryzys_pk.indd (ajd.czest.pl) 7. • Stańczyk P., Nuda w szkole – między alienacją a emancypacją, „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej” nr 3(59). • Siwicki M., Trawersowanie Heraklesa. Eskapistyczne wizje aktywności fizycznej a umiar pedagoga, w: Transgresja jako motyw refleksji nad wychowaniem, A. Ciążela, S. Jaronowska (red.), Warszawa 2017. • Szmidt K., Nuda jako problem pedagogiczny, „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja” Nr3(63)2013 https://docplayer.pl/10221675-Nuda-jako-problem-pedagogiczny.html
|